Sairauspoissaolo omallailmoituksella. Kysyykö pomosi, mikä sairaus sinulla oli?
Kommentit (27)
Ei kysy. Kerron sen omatoimisesti. En saikuta turhaan, joten minulla ei ole mitään peiteltävää.
Totta kai kerron. Omailmoitus ei ainakaan meillä koske kuin tiettyjä sairauksia (flunssa, vatsatauti) jotka ovat yleisiä ja joihin paras hoito on lepo.
Ei tuo tarkennuksia utele. Meillä saa omalla ilmoituksella olla pois viikon.
Ei kysy, kun kerron sen heti. Hyvä selitys, niin ei kysellä mitään. Selkäkipu, vatsatauti, flunssa, se on kolme päivää lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kysy, kun kerron sen heti. Hyvä selitys, niin ei kysellä mitään. Selkäkipu, vatsatauti, flunssa, se on kolme päivää lomaa.
Oikeesti? Vai onko tämä ironiaa...
Kerron, koska työnantaja päättää, voiko saikuttaa ilman lääkärintodistusta.
Meillä lomake, johon syy täytettävä (rasti ruutuun).
Ap jatkaa, kysyn tätä, koska meillä luottamusmieheltä on tullut viestiä, että pomolle ei tarvitse kertoa syytä. Mutta, kun pomo sitä kuitenkin kysyy, niin en ole kertomatta, jotta välit säilyy hyvinä.
Jotkut firman pomot (miehet jostain syystä), eivät vaikuta yhtään kiinnostuneiltä syystä.
No jos mulla olis joku emätintulehdus tai kipuileva tippuri niin jättäisin kyllä kertomatta. :D
Itseasiassa joku selitys TÄYTYY esittää esimiehelle, koska hän päättää voitko jäädä sairauslomalle. Sairausloma ei ole mikään subjektiivinen oikeus, vaan mahdollisuus jäädä pois töistä sairauden takia.
Inhimillinen esimies tuskin sairauslomaa keneltäkään kieltää.
t. Pomo
Kysyy jos en itse kerro koska vain muutama sairaus on sallittua omailmoituksella. Flunssan kohdalla esimerkiksi mennään 3+1+1 systeemillä eli jos sairaus kestää viisi päivää niin kolmesti esimiehelle soitettava.
Ei kysy enkä kerro. Ne on yksityisasioita jotka ei pomolle kuulu. Kun on oikeus kolmen päivän poissaoloon omalla ilmoituksella, ei siinä tarvitse selityksiä.
Sanoisin että on hekilökohtainen syy. Jos ei myönnä, voin mennä lääkäriinkin ja mahdollisesti saisin pidemmän loman.
Meillä saa olla pois omalla ilmoituksella vain perustautien kuten flunssan tai vatsataudin takia. Ei ole käynyt edes mielessä, että niitä pitäisi jotenkin salailla.
Meillä on rajattu määrä, jonka voi maksimissaan ilmoittaa omailmoituksena. Sen jälkeen tarvitaan lääkärintodistus. Lisäksi esimiehelle tulee automaattisesti HR järjestelmästä hälytys, kun sairaspoissaolomäärät ylittävät normaalin raja-arvon. Tällöin pitää varmistaa, että työntekijä on tarvittaessa työterveyhuollon huomassa.
Meillä oli joskus vähän liiankin rehellinen työntekijä. Soitti pomolle ja sanoi, ettei voi tulla töihin koska on kännissä. Jostain syystä ei ollut kauaa töissä :D
Nykyinen ta on ensimmäinen tähän mennessä, jolla on mahdollista olla pois ns. omalla ilmoituksella. Työuraa on kaikkiaan takana n 30 vuotta, En ole sairastunut tässä kolmen vuoden aikana mihinkään, joten ei ole ollut tarvetta tuohon. Sivusta olen ymmärtänyt, että puhelinsoitto pomolle sairastumisaamuna ja siinä heitettään syy, jota ei jälkeenpain kysellä, eikä kyseenalaisteta.
Kyllä meillä on tapana kertoa. Yleensä muitakin kiinnostaa, jos on jotain tarttuvaa tms. Toki jos on jotain henkilökohtaista, niin silloin voi toki sanoa jotain ympäripyöreää.
Kerron kysymättä esim. että olen poissa flunssan tai vatsataudin takia. Meillä saa omalla ilmoituksella olla pois max 3 päivää mutta ilmoitus pitää tehdä puhelimitse esimiehelle. Ihan laillista se syyn kysyminen on, ei tulisi mieleenkään etten kertoisi, en myöskään säilytä koskaan viimeisen 7 vuoden aikana on ollut sairaana alle 10 päivää yhteensä. No jos joku intiimivaiva niin sitten ehkä en kertoisi kuin että naistenvaiva, mutta sen takia joutuisi todennäköisesti käymään lääkärissä joka tapauksessa
Kerron, koska esimies joutuu tekemään päätöksen.