Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka olette itse kasvaneet tai kasvattaneet omat lapsenne monikielisiksi (3-4 kieltä)

Vierailija
08.12.2019 |

Miten useamman kielen käyttö arjessa on vaikuttanut lapsen kielelliseen kehitykseen? Oletan, että esimerkiksi sanojen ja lauseiden tuottamisen aloittaminen viivästyy verrattuna yksi- tai kaksikielisiin mutta onko lapsenne muuten jollakin tavalla "oireilleet" useamman kielen käyttöä? Muita kokemuksia?

Mielestäni kaksi kieltä vielä menee aika näppärästi arjessa, mutta omat lapset kasvavat pääosin kolmea kieltä oppien (minä puhun lapsille suomea, yhdessä perheenä puhumme kieltä X ja mies puhuu lapsille lisäksi jonkin verran kieltä Y jota minä en osaa, miehellä siis kaksoiskansalaisuus ja uskomme että pitkällä aikavälillä kummankin kielen oppimisesta on hyötyä). Lisäksi asumme toistaiseksi maassa Z jossa vajaa 1,5v lapsi menee päiväkotiin ja kuulee tuon maan kieltä päivittäin juuri siinä vaiheessa kun lapsen kielen kehitys normaalisti aktivoituu erityisen paljon.

Maasta Z todennäköisesti muutamme pois ennen kuin lapsi ehtii tuon kielen oppia kunnolla, mutta se tässä huolettaakin, että miten tuo neljän eri kielen sekoitus vaikuttaa lapsemme kielelliseen kehitykseen juuri kun lapsi ei vielä osaa täysin hahmottaa mikä kieli on mikäkin.

Olen tietysti myös iloinen, että meidän on mahdollista tarjota lapsille monikielinen kasvuympäristö, koska myöhemmin siitä tulee olemaan varmasti paljon hyötyä. Mutta tämä "alku" vähän jännittää.

Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia?

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi