Tulorekisteri ja vuosituloraja (työnantajan näkökulma)
Mistä työnantajana tiedän, onko työntekijän verokortissa oleva tuloraja ylittynyt ja pitäisikö minun pidättää veroa lisäprosentin mukaan? Tiedän toki sen, mitä olen itse maksanut ko. työntekijälle vuoden mittaan, mutta työntekijän päätoimi on muualla enkä tietääkseni mistään näe, paljonko toinen työnantaja on maksanut hänelle palkkaa.
Kommentit (43)
Niin, aikaisempi systeemi oli holhoavampi, uusi systeemi kannustaa sinua kantamaan itse vastuuta. Eikä sinun ole mikään pakko sitä veroprosenttia ja vuositulon määrää seurata. Mutta hyviä mätkyjä saatat saada, jos et sitä viitsi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat sen mukaan mitä teidän firmasta on maksettu. Ei muusta tulosta voi tietää. Vastuu rajan seuraamisessa on työntekijällä.
Joo, olen itsekin päätellyt, että näin pitää varmaan toimia. Vähän kuitenkin ihmetyttää tämä systeemi. Olen siis itse normaaleissa palkkatöissä (tämä taloudenhoito on minulle vain harrastukseen liittyvä homma) eikä minulle ole verottaja lähettänyt mitään infoa siitä, että minun palkansaajana pitäisi seurata eri työnantajilta saatuja palkkoja ja pitää huolta siitä, että haen uuden verokortin, jos kokonaistulot uhkaavat ylittää tulorajan.
Ap
No tietenkin sinun pitää seurata, kenen muunkaan? Meinaatko että verotoimistossa joku holhoaa ja soittelee loppuvuodesta monelle miljoonalle työntekijälle että tulorajasi menee muuten kohta yli?
Ennen sai erillisen lisätuloveroprosentin, jonka suuruudessa oli huomiotu se että ne tulot tuli pääasiallisen tulon päälle. Samoin ennen sai kuukausirajan, jolloin ylityöt tms. "ylimääräinen" tulo meni lisäprosentilla ja tuli huomiotua jos vuosiansio kasvoi. Nyt on vain yksi raja ja sitä pitäisi itse koko ajan seurata ja reagoida jos tuloraja on ylittymässä.
Näin vuorotyöläisenä ja erittäin epäsäännöllisillä kuukausiansioilla ihmettelen että mikä tässä nyt on niin vaikeaa? Olen ikäni maksanut veroja vuositulorajalla ilman ongelmia. Siinä samaisessa tilinauhassa lukee molemmat, vuosituloraja ja se mitä on tienannut. Helpompaahan sen seuraaminen on kuin kappas, meni sitten lisäprosentilla. Ja sama lopputulos, jos tulot nousee niin vuositulorajaa nostetaan.
Vinkki. Alkuvuodesta kun ilmoittaa tarpeeksi suuren vuositulorajan, niin loppuvuonna ei tarvitse murehtia. Tai saa jopa pienen veroprosentin joulukuulle... itse otatan alkuvuodesta vähän reilummalla prosentilla ja elosyyskuussa laskeskelen loppuvuotta.
Itse jouduin edellisessä työssä pyytämään vuosituloverokortin ilman lisäveroprosenttia, koska työnantaja pidätti lisät aina lisäprosentin mukaan, vaikka kuukausituloraja ei ollut ylittynyt. Pitihän siinä olla sitten aina vähän hereillä että osaa ajoissa laskettaa uuden verokortin jos näyttää että on ylittymässä.
Kyllä se verotuksen valmistuessa tasaantuu, mätkyjen tai palautusten kautta. Ite en jaksanut alkaa säätää uutta verokorttia loppuvuodelle, joulukuun palkka menee suurelta osin lisäprossalla mutta väliäkös tuolla, en niin kädestä suuhun elä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, aikaisempi systeemi oli holhoavampi, uusi systeemi kannustaa sinua kantamaan itse vastuuta. Eikä sinun ole mikään pakko sitä veroprosenttia ja vuositulon määrää seurata. Mutta hyviä mätkyjä saatat saada, jos et sitä viitsi tehdä.
Eihän se holhoavampi ollut, oli vaan enemmän vaihtoehtoja. Sai valita vuosirajan tai vaikka viikkorajan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se verotuksen valmistuessa tasaantuu, mätkyjen tai palautusten kautta. Ite en jaksanut alkaa säätää uutta verokorttia loppuvuodelle, joulukuun palkka menee suurelta osin lisäprossalla mutta väliäkös tuolla, en niin kädestä suuhun elä.
No onhan se helppoa jos ei ole rahasta pulaa. Verottaja maksaa paremman koronkin kuin pankki. Itse en valitettavasti ole päässyt vielä tuohon tilanteeseen.
Lasketin lokakuussa uuden veroprosenkin kun huomasin että tuloraja on ylittymässä muutamalla tonnilla. Se yllätti että muutaman tonnin rajan nostolla veroprosentti olisi pienentynyt. Piti kokeilemalla nostaa vuosiansiota niin pitkään että prosentti pysyi samana kuin alkuvuoden.
Vierailija kirjoitti:
Minä vuoden alussa kuvittelin, että Tulorekisteri jotenkin varoittaisi työnantajaa siinä vaiheessa, kun tuloraja on ylittynyt ja käskisi käyttää seuraavassa palkanmaksussa lisäprosenttia.
Voi apua... Ei sen Tulorekisterin tarvii varoittaa työnantajaa, vaan palkkaohjelma laskee verokortin voimaantulopäivästä lähtien kumulatiivista ansiota ja ennakonpidätys menee lisäprosentilla, mikäli tuloraja ylittyy. Tulorajan riittävyyden seuranta on työntekijän vastuulla kuten on tähänkin asti ollut.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monelle tulee joulukuun tilissä yllätys, kun tuloraja ylittyy ja veroprosentti nousee?
Meidän palkansaajista noin 5% menee lisäprosentille. Infosin asiasta viime viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Kysynpä tässä, että pidätetäänkö tammikuussa maksettavasta palkasta millä prosentilla, kun uusi kortti tulee vasta voimaan 1.2.
Toiset sanoo, että lisäprosentilla mikäli ylittynyt summa, mutta toiset sanoo jotta pienemmällä eli nollautuu vuoden vaihteessa aina.
Korttihan on voimassa 1.2-31.12
Tähän asti on kortti on nollautut 1.1. varmaan niin on nytkin kun ei mitään infoa ole muusta näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä tulorekisterisysteemi nyt jonku mielestä selvempi ja parempi kuin vanha systeemi?
Kuinkahan monelle tulee joulukuun tilissä yllätys, kun tuloraja ylittyy ja veroprosentti nousee?
Eiköhän sitten ensi vuonna osaa laskea vähän aiemmin, jos nyt käy huonosti. Joulukuulle ehtii muuten edelleen hankkia muutosverokortin...
Kun vuosikausia on käyttänyt vuositulorajaa, tuntuu oudolta että se on joillekin niin hirvittävän vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vuoden alussa kuvittelin, että Tulorekisteri jotenkin varoittaisi työnantajaa siinä vaiheessa, kun tuloraja on ylittynyt ja käskisi käyttää seuraavassa palkanmaksussa lisäprosenttia.
Voi apua... Ei sen Tulorekisterin tarvii varoittaa työnantajaa, vaan palkkaohjelma laskee verokortin voimaantulopäivästä lähtien kumulatiivista ansiota ja ennakonpidätys menee lisäprosentilla, mikäli tuloraja ylittyy. Tulorajan riittävyyden seuranta on työntekijän vastuulla kuten on tähänkin asti ollut.
Pointti tässä on se, että työnantajia on useita. Yhdellä työnantajalla ei ole mitään tietoa siitä, mitä muut työnantajat ovat maksaneet samalle työntekijälle, joten hän ei näe, että kokonaistulot ovat ylittäneet tulorajan. Työntekijöitä ei taas ole mitenkään näkyvästi informoitu, että heidän on seurattava aktiivisesti tulorajan riittävyyttä, jos haluavat välttää isot lisäverot. Kyllähän vanhassakin systeemissä oli se vaara, että loppuvuoden ennakonpidätykset menivät lisäprosentille, jos tuloraja oli liian pieni. Mutta nyt voikin tulla isot lisäverot, jos ei ole tajunnut sitä, että eri työnantajat eivät ota huomioon toisten maksamia palkkoja. Vanhassa systeemissä oli yleensö oma verokortti joka työnantajalle tai ainakin edellinen työnantaja oli merkinnyt verokorttiin maksamansa palkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti tässä on se, että työnantajia on useita. Yhdellä työnantajalla ei ole mitään tietoa siitä, mitä muut työnantajat ovat maksaneet samalle työntekijälle, joten hän ei näe, että kokonaistulot ovat ylittäneet tulorajan. Työntekijöitä ei taas ole mitenkään näkyvästi informoitu, että heidän on seurattava aktiivisesti tulorajan riittävyyttä, jos haluavat välttää isot lisäverot. Kyllähän vanhassakin systeemissä oli se vaara, että loppuvuoden ennakonpidätykset menivät lisäprosentille, jos tuloraja oli liian pieni. Mutta nyt voikin tulla isot lisäverot, jos ei ole tajunnut sitä, että eri työnantajat eivät ota huomioon toisten maksamia palkkoja. Vanhassa systeemissä oli yleensö oma verokortti joka työnantajalle tai ainakin edellinen työnantaja oli merkinnyt verokorttiin maksamansa palkat.
Ai että ihan näkyvästi pitäisi informoida ihmisiä hoitamaan asioitaan. Jestas, miten te kykenette työntekoon, jos ette osaa edes tulojanne ynnätä yhteen?
Huoh. Ei tässä ole kysymys siitä, että ihmiset eivät osaisi laskea tulojaan yhteen. Vaan sitä, että ihmisille ei ole tarpeeksi selvästi kerrottu, että jos he eivät laske eri työnantajilta saamiaan tulojaan yhteen, niin seurauksena voi olla isot lisäverot ensi vuonna. Ennen pahin, mitä tulorajan ylittyessä saattoi tapahtua oli se, että loppuvuoden tulot menivät lisäprosentille. Nyt voi tulla isot lisäverot, mihin moni ei taatusti ole tajunnut varautua.
Kaiken lisäksi olisi tosi yksinkertaista ohjelmoida Tulorekisteriin toiminto, joka lähettäisi työntekijälle varoituksen, jos tämän tulot olisivat menossa tulorajan yli (olen itse ohjelmoija, joten tiedän tämän).
Joo, itse reagoin heti muutosverokortilla, jos tarvetta, mutta työnantaja ei reagoi muutosverokorttiini. Onko olemassa jotain sanktioita työnantajalle, jotka eivät muutosverokorttia noudata vaikka työntekijä on sen ajoissa toimittanut työnantajalle?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että ihan näkyvästi pitäisi informoida ihmisiä hoitamaan asioitaan. Jestas, miten te kykenette työntekoon, jos ette osaa edes tulojanne ynnätä yhteen?
Mun mielestä siitä on informoitu melkoisen näkyvästi. Lehdissä on ollut asiasta paljonkin infoa ja meillä myös työnantaja on kehottanut tarkkailemaan tulorajaa.
Luin juuri kolme asiaan liittyvää lehtijuttua, yhden niistä Hesarista. Yhdessäkään niistä ei mitenkään varoitettu lisäverojen vaarasta. Kaikissa puhuttiin vain siitä, että jos tuloraja ylittyy, voi joutua maksamaan loppuvuoden tuloista ennakonpidätystä lisäprosentin mukaan. Yhdessäkään ei myöskään mainittu, että järjestelmä ei automaattisesti laske eri työnantajilta tulleita palkkoja yhteen ja siirry käyttämään lisäprosenttia tulorajan ylittyessä, vaan että työntekijän pitää tehdä se itse (tai käydä itse Tulorekisterissä tarkistamassa tilanne).
