Minut irtisanottiin, irtisanomisaika on 4kk
Kysymys on, saanko tältä ajalta jotain rahaa vai onko vaan muodollisuus? En ole työelämässä. En siis saa normaalia palkkaa.
Kommentit (33)
Kuntoutustuki myönnetty kesäkuun alkuun. Luulen että en ole työkuntoinen vielä silloin. Eli ilmoittaudunko heti työkkäriin vai vasta lähempänä kesäkuuta?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuntoutustuki myönnetty kesäkuun alkuun. Luulen että en ole työkuntoinen vielä silloin. Eli ilmoittaudunko heti työkkäriin vai vasta lähempänä kesäkuuta?
Ap
Kysy asiaa omalta työttömyyskassalta.
Eläkevakuutusyhtiöltä saa ohjeistusta, miten toimia kun kuntoutustuki lähenee loppuaan. Jos et ole työkykyinen, niin haet jatkoa. Te-toimistoon ilmoittaudut siinä kohtaa jos jatkopäätöstä kuntoutustuesta ei ole vielä tullut tämän jakson loppuessa.
Vierailija kirjoitti:
Sairauslomista
Ap
Jos olet työsuhteesta sairaslomalla ja nyt sinut on irtisanottu, niin työnantaja maksaa 4 kk irtisanomispalkan + lomarahat tai sairasloman päättymisen jälkeen kutsuu sinut töihin 4kk. Jos sairasloma jatkuu pitempään, työnantaja maksaa eka vaihtoehdon.
Vierailija kirjoitti:
Minä irtisanouduin. Karenssi 3kk. Elämäni paras päätös. Mieluummin köyhä kuin kipeä tai haudassa.
Tein samoin, kun en jaksanut juosta hiki päässä enää 56vuotiaana. 3kk karenssia, mutta äkkiä se kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä irtisanouduin. Karenssi 3kk. Elämäni paras päätös. Mieluummin köyhä kuin kipeä tai haudassa.
Tein samoin, kun en jaksanut juosta hiki päässä enää 56vuotiaana. 3kk karenssia, mutta äkkiä se kuluu.
Miten siitä eteenpäin? Itsellä todennäköisesti sama edessä. Mitä teet nykyisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairauslomista
Ap
Jos olet työsuhteesta sairaslomalla ja nyt sinut on irtisanottu, niin työnantaja maksaa 4 kk irtisanomispalkan + lomarahat tai sairasloman päättymisen jälkeen kutsuu sinut töihin 4kk. Jos sairasloma jatkuu pitempään, työnantaja maksaa eka vaihtoehdon.
Jos työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuutta, niin silloin ei ole myöskään irtisanomisajalle palkanmaksuvelvollisuutta.
Eli ei kaikissa tapauksissa saa palkkaa irtisanomisajalta, siksi työnantaja irtisanno helposti pitkillä sairauslomilla olevia.
-Bias-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairauslomista
Ap
Ap on ollut ilmeisesti jo pidempään sairauslomalla, jos sairauseläkettäkin on hakenut, joten ta maksaa vain mahdolliset pitämättömät lomat.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut laiton ainakaan luottamusmiehen mukaan. Tein 50% työaikaa jo ennen pitkää sairaslomaa. Oli kevennetty töitä. En pystynyt enää palaamaan vanhaan työpaikkaani ja työnantajalla joka iso toimija ei ollut muuta työtä eivätkä halunneet kouluttaa. Toisin sanoen, ongelmajätteestä haluttiin eroon eli minusta.
Ap
Iss?
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö työkkäriin siis ilmoittautua vaikka olenkin määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä? Minulle sanottiin toisin. Miten se ilmoittautuminen tehdään? Eli ilmoittaudunko vasta maaliskuussa kun irtisanomisaika loppuu vai heti? Lääkäri määrännyt sairaslomaa ensi vuoden loppuun joten luulen että jossain vaiheessa alkaa puhumaan kokoaikaisesta eläkkeen hakemisesta. Sitä ilmeisesti vaikea saada.
Ap
Nojaa mulla todettiin skitsofrenia ni eläke päätös tuli parissa kuukaudessa. Nyt ne koittaa saada mua kuntoutumaan ja töihin. Mut oon tyytyväinen tähän. Sanot että kuulet ääniä kyllä pääset nopeasti. Eikä niitä läääkkeitäkään tarvii popsia
Mielenkiinnosta kysyn: mikä sairaus on sellainen, että tiedät jo 6kk etukäteen, ettet tule olemaan työkuntoinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten siitä eteenpäin? Itsellä todennäköisesti sama edessä. Mitä teet nykyisin?
Odottelen karenssin päättymistä ja sitten ansiosidonnaiselle. En jaksa stressata sen pidemmälle enää tässä iässä. Mielenterveys on tärkein.
Se kuntoutustuki näyttäisi olevan osa-aikainen, joten työkkäriin pitää ilmoittautua. Niin minäkin tein, kun minut irtisanottiin ja olin osa-aikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä.