Piratismi-guru vastailee kysymyksiin
Kommentit (31)
Piratismi on oikein isojen ja ahneiden yhtiöiden kohdalla, pienet ja varsinkin kotimaiset artistit/yritykset taas tarvitsevat kannatusta. -ap
Linux-puolen ohjelmista juttua afterdawn:ssa.
Olen kurja maan matonen, ja olen luullut että myös rikkaalta ja ahneelta varastaminen on väärin. Mikksei se olekekaan ?
Näytä minulle valo !
Esimerkiksi saat kopioida kirjastosta lainaamasi CD:n itsellesi. Samoin kuin voit nauhoittaa radiosta kappaleita ja tehdä niistä oman CD:si. Myös kavereilta lainattujen CD:n kopiointi on sallittua. Jos sinulla on todella laaja kaveripiiri voit kopioida laillisesti satoja CD:tä omaa käyttöä varten. Lyhyesti sanottuna internet levittää tätä ajatusta vielä pidemmälle.
oletko ladannut esim. lostia, täydellisiä naisia jne.
Lostit on katsottu jenkkijulkaisu tahtiin.
Jos siis pidän internetin kautta tavoittamiani ihmisiä ystävinäni, en riko lakia. Siis avaan sydämeni noille anonyymeille piraateille, aah mikä maailmanrauhaa syleilevä ajatus, ja kutsun heitä mielessä veljiksi, siskoiksi. Näin helppoako se olikin !
Mutta, oi Guru, kerro vielä on tekeekö laillisuus teosta oikean ? Heikossa mielessäni häilyy ajatus siitä, että lain pohjalla olisi etiikka ja moraali, eikö toisin päin ? Onko kaikki tosiaan sallittua, mitä ei erikseen voida kieltää ?
Valaisa, sinä Ajatusten Kazaa, hengellisyyden TorrenT, sinä Peereistä suurin !
laki sama kuin jonkun teon oikeus ?
Saat minut epäilemään totuuttasi, houkutako vain pahaan ?
Eikö sydämesi olekaan puhdas ?
Soittaako omaatuntoasi Sarvekas Viulisti ?
Vastaa, Guru ! Älä petä minua nyt ?
Ehkä jokainen voi miettiä itse haluaako osallistu tälläiseen toimintaan. Itse en koe sitä mitenkään vääränä.
kyllä joku virolainen tekee sinunkin työsi laittomasti halvemmalla.... Jos sulla nyt mitään työpaikkaa on...
...oppia käyttämään kalliita työelämässä tarvittavia ohjelmia ja tietenkin itsensä viihdyttäminenkin on arvo.
Himoitsen naapurin vaunuja, joita hän ei käytä usein. Naapurini on tunnetusti ahne, laiska ja varakas.
Voinko ottaa hänen vaununsa käyttööni ? Lainaan vain, joskus ne palauttaisin ? Eihän se ole kovin väärin ? En ainakaan tuntisi tekeväni kovin väärin, onko se väärin ?
Guru, opeta minulle logiikkasi.
Kas, naapurini, muuan köyhä kirjailija Tervo jätti teoksensa ikkunalaudalle., josta se siirtyi laukkuuni. Teen siitä kopion, julkaisen ja palautan alkuperäisen. Jaan sitä ilmaiseksi uusille ja vanhoille ystävilleni. Tervolla on rahaa, ja mahaakin. Ei tarvitse ruokaa, ja kustantaja ahne iso korporaatio joka ryöstää kirjankuluttajia joilla on oikeus lukea mitä tahansa painettua.
Olenko löytänyt polun ? Guru ?
Jos Tervon kirjat ovat mielestäsi maailman parhaita suosittelen että ostat edes jotain hänen teoksiaan kannattaaksi häntä. Jos rahasi ei tähän riitä voit kopioida kirjat nyt, ehkä jonain päivänä sinulla on varaa hänen uusiin teoksiinsa.
Eipä ole enää laillista lainata kirjastosta musaa ja kopioida itselleen, ei edes oman cd:n kopioiminen ole enää laillista. On siis laitonta kopioida omalta cd:ltään esim mp3:een musiikkia... Kiiton vain Tanja!
CD:n saa kopioida jos siinä ei ole kopiosuojausta TAI kopiosuojaus on kierrettävissä helposti. Esimerkkitapausta tästä " helposta kiertämisestä" ei vielä ole, mutta uskon että se tarkoittaa ohjelmaa jossa kierto tapahtuu yhdellä napin painalluksella.
Uuden ehdotuksen mukaan suojauksen kiertäminen yksityistä kopiointia varten on laitonta, mutta siitä ei kuitenkaan rangaista muuten kuin tuhoamalla kopio ja suorittamalla hyvitys oikeudenhaltijalle.
Vierailija:
CD:n saa kopioida jos siinä ei ole kopiosuojausta TAI kopiosuojaus on kierrettävissä helposti. Esimerkkitapausta tästä " helposta kiertämisestä" ei vielä ole, mutta uskon että se tarkoittaa ohjelmaa jossa kierto tapahtuu yhdellä napin painalluksella.
Tehokkaan kopiosuojauksen kiertämisen kielto
Uuden lain pykälä 50 a § kieltää kopioinnin omaan käyttöön jos teos on suojattu " tehokkaalla teknisellä toimenpiteellä" . Tehokkaankin suojauksen saa kuitenkin kiertää saadakseen hankkimansa tai haltuunsa saamansa teoksen kuultavilleen tai nähtävilleen.
Rajoitus on kiistanalainen ja tulkinta jääkin nähtäväksi.
Mikä olis paras softa linuxiin?