Haluan muuttaa pienemmälle paikkakunnalle Etelä-Suomessa. Suosittele!
Olen 33 v. sinkkunainen ja pitkään halunnut muuttaa pois pääkaupunkiseudulta. Nykyiseen vuokra-asuntoon tulee putkiremppa ensi vuonna ja lisäksi olen siirtynyt tekemään isoksi osaksi etätyötä, joten olisi mahdollisuus muuttaa hieman kauemmas. Asun tällä hetkellä Vantaalla, mutta en oikein viihdy pk-seudulla, vaan haluaisin pienemmälle paikkakunnalle.
En kuitenkaan halua niin maalle, että olisi pakko käyttää autoa. Raideyhteys tai bussi pitäisi siis olla. Olen miettinyt esim. Hämeenlinnaa. Lahtea en tunne, mutta kulkuyhteyksien puolesta sekin kävisi. Tarve olisi käydä Helsingissä korkeintaan kerran viikossa, joten matkaan voi mennä pidempäänkin kuin tunti.
Haen nyt aluksi vuokra-asuntoa ja katselen omaa sitten, kun tutustun johonkin mieluisaan paikkakuntaan paremmin. Suosittele minulle paikkakuntaa ja kerro plussia sekä miinuksia!
Kommentit (39)
Mekin olemme muuttamassa kohta Hesasta johonkin pienempään ja tunnetuista syistä, mukavampaan pikkukaupunkiin.
Täytyy tsekata Hämeenlinna, joskus on leikitelty myös Naantalilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun nyt Hämeenlinnassa, ja kuljen välillä junalla Riihimäelle töihin. Junia ainakin menee 1-3 tunnissa. Käsittääkseni nää kaikki menee Helsinkiin asti. Busseja myös ainakin 1 per tunti. Keskustassa uusi vuokra kaksio pyörii siinä 750-800€/kk. Onhan täällä perus palvelut ja jutut, mutta aina pääsee kyllä Helsinki/ Tampere käymään helposti jos jotain erikoisempaa vailla.
Melko kallis vuokra.
T. Ei ap
No ei kyllä ole Etelä-Suomen radanvarsikaupungissa, päinvastoin. Järvenpäässä, Keravalla ja Hyvinkäällä ainakin saa uudesta kaksiosta maksaa yli 800. Vanhoja saa vähän halvemmalla. Siis jos yksityisistä markkinoista puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisin Hankoon, meren äärelle.
Hanko ja Tammisaarikkn kauniita paikkoja, mutta huonot julkiset yhteydet.
Tähän suuntaan Karjaa on helpoin yhteyksiltään, juna usein, bussi harvemmin, mutta sentään menee.
Karjaa kyllä hyvin pieni vrt esim Hämeenlinnaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin Lahti kuin Hämeenlinna.
Lahti huomattavasti levottomampi kuin Hämeenlinna.
Ehkä. Silti kiinnostavampi. Olen asunut molemmissa, tällä hetkellä Hämeenlinnassa. Täällä en viihdy.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinkää. Kasvava kaupunki radan varrella, täällä on kiva asua. En kaipaa Espooseen.
Hyvinkää ei kyllä ole kasvava. Ainoa, hyvin niukka väestönkasvu tulee pak olaisista. Esimerkiksi koulujen oppilasmäärät ovat jo selvässä laskussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salo on ghetto. En ikinä muuttaisi.
Et ole ghettoa nähnytkään.
Olen käynyt Salossa. Hirveä, ruma ja köyhä paikkakunta. Ankea.
Porvoossa ihmiset ovat mukavia (varsinkin suomenruotsalaiset) ja vanha kaupunki on ainutlaatuinen. En ikinä muuttais mualle kuin ei parempa paikkaa löydy suomesta (ehkä ruotsista vois löytyä).
Pitääkö paikkansa, että Hämeenlinna on hieman hämäläinen sisäänpäin lämpiävä paikka jossa ei välttämättä heti saa kontaktia uusiin ihmisiin?
