Miksi opettajilla on niin hyvä palkka?
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/843fb957-b0ba-477e-953e-7da943b408d3
Yliopettajat (AMK) 6368
Lehtorit (AMK) 5522
Tuntiopettajat ym. (AMK) 4982
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Minä ole amk-ope kaikilla ikälisillä ja palkka on 4500.
Meidän on muuten tosi vaikea saada juridiikan opettajia. Koska palkka on niin huono. Siksi nuo palkat. Jotta joku tulisi hommiin.
Kelpaako oikeustieteitä opiskellut hallintotieteiden maisteri vai pitääkö olla juristi?
"Hae opettajankoulutukseen ja koita päästä kirjallisesta ja soveltuvasta kokeesta sisään, osallistu sitten jokaiseen pakolliseen lähiopetustuntiin, pänttää jokaiseen tenttiin, tee kaikki harjoittelut, tee kandi ja gradu ja tule sitten sanomaan tuo uudestaan."
:D Tämä kuvaa loistavasti opettajia. Maailman haastavin ammatti, maailman vaikein päästä opiskelemaan ja maailman rankimmat opinnot. Tätä ei kuule edes lääkäreiden toistelevan, vaikka heille tuo oikeasti ehkä pitäisi paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla 2667e/kk, jos satun saamaan opetusvelvollisuuden verran tunteja
Hyvä palkka tuo on. Olen oman alani töitä tehnyt yli 20 vuotta ja palkka on ollut suurimman osan uraa reippaasti alle tuon. t. insinööri
Ilmeisesti viulunsoitonopettajakin voi AMK:ssa saada yli 5000 €/kk.
Teen pätevänä luokanopettajana sijaisuuksia 4-5 pvää/vko, 32e/h brutto. Osaan opettaa siinä missä kollegani ja varmaan siksi minua pyydetään mieluusti sijaiseksi. Äitiysloman ja kotihoidon loputtua etsin kyllä ”ihan oikeaa” työpaikkaa, mutta työtilanne täällä on heikko. Vähän kyllä ihmetyttää, että tienaan sijaisena paremmin kuin työsuhteessa oleva luokanopettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ole amk-ope kaikilla ikälisillä ja palkka on 4500.
Meidän on muuten tosi vaikea saada juridiikan opettajia. Koska palkka on niin huono. Siksi nuo palkat. Jotta joku tulisi hommiin.
Kelpaako oikeustieteitä opiskellut hallintotieteiden maisteri vai pitääkö olla juristi?
Kaikki ovat juristeja, ainakin meillä. Tunnen viitisen juridiikan opettajaa.
Itse siirryin muutama vuosi sitten toiselta alalta aineenopettajaksi. Kokoaikainen bruttopalkkani on hiukan reilu 3200e. Entisessä työssäni olisin ollut erittäin tyytyväinen, mutta nyt minulla on suorastaan p...a palkka. Teinien opettaminen on nykyään erittäin kuluttavaa eikä viikkotunnit riitä ollenkaan kaikkien tehtävien hoitamiseen eli ylitöitä saa tehdä joka viikko. Olen siis mielestäni lomani ansainnut. Ne tunnit tulee kyllä tehtyä moneen kertaan lukuvuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla 2667e/kk, jos satun saamaan opetusvelvollisuuden verran tunteja
Ja se tuntimäärä ei ole paljon se. Sen takia kaikki opet tekee enemmän. Tuohon voisin kommentoida, että pieni palkka olis mullakin jos jäisin osa-aikaiseksi.
Ei voi tehdä enempää, jos ei tarjota. Toisaalta en olisi varmaan ottanutkaan, vaikka olisi pyydetty, koska 6-päiväinen työviikko on ihan tarpeeksi mulle
Vierailija kirjoitti:
"Hae opettajankoulutukseen ja koita päästä kirjallisesta ja soveltuvasta kokeesta sisään, osallistu sitten jokaiseen pakolliseen lähiopetustuntiin, pänttää jokaiseen tenttiin, tee kaikki harjoittelut, tee kandi ja gradu ja tule sitten sanomaan tuo uudestaan."
:D Tämä kuvaa loistavasti opettajia. Maailman haastavin ammatti, maailman vaikein päästä opiskelemaan ja maailman rankimmat opinnot. Tätä ei kuule edes lääkäreiden toistelevan, vaikka heille tuo oikeasti ehkä pitäisi paikkansa.
Tuskin edellinen kirjoittaja sitä tarkoitti. En mä usko, että nämä kvanttifysiikat, topologiat, mittateoriat, todennäköisyyslaskennat ja muut ovat lääkäreillekään ihan läpsyttelyä. Toisaalta itsekin saisin hikoilla lääkiksen tenttikirjojen parissa
Vierailija kirjoitti:
Eikös opettajat aina sano, että heidän palkkansa on jaettu 12 kuukaudelle. Eli kyllähän ne pitkät lomat täytyy jotenkin palkassa näkyä. Todellisuudessa opettajien palkka siis suurempi, nyt se on vain jaettu koko vuodelle.
Juu 12kk duunit tehdään 10kk aikana ja palkan saa 10 kuukaudelta. Tai siis minä saan, äippälomalainen tulee tietty kesäksi töihin
Kaikista ei välttämättä edes ole opettajaksi. Ei riitä, että käy kouluja, jos asenne tai luonne ei sovi koulumaailmaan. Tuli mieleen eräs friikki, joka oli itse maksanut kaikki opinnot ja halusi kovasti opettajaksi, mutta on mieleltään liian sairas koulumaailmaan, että on ikuisella mustalla listalla..ei raukka itse sitä tajua...
Jos ei tienata tarpeeksi, keskitään joku projekti tai hanke.
Syntyy raportti ja jokainen tienaa vähän ylimääräistä.
Kuinka monta yksityisen sektorin duunaria tarvitaan tienaamaan yhden lehtorinrehtorin palkka?
Opettajien tyytymättömyys omaan työhön ja palkkaan johtuu siitä, että ei kukaan - siis ei kukaan - opettajanhuoneen kahviringistä ole ollut koskaan töissä muualla kuin opettajana. Siinä tulee kollektiivinen perspektiiviharha, kun yhdessä kuorossa toinen toistaan yllyttäen valitetaan opettajan työn raskautta ja liian vähäistä arvostusta sekä korostetaan omaa tärkeyttä ja vastuuntuntoisuutta.
Sama ilmiö näkyy yksityisen puolen työpaikoilla. Ihmiset, jotka eivät ole nähneet erilaisia työpaikkoja, kuvittelevat kaikkien työelämän epämukavuuksien ja epätäydellisyyksien johtuvan vain siitä, että juuri tämä paikka on maailman paskin työpaikka, ja ettei missään muualla ole näin huonosti huonosti johdettua paikkaa.
Olen opiskellut itse luokanopettajaksi, joten tiedän, mitä opinnot pitää sisällään. Kyllä, minä ainakin sain opintopisteitä peleistä ja leikeistä. Virkattiin, askarreltiin, pelattiin jalkapalloa ja telinevoimisteltiin. Yksi syy vaihtaa alaa oli juuri se, että en kokenut tuota itselleni tarpeeksi haastavaksi. Opinnot olivat mielestäni naurettavat verrattuna toiseen opiskelemaani alaan. Ihan turha sitä oikeasti on kenenkään kiistää, koska jokainen luokanopettaja tietää, että monialaiset opinnot ovat tuollaiset.