Mikäs nyt kun talipallot eivät maistu?
Olleet jo viikon melkein koskemattomana. Lintulaudallakaan ei ihan hirveesti lintuja näy. Onko meidän tulkut ja tintit menny vieraisiin?
Kommentit (16)
Kyllä minä nyt niin mieleni pahoitin, kun pikkulinnut löytävät ruokaa jonkun toisen pihalta, eivätkä syö minun talipallojani. Sitä niin usein uhrautuu turhaan toisten puolesta, eikä kiitosta saa ja toisinaan ei tarjottu apu edes kelpaa.
Älä huoli, tiputa maahan, kyllä ne hiirille ja rotille kelpaa. Mä en enää viitsi ruokkia lintuja kun ei nämä täällä meillä päin majailevat mitään lisäruokaa tarvitse, kun kerran on varaa valita mitä syö. Kyllä ne hädässä olevat linnut syövät talipallotkin, jos tarve on, eli kun eivät syö, eivät myöskään tarvitse mitään lisäruokaa.
Nyt on niin lämmintä ja sula maa, että linnut löytävät ruokaa luonnostakin. Kyllä se tali vielä alkaa kelvata, kun tulee kovat pakkaset. Voihan tietysti myös olla niin, että naapurilla on paremmat tarjoilut.
Mistä saa talipalloja, jotka kelpaavat linnuille? Viime talvena vasta kevään vesisateet "söi" pallot, olivat lintujen koskematta koko talven. Auringonkukan siemenet ja ravinto tangot kyllä kelpasivat.
Talipallot ei yleensäkään kelpaa kuin pakkasella. Mutta jos laitat pähkinää tai jotain muuta herkullisempaa, niin taatusti kelpaa.
Ei täälläkään talipallon oikein mene, mutta sellaiset rasvatangot ovat mieluisia.
ne voi päällystää suklaalla ja syödä itse jouluna
Tiedä talipalloista, mutta hyvin oli mun tuoksukynttilät terassipöydältä maistuneet jollekkin tintille. Ihan käsittämätöntä, että joku niitä syö. Laitoin nyt pois ne, eihän ne voi olla lerveeellisiä kenellekkään.
Talipalloissa on kyllä laatueroja, kaikki ei maistu linnulle paitsi jos on kova nälkä.
Ei linnut tuhmiä ole. Ostit tietysti tarjouspalloja, joihin rasva on kerätty viemäreistä. Ettei vasn olleet myös punalaputettuja.
Tietyn merkkisiä talipalloja ja pötköjä ei kannata ostaa. Ei tintit syö niitä kuin viimeisessä hengenhädässä nälkäkuoleman uhatessa.
Ei ne kelpaa edes tikoille ja varksille, jotka syö yleensä kaiken mihin pääsevät käsiksi, eiku siis nokiksi.
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli, tiputa maahan, kyllä ne hiirille ja rotille kelpaa. Mä en enää viitsi ruokkia lintuja kun ei nämä täällä meillä päin majailevat mitään lisäruokaa tarvitse, kun kerran on varaa valita mitä syö. Kyllä ne hädässä olevat linnut syövät talipallotkin, jos tarve on, eli kun eivät syö, eivät myöskään tarvitse mitään lisäruokaa.
Söisitkö itse halpaa öljynkatkuista teollisuustalia? Linnuilla on pienet suonet ja ne tukkeutuvat hyvin äkkiä. Sitäpaitsi talipallot kovettuvat pakkasilla niin koviksi (sekin merkki huonolaatuisesta rasvasta) että eivät pikkulinnut pienillä nokillaan saa niistä enää suupaloja. Osaavat kyllä tunnistaa huonon ruoan. Mikset voiostaa esim. auringonkukan siemeniä sen sijaan?
Muistakaa myös mielellään rouhia pähkinät pienemmiksi pikkulintuja varten. Kokonaisten pähkinöiden roudaamiseen ja hakkaamiseen menee niiltä pakkasilla turhaa energiaa. Valoisa ruokailuaika on talvella lyhyt ja kaikki energia tarvitaan ensisijaisesti linnun pysymiseen lämpimänä ja hengissä.
Kiitos kaikille, jotka ruokitte lintuja <3
Niitä kivikovia valkoisen "rasvan" tusinapalloja ei linnut syö. Jos linnulle ei kelpaa, niin tarkoittaa suoraan sitä että ravinto on sille huonoa. = Nuo "talipallot" jätetään suosiolla kauppaan, laatu varmaan niin surkea että niistä voi olla linnuille enemmän haittaa kuin hyötyä.
Googlaa talipallon teko itse. Puuha on hauskaa, muoteiksi käy vaikka pahvimukit, ei maksa paljon kun käyttää vähän järkeään raaka-aineiden suhteen (etsi pähkinöitä+siemeniä 3e kilohinnalla, käytä kalliin kookosrasvan lisäksi reippaasti ruokaöljyä ja/tai munkinpaistorasvaa jne.)
Kovat valkoiset halpispallot ei ole ravinnoksi kelpaavaa millekään linnulle!
Miettikä nyt. Jos koirille tehdään ruoaksi mitä sattuu niin mites sitten linnuille joiden hyvinvointia ei kukaan pysty seuraamaan? Mikä on näitten linnunruokien osuus siinä että pikkulinnut / pihalinnut on vähentyneet? Ettei vaan itse myrkytettäisi niitä huonolla ravinnolla?
Olkaa tarkkoina siitä mitä syötätte eläimille. Ne valmisruoat on AINA tehnyt firma joka haluaa tehdä rahaa.
Ei meilläkään linnut syö talipalloja mutta maapähkinät kelpaa hyvin. Epäilen, että ne talipallot ovat jotenkin huonoja, olisikohan rasva härskiintynyt? En viitsi ostaa niitä enää, kun eivät kelpaa.