Mitä ihmettä täällä sanotaan ettei ihmisille ole selvästi kerrottu?! Kyllä ihan selvästi on kerrottu verottajan sivuilla ja siinä verokortissakin. Ja jos tilaa verottajan nettisivuilta itselleen kortin, niin siinäkin selostetaan että saman kortin voi kopioida eri työnantajille, eri korttia ei tule sivutulolle ja tulorajoja pitää seurata itse.
Plus että vuoden mittaan tästä on vähän väliä toitotettu kaikissa lehdissä.
Toki jos oma tiedonsaanti on pelkkien Salkkareiden ja Temppareiden varassa, niin voi olla että just näissä ohjelmissa ei oo terotettu sitä, että hei seuratkaa niitä tulojanne ettei lisäveroprosentti yllätä.
Mutta ei tämä kenellekään normaalille asioitaan hoitamaan tottuneelle aikuiselle yllätyksenä tule. Ja niille nuorille, jotka on työelämänsä alussa, omat vanhemmat kyllä kertovat nämä asiat ja muistuttelevat moneen kertaan.
Se nyt ei mitään haittaa jos se tuloraja ylittyy. Ne rahat saa sitten joskus loppukesästä takaisin, tai viimeistään joulukuussa. Ja verottaja maksaa niille korkoa. Näin jos pääsee käymään ja se aiheuttaa ongelmia laskujen maksuun, niin ensi vuonna on sitten jo viisaampi.
Vierailija kirjoitti:
Luin juuri kolme asiaan liittyvää lehtijuttua, yhden niistä Hesarista. Yhdessäkään niistä ei mitenkään varoitettu lisäverojen vaarasta. Kaikissa puhuttiin vain siitä, että jos tuloraja ylittyy, voi joutua maksamaan loppuvuoden tuloista ennakonpidätystä lisäprosentin mukaan. Yhdessäkään ei myöskään mainittu, että järjestelmä ei automaattisesti laske eri työnantajilta tulleita palkkoja yhteen ja siirry käyttämään lisäprosenttia tulorajan ylittyessä, vaan että työntekijän pitää tehdä se itse (tai käydä itse Tulorekisterissä tarkistamassa tilanne).
Niitä lisäveroja voi tulla jos tuloraja ylittyy reippaasti. Miehelläni kävi yhtenä vuotena niin, että bonusten vuoksi tuloraja ylittyi noin 70000 eurolla. Syyskuussa tämä vasta selvisi ja siinä vaiheessa ei olisi enää riittänyt vaikka koko palkka olisi maksettu veroina. Makseli sitten ennakontäydennystä tammikuussa ja syksyllä vielä mätkyjä. Mutta jos tuloraja ylittyy jonkinlaisen kohtuuden rajoissa, niin harvoinpa siitä lisäveroja seuraa.
Jos tekee töitä moneen suuntaan niin se tulojen seuraaminen vaatii enemmän huolellisuutta, ei siinä muuta. Jos kokee ettei jaksa nähdä vaivaa tulojen seuraamiseksi, niin sitten reivaa sen tulorajan riittävän ylös ja sillä hyvä. Monet ihmiset jotka eivät osaa hillitä rahankäyttöään, laittavat muutenkin sen veroprosentin ylemmäs ja juhlivat sitten kun saavat omat rahansa valtiolta takaisin joskus seuraavan vuoden lopulla.
38, et nyt ymmärtänyt: Ei ongelma suinkaan ole se, että tulorajan ylittyessä maksaa loppuvuodesta liikaa veroja ja saa ne sitten takaisin joskus ensi vuonna. Vaan se, että jos tuloraja ylittyy mutta työnantajia on useita, niin maksaa loppuvuodesta liian vähän veroja ja saa ensi vuonna isot mätkyt. Tästä ei ole tiedotettu kunnolla.
Senhän sai ennen itse valita että menikö verot kuukausirajalla vai vuosirajalla.