Minkälaisia ajatuksia teissä herättää äiti joka antaa alaikäisten lasten polttaa kotona tupakkaa?
Kommentit (20)
A: Jos nuori polttaa, se polttaa kuitenkin, vaikka kotona ei lupaa olisikaan.. Tuntuu että jopa enemmän aiheuttaa sitten kapinallisuutta nuoressa -> ei viihdy kotona, jos saa arestia -> karkaa, ei kerro elämästään, kavereistaan tai mistään ym.. (minä kuulun tähän ryhmään, joka viihtyi kavereiden luona mielummin kuin kotona)
B: Jos taas tupakointi sallittaisiin, nuoret ehkä kokoontuisivat tupakoinnin/kaljan juonnin sallivien vanhempien kotiin.. Tässä kodissa tiedetään mitä nuoret polttaa, juo ja ennen kaikkea tiedetään missä ne lapset ovat, kun taas toisessa ollaan ihan pimennossa.. Näissä perheissä on luottamuskin ihan erilaista, nuoret voivat vapaasti sanoa kun lähtevät ulos, että minne menevät ja kenen kanssa..
Saisikohan tästä keskustelua enemmänkin jos jokainen (arvostelematta toisen ratkaisuja) kertoisi myös sen kuinka omassa kodissa suhtauduttiin aikanaan?
Kyse on rajojen hakemisesta. Koulussani ollaan kokeiltu sekä nollatoleranssia, että vapaampaa linjaa (katsotaan läpi sormien) ja tuo nollatoleranssi sai nuorten omissa mielipiteissä huomattavasti suuremman suosion. Lapsen on hyvä tietää rajansa. Ja kokemuksestahan tiedetään, että kiusaus kokeilla jotain kiellettyä on kuitenkin olemassa... Jos se kielletty juttu ei ole viina/tupakka niin ehkä sitten jokin kovempi aine...? Tiedän, että kaikista tupakoivista ei tule narkkeja, mutta en ota riskiä omieni kanssa. Eli ainakin yritän pitää omani kaidalla polulla; kiellettyjä ovat kunnes laki sallii. Jos/kun kiinni jäävät, niin keskustelen lasteni kanssa ja perustelen kantani. Ja rangaistuksenkin kehittelen vähän tilanteen mukaan.
Vielä korostan sitä, että mielestäni vanhemman rooliin kuuluu tämä nipotus (vaikka ihan kamalan vakavana ei tilannetta itse ehkä pidäkään.)
Jos lapset tahtovat polttaa pilveä, niin pitääkö vanhempien se sallia? Tuolla kolmosen logiikalla pilven poltto pitää sallia, koska lapset kuitenkin polttavat niin halutessaan. Entäs heroiini? Kyllä se on vanhempien tehtävä pitää rajat ja Suomen laki on ihan hyvä ohjenuora lasten kasvatuksessa. Kun sen paremmin alkoholi, tupakka kuin karkaaminenkaan ei ole sallittua, niin lapsi säästyy monelta ongelmalta.
Vierailija:
B: Jos taas tupakointi sallittaisiin, nuoret ehkä kokoontuisivat tupakoinnin/kaljan juonnin sallivien vanhempien kotiin.. Tässä kodissa tiedetään mitä nuoret polttaa, juo ja ennen kaikkea tiedetään missä ne lapset ovat, kun taas toisessa ollaan ihan pimennossa.. Näissä perheissä on luottamuskin ihan erilaista, nuoret voivat vapaasti sanoa kun lähtevät ulos, että minne menevät ja kenen kanssa.
jos sorrutaan tollaseen eikä uskalleta olla aikuisia ja sanoa EI!
jostain ne sitä kuitenkin hankkivat. Äitini alkoi ostamaan minulle pari siideriä muutaman kerran kuussa kun täytin 16v. Poltin tupakkaa ja äiti tiesi sen. Valisti kyllä minua, mutta ei huutanut tms. vaikka jatkoin. Koskaan en kotona saanut polttaa eikä äiti ostanut tupakkaa.
Itse en tupakkaa lapselleni ostaisi, mutta kaljaa/siideriä kyllä. Itse olen vielä nuori joten hyvin muistan millaista teininä oli. JOstain sitä juomaa aina sai ja ikävä kyllä se oli sitten pirtua, vodkaa tai sekaisin kaikkia viinoja. Minusta on paljon parempi että vanhemmat ostavat kaljaa kuin se että nuori ostaa sitten pimeää viinaa joka voi olla hengenvaarallista.
Ihan turha luulla että jos vanhemmat ei osta kaljaa ja huutaa ja kieltää sitä juomasta niin nuori uskoisi. Päinvastoin!!
En anna 2v leikkiä puukoilla tai tulitikuilla. Tupakka ja alko on lapsia vaurioittavia asioita ja vanhempien tulisi suojella lapsiaan. Jos ei pysty, on lastensuojeluviranomaiset apuna. Kaverin äiti oli em kaltainen, ja ex-ystäväni on huumeiden kanssa pelleilevä elämäänsä tyytymätön ihmisraunio. Ei saa onnellisuutta mistään. Rakastan lapsiani aivan liian paljon salliakseni moisen käytöksen. Viinilasi 16v sunnuntailounaan kanssa on rajani. Vastuuta vanhemmuuteen!
Sillä yksikään lapsiaan rakastava äiti ei halua heitä tieten tahtoen myrkyttää.
Kun av-raadin mukaan meidän perheen metodeilla väistämättä käy niin...
kukaan ei mun kavereista ole koskenut/koske huumeisiin, vaikka tupakointi/kalja oli sallittua.. Enkä tosin minäkään, vaikka se oli kiellettyä multa ja kapinoin kieltoja vastaan kynsin hampain..
Edelleen mä olen sitä mieltä, että on parempi että lapset ovat kotona kavereineen -> valvovan silmän alla tavallaan.. Mä esitin asian aiemmin jo omana mielipiteenäni (kun sitä kerran kysyttiin), sellaisena se on ja pysyy tulette te silmille miten paljon vaan..
3
Kaverinikin viihtyivät meillä, meiltä lähdettiin illalla ulos, vanhempani näkivät missä kunnossa jne. Muuten meillä oli tiukka kuri, kotiintuloajoista ei joustettu, poikien luokse ei saanut jäädä yöksi puhumattakaan että meille olisi tuotu yövieraita.....
Minusta ei tullut alkoholistia eikä narkkaria, tupakastakin pääsin jo pari vuotta sitten eroon - poltin kuitenkin lähes 30 vuotta.
Kuitenkaan en haluaisi toimia kuten vanhempani. Miksikö? En tiedä, en kai haluaisi tehdä tupakoimisesta ja alkoholin juomisesta liian sallittua. Vaikka sitten tietäisin, että hän tulee hankkimaan ko aineet muualta. En halua tehdä juomista tai tupakoimista liian helpoksi.
että tätäkin asiaa on tutkittu ihan virallisten tahojen puolesta ja tulos oli, että ne lapset, jotka saivat alkoholia vanhemmiltaan, joivat enemmän kuin ne lapset joiden vanhemmat kielsivät juomisen. Lapset vain ottivat vanhempiensa antamat juomat ja hommasivat itse lisää, eli enpä kyllä itse lähtisi alaikäisille viinaa ostamaan. Lisäksi se on laissa kiellettyä, ilmeisesti ette paljon laista välitä?
Halusin vain omalla esimerkilläni muistuttaa, että asiat eivät ole niin mustavalkoisia.
Vähän sama kuin se, että meillä suvussa on naiset tupakoineet runsaasti raskauden aikana. Mutta ainoat astmaatikko-allergikot löytyvät ei-tupakoivalta naiselta. Tästä huolimatta en kiistä tupakoinnin vaaroja raskauden aikana.
Itselläni oli tiukat vanhemmat. Tupakointia ja juomista ei katsottu hyvällä ja kun niistä kiinni jäin oli saarna melkoinen. Silti jatkoin hommia mutta pidin jotain rajaa, varsinkin juomisessa enkä tupakkia poltellut varmasti niin paljon kuin olisin jos vanhempani olisivat sen sallineet.
Ystävälläni oli taas vanhemmat, jotka ostivat hänelle tupakit ja viinakset. Ei seurannut hyvää. Teki lopulta itsemurhan :' (
Itselläni on vasta 3v lapsi joten asia ei ole meillä vielä ajankohtainen ja toivon mukaan ei tule olemaankaan moneen vuoteen. Mutta asiaa olemme jo nyt silloin tällöin pohtineet mieheni kanssa ja tuumanneet, että yritämme ainakin opettaa pojallemme, ettei tupakan ja alkoholin kanssa leikitä. Eikä niitä pidä käyttää sen takia että kaveritkin käyttää. Jos iltaa lähtee kavereiden kanssa viettämään, on lapsen kerrottava missä on ja keiden kanssa ja että vanhemmille voi aina kertoa kaikesta ja lisäksi meille voi aina soittaa jos tarvitsee hakea jostain tms. Eikä kyllä aiota lapselle ostaa alkoholia eikä tupakkaa!
Omalla esimerkillähän sitä opetetaan lapselle myös, joten katse peiliin ja miettimään miten itse käyttäytyy. Nykyään liian nuoret lapset juovat itseään humalaan ja polttelevat ties mitä. Se on surullista.
Voin vain toivoa, että oma poikani oppisi ettei hän tarvitse tupakkaa eikä viinaa todistellakseen olevansa joku muu kuin mikä on.
Vierailija:
Omalla esimerkillähän sitä opetetaan lapselle myös, joten katse peiliin ja miettimään miten itse käyttäytyy.
Vaikka oma äitini osti meille ne muutamat siiderit, niin olen nähnyt tasan kerran äitini pikku hiprakassa - kolme vuotta sitten. Hän ei kuitenkaan mikään absolutisti ole, vaan ruualla maistui viini ja saunan jälkeen siideri.
Hän omalla esimerkillään näytti, miten alkoholia voi käyttää fiksusti.
Meillä puhuttiin alkoholista varsin paljon, siitä mitä se aiheuttaa, mitä se tekee ym.
Yksi veljistäni alkoi polttaa kun asui vielä kotona. Äiti sanoi että meillähän ei polteta. Eikä kotona polttanut.
Muualla kyllä mutta mielestäni oli tärkeää että äiti teki selväksi ettei hyväksy sitä.
En salli tupakointia kotona, enkä alkoholiakaan.
Omat nyt jo 18-vuotiaat kaksoset kiittävät nyt minua kun kielsin tupakoinnin, vaikka he kuinka perustelivat että kaveritkin saa polttaa.
pitää paikkansa, mutta menee ohi sen pääpointin, että vanhempien tehtävä on asettaa rajat lapsilleen. Elämässä on satoja muitakin asioita, joita lapset tekevät/yrittävät tehdä kielloista huolimatta, ja silti niitä kielletään tekemästä. On ihan 100 % fakta, että jos ihminen saa tehdä mitä vain, hän on lopulta ihan hukassa.
Ajatus, että alaikäiset lapset tupakoivat vanhempien luvalla herättää minussa kauhunsekaista sääliä. Mutta meitä kasvattajiakin on niin moneen junaan... jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa..
:(
Morre:
Vierailija:
B: Jos taas tupakointi sallittaisiin, nuoret ehkä kokoontuisivat tupakoinnin/kaljan juonnin sallivien vanhempien kotiin.. Tässä kodissa tiedetään mitä nuoret polttaa, juo ja ennen kaikkea tiedetään missä ne lapset ovat, kun taas toisessa ollaan ihan pimennossa.. Näissä perheissä on luottamuskin ihan erilaista, nuoret voivat vapaasti sanoa kun lähtevät ulos, että minne menevät ja kenen kanssa.
...miten vanhemmat sitten opettavat lapsensa kunnioittamaan mitään yhteiskunnan sääntöjä, jos jotain lakeja pitää noudattaa ja toisia ei. En toki ole niin sinisilmäinen, että uskoisin nuorten tupakoinnin ja juomisen loppuvan lailla, mutta minusta on outoa jos vanhemmat hyväksyvät nuo jutut. Kielletty on kielletty ja kun kiinni jää niin sitten kotona keskustelu ja sopiva rangaistus (aresti tms) Lapset haluavat etsiä rajoja ja mielestäni ne pitäää asettaa.