Joulu yksin
Miten te muut vietätte joulun, jos vietätte sen yksin? Eroaako muista päivistä?
(Älkääkä sanoko että menkää jollekin kylään, en aio mennä!)
Kommentit (25)
Olen AV:lla jos joku haluaa jutella jouluna
Käyn kävelyllä ja joulukirkossa. Katselen tv, otan lasillisen punkkua ja syön suklaata.
Syön sushia, juon teetä, katson Netflixiä ja silittelen kissoja.
Tarvitseeko joulun poiketa jotenkin muista yksin vietetyistä päivistä? Ja jos haluaa muuta, niin mikä estää? Yksinkin voi syödä jouluruokaa, kuunnella joululauluja ja katsoa joulurauhan julistusta.
En tänä vuonna vietä yksin, mutta monta joulua olen viettänyt yksin. Yhden joulun vietin hotellilomalla Tallinnassa, se oli ihan mukavaa; kävin joulutorilla, söin, makasin hotellihuoneessa lukemassa. Muina yksinäisinä jouluina olen vaihdellen ihan vain nauttinut vapaista varaamalla paljon kirjoja ja leffoja ja hyvää syötävää tai lähtenyt baariin ja bilettänyt. Joskus olen jopa käynyt aattoillan messussa, vaikka en kirkkouskovainen olekaan.
Joulupukin kuuma linja heti aamusta, sitten Lumiukko ja joulurauhan julistus. Sitten happea, käynti hautausmaalla, ehkä lyhyessä aattohartauksessakin. Kotona sauna, omia mieliruokia nätisti katettuna, joululauluja, lukemista, kynttilöitä. Pari puheluakin illalla, kun muualla hässäkkä laantunut.
Olen iltavuorossa töissä. Sitten käyn koiran kans lenkillä. Katselen telkkaria ja tunnen itseni yksinäiseksi.
Olen viettänyt monta joulua yksin ja töissä, ei ole ollut kummoistakaan vaikeutta selviytyä.
Asun ulkomailla enkä lennä Suomeen. Täällä ystävät menevät perheidensä luo, samoin miesystävä.
Jotenkin ajattelen sen niin että täällä aatto on vielä arkipäivä ja kaupat myöhään auki, joten minullakin on arki. Kun paikalliset täällä juhlii 25.12., ajattelen että Suomessa joulu on jo ohi, eli väistän molemmat päivät.
Ruokaa vain hillitysti, vaihtoehtoisesti jotain mieltä ylentävää tai käytännön projekti ohjelmaan, joulussa ei ole mikään pakko kieriskellä.
Vierailija kirjoitti:
Olen AV:lla jos joku haluaa jutella jouluna
Minä luultavasti haluan vaikka en olekaan yksin. Olen silti yksinäinen.
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla enkä lennä Suomeen. Täällä ystävät menevät perheidensä luo, samoin miesystävä.
Jotenkin ajattelen sen niin että täällä aatto on vielä arkipäivä ja kaupat myöhään auki, joten minullakin on arki. Kun paikalliset täällä juhlii 25.12., ajattelen että Suomessa joulu on jo ohi, eli väistän molemmat päivät.
Mikset mene miesystavan mukana joulunviettoon?
Meilla oli viime jouluna tilanne, etta olin seurustellut uuden miesystavani kanssa vasta 2 kk. Silti oli ihan itsestaanselvaa, etta han tuli meidan (so. minun ja mun perheen) luo joulunviettoon. Asutaan siis molemmat "ulkomailla" (eli ei meidan synnyinmaissa) eli mies olisi ollut joulun muuten yksin. (No eipa han kylla joulua viettanytkaan ennen tanne tuloaan, mutta anyway pointtina se, etta jouluna ei jateta seurustelukumppania yksin!!)
Tana jouluna tehdaan kuten viime jouluna, eli aatto mun aidin luona ja joulupaiva meilla - ja mies aikoi laittaa joulupaivan ruuat oman maansa herkuista <3
Kyllä täällä av:lla seuraa piisaa!
Syön ja juon juuri mitä haluan, eli valikoima parhaita jouluherkkuja, kuuntelen sitä musaa mitä haluan (ei taatusti ole Sylvian joululaulua ja muuta suomalaista ranteet auki -joulumusaa). Katson ne telkkuohjelmat, joita syksyn mittaan en ole ehtinyt, ja ehkä luen muutaman kirjan.
