Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulorekisteri ja vuosituloraja (työnantajan näkökulma)

Yhdistyksen taloudenhoitaja
07.12.2019 |

Mistä työnantajana tiedän, onko työntekijän verokortissa oleva tuloraja ylittynyt ja pitäisikö minun pidättää veroa lisäprosentin mukaan? Tiedän toki sen, mitä olen itse maksanut ko. työntekijälle vuoden mittaan, mutta työntekijän päätoimi on muualla enkä tietääkseni mistään näe, paljonko toinen työnantaja on maksanut hänelle palkkaa.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vuoden alussa kuvittelin, että Tulorekisteri jotenkin varoittaisi työnantajaa siinä vaiheessa, kun tuloraja on ylittynyt ja käskisi käyttää seuraavassa palkanmaksussa lisäprosenttia.

Voi apua... Ei sen Tulorekisterin tarvii varoittaa työnantajaa, vaan palkkaohjelma laskee verokortin voimaantulopäivästä lähtien kumulatiivista ansiota ja ennakonpidätys menee lisäprosentilla, mikäli tuloraja ylittyy. Tulorajan riittävyyden seuranta on työntekijän vastuulla kuten on tähänkin asti ollut.

Pointti tässä on se, että työnantajia on useita. Yhdellä työnantajalla ei ole mitään tietoa siitä, mitä muut työnantajat ovat maksaneet samalle työntekijälle, joten hän ei näe, että kokonaistulot ovat ylittäneet tulorajan. Työntekijöitä ei taas ole mitenkään näkyvästi informoitu, että heidän on seurattava aktiivisesti tulorajan riittävyyttä, jos haluavat välttää isot lisäverot. Kyllähän vanhassakin systeemissä oli se vaara, että loppuvuoden ennakonpidätykset menivät lisäprosentille, jos tuloraja oli liian pieni. Mutta nyt voikin tulla isot lisäverot, jos ei ole tajunnut sitä, että eri työnantajat eivät ota huomioon toisten maksamia palkkoja. Vanhassa systeemissä oli yleensö oma verokortti joka työnantajalle tai ainakin edellinen työnantaja oli merkinnyt verokorttiin maksamansa palkat.

Ai että ihan näkyvästi pitäisi informoida ihmisiä hoitamaan asioitaan. Jestas, miten te kykenette työntekoon, jos ette osaa edes tulojanne ynnätä yhteen?

Mun mielestä siitä on informoitu melkoisen näkyvästi. Lehdissä on ollut asiasta paljonkin infoa ja meillä myös työnantaja on kehottanut tarkkailemaan tulorajaa.

Joitakin pitää vaan neuvoa kädestä pitäen ja siltikään ei ole tarpeeksi selkeää.

Vierailija
42/43 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudessa systeemissä lisäveroja voi tulla jo silloin, jos kokonaistulot ylittävät tulorajan muutamalla satasella ja tulot ovat eri työnantajilta (jolloin työnantaja ei tiedä käyttää ennakonpidätykseen lisäprosenttia).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysynpä tässä, että pidätetäänkö tammikuussa maksettavasta palkasta millä prosentilla, kun uusi kortti tulee vasta voimaan 1.2.

Toiset sanoo, että lisäprosentilla mikäli ylittynyt summa, mutta toiset sanoo jotta pienemmällä eli nollautuu vuoden vaihteessa aina.

Korttihan on voimassa 1.2-31.12

Nollautuu vuoden vaihteessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi