Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älyttömän hyvä äitiyspäiväraha uudistus!

Vierailija
06.12.2019 |

Todella järisyttävän hienoa, että jatkossa äitiyspäivärahan peruste on viimeisten 12 kk tulot. Uusi systeemi kannustaa meitä työssä käyviä äitejä tekemään lapsia ja tekemään paljon töitä odotusaikana. Enää ei voi vuosikausia nostaa työperusteista etua, jos ei ole ollut töissä.
Täälläkin, joku blogisti, ei muistikuvaa ketä ja milloin, hirveästi selitti, että uusi lapsi on tehtävä äkkiä edellisen perään, muuten ei saa palkkaansa perustuvaa äitiyspäivärahaa. Ei tainnu ehtiä syntyä vielä tänä vuonna?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä uudistus sellaisten kannalta, jotka ovat vakituisessa palkkatyössä. Muuten uudistus on peestä.

En vakkari olen lasten kanssa kotona. Voin tehdä mahdollisimman paljon sairaanhoitajan keikkaa ja nostaa päivärahaani. Keikkaa löytyy 24/7 ja aiemmat raskaudet on olleet helppoja.

No minä olin freelancekääntäjä. Ko hommaa ei pysty tekemään puolivillaisesti.

En ajatellut tehdä tuolla leikkurissa töitä puolivillaisesti.

No siellä voi tehdä töitä puolivillaisesti. Siitä ei seuraa mitään. Kuten totesit, potilasvirtaa riittää silti.

Sektio äitejä riittää juu.

Vierailija
22/26 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin onhan tuo periaatteessa hyvä uudistus. Se käsittääkseni otettiin käyttöön tavallaan takautuvasti? Ei kiva. Itse olen ollut palkkatöissä ja saanut äitiyspäivärahaa sen mukaan. Nyt on vähän kinkkinen tilanne sillälailla, että olen perustanut yrityksen, joka ei nyt mitenkään kovasti voittoa vielä tee. Tarkoitus olisi tehdä/yrittää saada sisarus reilun vuoden päästä. Pitää alkaa maksaa itselleni isohkoa eläkettä vaikka olisi muutakin investointia järkevä tehdä. Vähän tiukille menee, että saa sitten mammalomalla muutakin kuin minimin, muuten en maksa eläkettä kuin minimin itselleni koska investoin sen rahan mieluummin yrityksen kasvattamiseen ainakin toistaiseksi. Olisihan se kieltämättä helpompi ollut maksaa isompaa eläkettä itselleen vain viimeiset 6 kk ennen mammalomaa, sitä rahaa en kuitenkaan tule koskaan saamaan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin onhan tuo periaatteessa hyvä uudistus. Se käsittääkseni otettiin käyttöön tavallaan takautuvasti? Ei kiva. Itse olen ollut palkkatöissä ja saanut äitiyspäivärahaa sen mukaan. Nyt on vähän kinkkinen tilanne sillälailla, että olen perustanut yrityksen, joka ei nyt mitenkään kovasti voittoa vielä tee. Tarkoitus olisi tehdä/yrittää saada sisarus reilun vuoden päästä. Pitää alkaa maksaa itselleni isohkoa eläkettä vaikka olisi muutakin investointia järkevä tehdä. Vähän tiukille menee, että saa sitten mammalomalla muutakin kuin minimin, muuten en maksa eläkettä kuin minimin itselleni koska investoin sen rahan mieluummin yrityksen kasvattamiseen ainakin toistaiseksi. Olisihan se kieltämättä helpompi ollut maksaa isompaa eläkettä itselleen vain viimeiset 6 kk ennen mammalomaa, sitä rahaa en kuitenkaan tule koskaan saamaan..

Mä ihan ymmärrä tuota investointia ennen kuin jätät taas yrityksen sivuun? Vai onko sulla työntekijöitä jotka jatkaa?

Ja mikset hyödy YEL:stä? Kun sairastelet esim aina kaikki lasten tuomat taudit jne?

Vierailija
24/26 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tämän vanhan keskustelun ylös.

Tietääkö joku käytännössä, miten menee äitiyspäivärahan laskeminen, jos edellinen lapsi ei ole täyttänyt vielä kolmea vuotta? Saako vanhempi itse valita käytetäänkö edellisen vanhempainvapaan edeltäviä tuloja, vaikka olisikin mennyt jo töihin?

Kelan sivuilta: ” Jos saat seuraavan lapsen, ennen kuin edellinen on täyttänyt 3 vuotta, voit saada vanhempainpäivärahaa saman tulon mukaan kuin edellisestä lapsesta. Ehtona on, että seuraavan lapsesi laskettu syntymäaika on ennen kuin edellinen lapsesi täyttää 3 vuotta.”

Eli vaikka olisi mennyt töihin voiko silti saada saman tulon mukaan kuin edellisestä lapsesta?

Vierailija
25/26 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
26/26 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Freelancerille tai yrittäjälle jolla vaikea raskaus tosi epäoikeudenmukainen uudistus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi