Mieheni ex-vaimo toivoisi perhejoulua yhteisten lasten takia.
Hänelle olisi tärkeää että lapset voisivat viettää yhteistä joulua isänsä ja äitinsä kanssa sekä näkisivät että vanhemmat silti pitävät toisistaan ja arvostavat toisiaan vaikka ovatkin eronneet. On kuulemma lasten etu ja näin lapset tuntevat itsensä enemmän yhtenäiseksi ja sitä kautta onnellisemmaksi. Se toisi myös lapsille turvallisuuden tunnetta kun heidän vanhemmat pystyisivät olemaan ystäviä keskenään ja viettämään juhlapyhiä ydinperheenä. Nyt mieheni harkitsee joulunviettoa exän ja lasten luona, eihän se ole kuin yksi päivä ja lapsille tärkeä. Lasten ehdoilla mennään. Minä en tietenkään voi sinne mennä, mutta vietänkö joulun omien vanhempieni luona sitten. Meillä ei ole yhteisiä lapsia mieheni kanssa.
Kommentit (25)
On taas sellainen asia johon on turha odottaa yhtä oikeaa vastausta.
Jouluaatto on kuitenkin lapsille yleensä se tärkein: Jouluruoka, ehkä joulukirkko, joulupukki ja ne lahjat. Tuohonhan ei kauaa mene. Puolikas päivä riittää. Tuskin mies pahenee, jos on puolikkaan päivän pois. Jos taas mies pahenee siitä, niin ei sitä miestä silloin kannatakaan pitää.
Jos vanhemmilla on kovin riitaiset välit, niin ei kannata ottaa riskiä ja olla samassa tilassa. Jos taas on (jo) ihan kohteliaat, ystävälliset välit, niin tuollainen joulu voi olla parasta, mitä lapsille antaa.
Aikuisethan voivat juhlia joulua ennen aattoa,ja aaton jälkeen. Ennen aattoa on paljon esim. erilaisia joulukonsertteja joihin mennä, joulupäivänä on kirkkohetkiä, ja silloinhan se oikea joulu on. Aikuisen ei myöskään tarvitse syödä niitä jouluruokia juuri silloin aattona, antaa lahjaa rakkaalleen juuri silloin aattona.
Mun miehen ex ehdotteli myös tuollaisia. Hän halusi miehen takaisin (toki oli sanonut sen suoraankin). Mies ei halunnut loukata mua ja jättää yksin. Toisaalta esim. ystäväni on viettänyt joulua exänsä ja lastensa kanssa, mutta kummallakaan ei ole uutta parisuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi sä et voi mennä mukaan? Eiväthän he enää ole ydinperhe. Pienille lapsille tollanen leikkiminen yhden päivän vuodessa olisi varmasti tosi hämmentävää ja isommille kiusallista.
Provohan tämä, mutta ei. Ei ap voi mennä mukaan.
Tottakai voi. Lasten takiahan tuollaista mietitään ja ap kuuluu jo isän puolelta kuvioon.
Ja kuis ollakaan, ap ei vastaa mihinkään kommentiin.
Nyxälläni on useampi lapsi exänsä kanssa. Olen kehoittanut heitä käymään lasten riennoissa välillä yhdessä. Yhteinen joulukin olisi kai hyvä idea, jos molempien uudet kumppanit olisivat tervetulleita.