Kyläilijöiden kännykän käyttö lapsen seurassa
Onko muilla ollut vastaavaa? Vieraita tulee kylään ja nimenomaan lasta näkemään, mutta ovatkin sitten jatkuvasti kännykällä. Tietenkin lapsi sitten reagoi siihen niin, että alkaa levottomaksi ja siitä huolimatta kyläilijät eivät ymmärrä laittaa puhelimia pois ilman, että asiasta huomattaa heitä. Tuntuu vaan kovin vaivaannuttavalta, että joutuu aikuisille ihmisille sanomaan asiasta. Miten olette toimineet tällaisessa tilanteessa? Todella ikävää varsinkin lapselle ja mietin vain, että eikös tällaiset asiat luulisi olevan aivan perusasioita, että kun lasta tullaan moikkaamaan niin ei roikuta puhelimella jatkuvasti? Ja tätä kun on tapahtunut useamman ihmisen kohdalla, niin tuntuu aika kummalliselta..
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse otan lapsiperheissä kyläillessäni puhelimen esiin koska on tylsää. Tai sitten tuijotan ikkunoista ulos ja kuvittelen olevani muualla.
Miksi sitten menet varta vasten lasta tapaamaan jos ei kiinnosta?
No nykyisinhän lapsiperheissä tää menee silleen, että vanhemmat - yleensä äiti, mútta kasvavassa määrin myös isä - häärää sen lapsen ympärillä ja sanoitta jatkuvalla pölötyksellä sen lapsen tunteita.
"Katsopas Maija kun nyt Minna tulikin sinua tapaamaan, eikös olekin kiva kun Minna tuli tänne. Milläs mielellä sinä nyt olet kun Minna saapui. Sin'hän voisitkin näyttää Minnalle sen sinun uuden barbin. Kysypä kuule Minnalta nyt tässä, että minkä elokuvan Minna on viimeksi katsonut. Että odottaako Minnakin niin kovin uutta Frozen elokuvaa. Sinähän tykkäät niin kovin Frozenista. Voisitkin ehkä laulaa Minnalle tässä kuule sen laulun siitä Frozenista. Ehkä voisit myös kuule laittaa sen Elsa -puvun päälle, niin Minnakin näkisi että mikä juttu tämä ihana Frozen oikeen on, kun Minna ei ehkä kuule tiedäkään miten kiva juttu se on. Kun on Elsa ja Anna ja aivan ihanaa. Voisitkin Maija kysyä onko Minnalal koiraa? NO onhan Minnalla koira, kysypä kuule Maija mikä sen koiran nimi on? Onko se sinusta oikeen ihanaa että on koira? No on, koirat on pehmoisia ja ihania ja sinulle tulee mukava mieli kun ajattelet koiria...."
Eipä ihme, että vieras kaivaa puhelimen esiin...
Vierailija kirjoitti:
Siis he tulevat lasta moikkaamaan ja sitten lapsesi käyttäytyy huonosti kun aikuiset katsovat jotain (ehkä työmaileja?) omasta kännykästään? Kasvattaisin ennemmin lasta siihen, ettei vieraiden tehtävänä ole viihdyttää häntä.
Täh!! Jos menee lasta moikkaamaan, niin miksi just silloin pitää alkaa jotain työmaileja lukemaan? Pysyköön sitten kotona niitä työjuttujaan hoitamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olet ymmärtänyt väärin mitä vieraat tarkoittavat sanoessaan tulevansa katsomaan lasta? Ehkä sukulaiset, kaverit ym. ovat tarkoittaneet tulevansa vain katsomaan kuinka lapsi on kasvanut, eivätkä niinkään viettämään aikaa lapsen kanssa. Sillä aloitus kuulosti kovasti siltä, että istutat aikuisvieraat jonnekin lastenhuoneen lattialle kun itse puuhailet muuta... Koska miksi ihmeessä lapsi oireilisi siitä, että vieraalla on kahvipöydässä kännykkä hetken kädessä?
Miksi vieraalla on kahvipöydässä kännykkä kädessä?!? Minäkin alkaisin oireilla!
No kyllä minä ainakin välillä vilkaisen kelloa, onko kukaan perheenjäsen laittanut viestiä – tai jos tulee puhetta jostain aiheesta mitä kukaan ei muista varmaksi, googlaan pikaisesti vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Itse otan lapsiperheissä kyläillessäni puhelimen esiin koska on tylsää. Tai sitten tuijotan ikkunoista ulos ja kuvittelen olevani muualla.
Miksi sä ylipäätään menet kylään minnekään jos sua v**uttaa ne ihmiset siellä?
On kyllä jotkut hullujen kokoontumisajot taas täällä.
Tosi junttia selata puhelinta vierailulla. En kutsu meille toista kertaa ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneempia puhelimestaan, kuin meidän seurasta. Puhelin aina laitetaan suurieleisesti pöydälle, ihan kuin siihen nyt juuri silloin tulisi jokin maata mullistava viesti, välillä oikein huvittaa, vaikka se onkin moukkamaista. En edes ota puhelinta pois laukusta kun menen kylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä mene vain lasta tapaamaan vaan kylään, eli oletan saavani edes kahvikupollisen ja jutella niitä näitä pöydän ääressä, samalla lasten pyöriessä ympärillä. No minä olen aina jokin pelle viihdyttäjä lapsille niin tympäsee.. vanhemmat tyytyväisinä uppoutuu omiin hommiinsa esim pelaavat tietokoneella tms ja minä istun sohvalla kiipeilytelineenä lapsille. Jos yritän komentaa tai estää lasta takertumasta esim kurkkuun kiinni koska se koskee ihan oikeasti niin lasten äiti sössöttää kuinka vihainen ja ilkeä tämä vieras (minä) on...
Vierailija kirjoitti:
Tajutkaa jo että ketään ei kiinnosta kenenkään toisen lapsi.
No tässä aloittajan tapauksessa kyläilijä on tullut lasta moikkaamaan. Jos ei lapsi kiinnosta, pysyy poissa. Kuka on niin hölmö, että menee kylään tuijottamaan puhelinta? Eikö sitä puhelinta olisi mukavampi tuijottaa rennosti omalla sohvalla?
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei ole tullut tuollaista tilannetta vastaan. Meille ei kukaan aikuinen tule vain lasta katsomaan. Lapset kummit ovat meidän ystäviämme, joten totta kai lapselle juttelun lomassa istutaan myös kahvipöytään tai jutellaan myös aikuisten kesken. Miehet käyvät tutkimassa levyhyllystä uusia hankintoja, kun naiset jäävät kahvipöytään vielä istuskelemaan ja juttelemaan omia juttuja. Siinä ehtii silti monessa välissä myös käydä lapsen kanssa juttelemassa ja katsomassa hänen lelujaan ja huonettaan. Kummiperheillä on myös lapsia, ja lapset sitten leikkivät keskenään. Eivät ne lapsen takia kylään tulleet aikuiset siellä lapsen omassa huoneessa koko aikaa ole.
Kukaan ei vietä aikaa kännykällä kyläillessään. Puhelimesta saatetaan kyllä etsiä tietoa, esim. puheena olevasta tulevasta tapahtumasta tai jostain julkaistusta levystä, joka kiinnostaa molempia.
Niin on kyllä käynyt, että yksi tuttavaperhe on kesällä tullut meille tuomaan lapsensa leikkimään meidän lapsemme kanssa ja jäänyt sitten pihaan aikaa viettämään niin, että pienemmätkin ovat jääneet leikkimään ja heidän äitinsä on jäänyt näitä pienempiä siihen valvomaan. Tämä äiti on sitten lähinnä kännykällä ollut ja välillä vilkuillut, etteivät pikkuiset tukehdu hiekkaan. Minä olen katsonut isompien perään. Ei se minua ole haitannut.
No tuohan onkin ihan normaalia käytöstä eikä nyt ole sitä mitä ap aloituksessa tarkoittaa.
Ymmärsin, että vieras esim. mummi tai ukki, tulee lasta moikkaamaan (toki samalla aikuisiakin) ja lapsi on odottanut että saa vaikka nyt tuon ukin puuhailemaan hetkeksi kanssaan, mutta ukki istahtaakin sohvalle, kaivaa puhelimen esille ja alkaa selata uutisia lasta ja yhtään ketään huomaamatta. Ukin tilalle voi laittaa kenet tahansa lapsen tärkeän aikuisen, tämä oli vain esimerkki.
Tuttu tilanne. Kyseessä henkilö, joka on lapselle tärkeä. Lapsi on innoissaan ja pettyy kun vieras ei ole läsnä vaan hoitaa omia juttuja kännykällä. Ei tarvitse leikkiä, mutta voisi jutella lapselle ja kuunnella lapsen tärkeitä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä mene vain lasta tapaamaan vaan kylään, eli oletan saavani edes kahvikupollisen ja jutella niitä näitä pöydän ääressä, samalla lasten pyöriessä ympärillä. No minä olen aina jokin pelle viihdyttäjä lapsille niin tympäsee.. vanhemmat tyytyväisinä uppoutuu omiin hommiinsa esim pelaavat tietokoneella tms ja minä istun sohvalla kiipeilytelineenä lapsille. Jos yritän komentaa tai estää lasta takertumasta esim kurkkuun kiinni koska se koskee ihan oikeasti niin lasten äiti sössöttää kuinka vihainen ja ilkeä tämä vieras (minä) on...
Missä tällaista on?! Tulee vieraita ja isäntäväki pelaa!? Huh huh! Elän tynnyrissä...
Vierailija kirjoitti:
Tosi junttia selata puhelinta vierailulla. En kutsu meille toista kertaa ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneempia puhelimestaan, kuin meidän seurasta. Puhelin aina laitetaan suurieleisesti pöydälle, ihan kuin siihen nyt juuri silloin tulisi jokin maata mullistava viesti, välillä oikein huvittaa, vaikka se onkin moukkamaista. En edes ota puhelinta pois laukusta kun menen kylään.
”Suurieleisesti pöydälle”... En olisi osannut kuvitellakaan, että joku saa tästäkin aikaiseksi ongelman! Tottakai minä lasken puhelimen viereeni pöydälle, jos se on minulla ollut kädessä sisälle astuessa (tai esim. takin taskussa). Minulla ei ole useinkaan edes laukkua mukana, ja olisihan se hölmöä, jos jok’ikistä kellonajantarkistusta varten pitäisi nousta pöydästä ja kävellä eteiseen laukkua tonkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla huono omatunto, oletko tehnyt jonkin raskaan synnin? Vai miksi ihmeessä ruoskit itseäsi menemällä tuollaiseen paikkaan kylään vapaaehtoisesti?
Minä irtisanoisin tuttavuuteni tuollaiseen perheeseen. Jos olisi kyseessä kummilapsi, siirtyisin lähettelemään vain synttäri- ja joulukortteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Suurieleisesti pöydälle”... En olisi osannut kuvitellakaan, että joku saa tästäkin aikaiseksi ongelman! Tottakai minä lasken puhelimen viereeni pöydälle, jos se on minulla ollut kädessä sisälle astuessa (tai esim. takin taskussa). Minulla ei ole useinkaan edes laukkua mukana, ja olisihan se hölmöä, jos jok’ikistä kellonajantarkistusta varten pitäisi nousta pöydästä ja kävellä eteiseen laukkua tonkimaan.
Etkö osaa katsoa aikaa seinäkellosta? Pitääkö olla digitaalinen? Kaipa kaikissa digibokseissa ja mikroissa ja muissakin laitteissa on kellonaika näkyvillä. Tai sitten voisit hankkia ihan vaikka rannekellon, niin et vaikuttaisi niin moukalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa katsoa aikaa seinäkellosta? Pitääkö olla digitaalinen? Kaipa kaikissa digibokseissa ja mikroissa ja muissakin laitteissa on kellonaika näkyvillä. Tai sitten voisit hankkia ihan vaikka rannekellon, niin et vaikuttaisi niin moukalta.
Minulla ei onneksi ole niin moukkia sukulaisia tai kavereita, jotka arvostelisivat toisia sen perusteella, että puhelin käy kädessä muutaman sekunnin pyrähdyksinä useamman tunnin vierailun aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ihminen pystyy kyllä päättelemään ajankulun, ei sitä puhelinta tarvitse viiden minuutin välein roplata tarkistaakseen kellonajan. Yleensä ihmisillä on kyllä seinillään kelloja joista ajankulua seurata. Ei se ole mulle ongelma, huvittaa vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä kelloa pitää koko ajan vilkuilla? Sekin jo on epäkohteliasta! Miksi lähteä vierailulle kamalan kireällä aikataululla, että koko ajan on oltava varuillaan lähtemään ajoissa pois? Tai sitten voi reilusti tullessaan sanoa, että mun on pakko lähteä tunnin päästä, jolloin isäntäväkikin tietää seurata kelloa vieraan puolesta.
Vaivihkaisen kellon vilkuilun sijaan muutenkin on kohteliaampaa kysyä suoraan, että mitähän kello on, kun aika menee niin nopsaan. Kellon vilkuilusta kyllä tulee olo, että vieras on kyllästynyt ja toivoo pääsevänsä lähtemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei ole tullut tuollaista tilannetta vastaan. Meille ei kukaan aikuinen tule vain lasta katsomaan. Lapset kummit ovat meidän ystäviämme, joten totta kai lapselle juttelun lomassa istutaan myös kahvipöytään tai jutellaan myös aikuisten kesken. Miehet käyvät tutkimassa levyhyllystä uusia hankintoja, kun naiset jäävät kahvipöytään vielä istuskelemaan ja juttelemaan omia juttuja. Siinä ehtii silti monessa välissä myös käydä lapsen kanssa juttelemassa ja katsomassa hänen lelujaan ja huonettaan. Kummiperheillä on myös lapsia, ja lapset sitten leikkivät keskenään. Eivät ne lapsen takia kylään tulleet aikuiset siellä lapsen omassa huoneessa koko aikaa ole.
Kukaan ei vietä aikaa kännykällä kyläillessään. Puhelimesta saatetaan kyllä etsiä tietoa, esim. puheena olevasta tulevasta tapahtumasta tai jostain julkaistusta levystä, joka kiinnostaa molempia.
Niin on kyllä käynyt, että yksi tuttavaperhe on kesällä tullut meille tuomaan lapsensa leikkimään meidän lapsemme kanssa ja jäänyt sitten pihaan aikaa viettämään niin, että pienemmätkin ovat jääneet leikkimään ja heidän äitinsä on jäänyt näitä pienempiä siihen valvomaan. Tämä äiti on sitten lähinnä kännykällä ollut ja välillä vilkuillut, etteivät pikkuiset tukehdu hiekkaan. Minä olen katsonut isompien perään. Ei se minua ole haitannut.
No tuohan onkin ihan normaalia käytöstä eikä nyt ole sitä mitä ap aloituksessa tarkoittaa.
Ymmärsin, että vieras esim. mummi tai ukki, tulee lasta moikkaamaan (toki samalla aikuisiakin) ja lapsi on odottanut että saa vaikka nyt tuon ukin puuhailemaan hetkeksi kanssaan, mutta ukki istahtaakin sohvalle, kaivaa puhelimen esille ja alkaa selata uutisia lasta ja yhtään ketään huomaamatta. Ukin tilalle voi laittaa kenet tahansa lapsen tärkeän aikuisen, tämä oli vain esimerkki.
Juuri näin, eli lapselle tärkeä henkilö tulee kylään ja on siis pyytänyt päästä kylään ja sanonut haluavansa nähdä lasta. Sitten samantien rojahtaa sohvalle selaamaan facebookkia ym. somekanavia ja videoita. Hyvä jos itsekään saa mitään kontaktia ja sitten sitä vaan käy mielessä, että minkä takia piti ehdottomasti päästä kylään ja vielä lapseen vedoten, mutta käyttäytyy sitten tuolla tavalla.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nykyisinhän lapsiperheissä tää menee silleen, että vanhemmat - yleensä äiti, mútta kasvavassa määrin myös isä - häärää sen lapsen ympärillä ja sanoitta jatkuvalla pölötyksellä sen lapsen tunteita.
"Katsopas Maija kun nyt Minna tulikin sinua tapaamaan, eikös olekin kiva kun Minna tuli tänne. Milläs mielellä sinä nyt olet kun Minna saapui. Sin'hän voisitkin näyttää Minnalle sen sinun uuden barbin. Kysypä kuule Minnalta nyt tässä, että minkä elokuvan Minna on viimeksi katsonut. Että odottaako Minnakin niin kovin uutta Frozen elokuvaa. Sinähän tykkäät niin kovin Frozenista. Voisitkin ehkä laulaa Minnalle tässä kuule sen laulun siitä Frozenista. Ehkä voisit myös kuule laittaa sen Elsa -puvun päälle, niin Minnakin näkisi että mikä juttu tämä ihana Frozen oikeen on, kun Minna ei ehkä kuule tiedäkään miten kiva juttu se on. Kun on Elsa ja Anna ja aivan ihanaa. Voisitkin Maija kysyä onko Minnalal koiraa? NO onhan Minnalla koira, kysypä kuule Maija mikä sen koiran nimi on? Onko se sinusta oikeen ihanaa että on koira? No on, koirat on pehmoisia ja ihania ja sinulle tulee mukava mieli kun ajattelet koiria...."
Eipä ihme, että vieras kaivaa puhelimen esiin...
Onneksi minä vierailen ihan erilaisissa lapsiperheissä.
Minustakin on jotenkin hölmöä jos aikuiset ihmiset eivät osaa enää keskustella kasvotusten ilman että siinä samalla pitää räplätä kännykkää tai vähintään television pitää olla taustalla päällä. Ne päivän tärkeimmät uutiset on voinut lukea jo ennen tuota tapaamista eikä normaali keskustelu ole luonteeltaan mitään Trivial Pursuit kilpailua, jossa oikeat vastaukset pitäisi tarkistaa netistä eikä aivojen omalta kovalevyltä. Sen tapaamisen jälkeen voi sitten istua rauhassa vaikka tietokoneella ja hoitaa niitä muita asioita netissä.