Itse asun tällä hetkellä Hämeenlinnassa, tosin olen muuttamassa pois kohtapuolin. Oli jotenkin pettymys, vähän liiankin rauhallista ja hiljaista, paljon eläkeläisiä, paljon myös tympeitä/töykeitä ihmisiä, ulkoilureitit on nopeasti lenkkeilty ja koluttu läpi. Kaupoissa surkea tarjonta, jos vertaa muihin samankokoisiin kaupunkeihin.
Plussaa kulttuuritarjonnasta ja Aulangon luonnosta, mutta muuten en suosittele.
Joku jo ehdotti Keravaa, mutta miten olisi Keravaan kuuluva Savio. Sillä on oma junapysäkki. Palveluja ei taida kauheasti olla (joskin ihan hyvä ruokakauppa), mutta jos tykkäät maaseutumaisesta enemmän, niin Savio voisi sopia. Itse meinasin jo ostaa sieltä pienen ok-talon joku vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Itse asun tällä hetkellä Hämeenlinnassa, tosin olen muuttamassa pois kohtapuolin. Oli jotenkin pettymys, vähän liiankin rauhallista ja hiljaista, paljon eläkeläisiä, paljon myös tympeitä/töykeitä ihmisiä, ulkoilureitit on nopeasti lenkkeilty ja koluttu läpi. Kaupoissa surkea tarjonta, jos vertaa muihin samankokoisiin kaupunkeihin.
Plussaa kulttuuritarjonnasta ja Aulangon luonnosta, mutta muuten en suosittele.
Unohtui vielä lisätä, että Hämeenlinnan vuokrat eivät ole mitenkään halpoja. Samalla rahalla saa muualta kivemman, uudemman tai isomman asunnon.
Täältä myös ääni Hyvinkäälle! 40 minuuttia kestää junalla Helsingin ydinkeskustaan, paikkakunta on rauhallinen mutta nykyään palveluita on huomattavan paljon pieneksi kaupungiksi. Muistaakseni jossain oli tehty tutkimustakin että Hyvinkäällä on esim. ravintoloita väkilukuun suhteutettuna paljon verrattuna muihin suomalaisiin kaupunkeihin. Luontoa ja lenkkimaastoja on paljon ja kaupungin keskustassa tosi kiva ja kompakti kauppakeskus.
Keskustan läheisyydessä on useita kivoja kerrostaloalueita, esim. Parantola ja Mustamännistö.
Sairaalakin on lähellä :)
Lahti on hyvä. Matkakeskukselta menee junat ja bussit useasti tunnissa ja matka Helsinkiin kestää parhaillaan junalla alle tunnin. Matkakeskuksen lähistöllä on paljon uusia hyviä vuokrataloja ja lisää rakennetaan, kaiken lisäksi siitä on alle kilometri keskustaan ja isoihin marketteihin. Lisäksi heti lähettyvillä on hyvät Salpausselän urheilumaastot, luistelukenttä, kaikki keskustan palvelut ja pari hyvää uimarantaa.
T. 27 vuotta täällä, en vaihtaisi
Vierailija kirjoitti:
Lahti on hyvä. Matkakeskukselta menee junat ja bussit useasti tunnissa ja matka Helsinkiin kestää parhaillaan junalla alle tunnin. Matkakeskuksen lähistöllä on paljon uusia hyviä vuokrataloja ja lisää rakennetaan, kaiken lisäksi siitä on alle kilometri keskustaan ja isoihin marketteihin. Lisäksi heti lähettyvillä on hyvät Salpausselän urheilumaastot, luistelukenttä, kaikki keskustan palvelut ja pari hyvää uimarantaa.
T. 27 vuotta täällä, en vaihtaisi
Täällä on kaunis luonto ja riittävät palvelut, Helsinki lähellä. Narkkeja on joka paikka väärällään, ahistaa. Ankeaa.
Hyvinkää. Kasvava kaupunki radan varrella, täällä on kiva asua. En kaipaa Espooseen.