Onko ap nainen? Tai kaipaako joku muu yksinäinen jouluksi mies seuraa?
Mulle joulu on ihan tavallinen vapaapäivä, en mitenkään juhli. Enhän ole edes kristitty vaan kirkkoon kuulumaton agnostikko, joten kristinuskon kärkihahmon syntymäpäivien viettäminen tuntuisi yhtä luontevalta kuin alkaa viettää Ramadania tai Jom Kippuria.
Olen joskus viettänyt joulua yksin. Silloin tein näin:
- varasin reilusti luettavaa ja elokuvia (silloin ei samaan tapaan ollut suoratoistoa)
- en tehnyt jouluruokia, vaan varasin muita lempiruokia ja käytin osan ajasta kokkailuun
- ulkoilin tunteja joka päivä, osin kynttiläkävelyjä ja osin valoisaan aikaan. Se oli ihanaa <3
Lopulta en edes lukenut kovin paljon, enemmän nukuin ja ulkoilin.
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ajattelen sen niin että täällä aatto on vielä arkipäivä ja kaupat myöhään auki, joten minullakin on arki. Kun paikalliset täällä juhlii 25.12., ajattelen että Suomessa joulu on jo ohi, eli väistän molemmat päivät.Mikset mene miesystavan mukana joulunviettoon?
Meilla oli viime jouluna tilanne, etta olin seurustellut uuden miesystavani kanssa vasta 2 kk. Silti oli ihan itsestaanselvaa, etta han tuli meidan (so. minun ja mun perheen) luo joulunviettoon. Asutaan siis molemmat "ulkomailla" (eli ei meidan synnyinmaissa) eli mies olisi ollut joulun muuten yksin. (No eipa han kylla joulua viettanytkaan ennen tanne tuloaan, mutta anyway pointtina se, etta jouluna ei jateta seurustelukumppania yksin!!)
Tana jouluna tehdaan kuten viime jouluna, eli aatto mun aidin luona ja joulupaiva meilla - ja mies aikoi laittaa joulupaivan ruuat oman maansa herkuista <3
Minulle ei tulisi mieleenikään mennä viettämään joulua puolisoni suvun kanssa. En kerta kaikkiaan jaksaisi olla ympäri vuorokauden tai jopa tapaninpäivään saakka vieraiden (siis toki jo tutuksi tulleiden mutta silti ei-perheenjäsenten) kanssa. Samasta syystä en ole koskaan olettanut, että puolisoni olisi tullut minun mukaani, kun vietin jouluja vanhan äitini kanssa.
eri
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ajattelen sen niin että täällä aatto on vielä arkipäivä ja kaupat myöhään auki, joten minullakin on arki. Kun paikalliset täällä juhlii 25.12., ajattelen että Suomessa joulu on jo ohi, eli väistän molemmat päivät.Mikset mene miesystavan mukana joulunviettoon?
Minulle ei tulisi mieleenikään mennä viettämään joulua puolisoni suvun kanssa. En kerta kaikkiaan jaksaisi olla ympäri vuorokauden tai jopa tapaninpäivään saakka vieraiden (siis toki jo tutuksi tulleiden mutta silti ei-perheenjäsenten) kanssa. Samasta syystä en ole koskaan olettanut, että puolisoni olisi tullut minun mukaani, kun vietin jouluja vanhan äitini kanssa.
eri
No joo, tuo on ehka vahan eri asia - siis jos kyseessa on yon tai useamman yon vierailu. Itse varmaan tuossa tilanteessa hommaisin itselleni ja seurustelukumppanilleni hotellin suvun paikkakunnalta, jonne siis voisi menna yopymaan ja nain saisi omaakin rauhaa.
Mulle taas on hirvean outo jo ajatuksena olla rakkaimmasta ihmisesta erossa jouluna. Eli jos jostain syysta hanta ahdistaisi sukuloiminen, niin jaisin sitten varmaan hanen kanssaan viettamaan joulua kahdestaan. (Eipa silti, voihan se hanta ahdistaakin. Mutta han kunnioittaa vanhempia ihmisia sen verran, ettei ikina valittaisi tai pyytaisi minua/meita olemaan menematta aitini luo jouluaattona. )
Katson joulurauhan julistuksen. Jos on hyvä ilma käyn kävelyllä ja katselen jouluvaloja.