Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älyttömän hyvä äitiyspäiväraha uudistus!

Vierailija
06.12.2019 |

Todella järisyttävän hienoa, että jatkossa äitiyspäivärahan peruste on viimeisten 12 kk tulot. Uusi systeemi kannustaa meitä työssä käyviä äitejä tekemään lapsia ja tekemään paljon töitä odotusaikana. Enää ei voi vuosikausia nostaa työperusteista etua, jos ei ole ollut töissä.
Täälläkin, joku blogisti, ei muistikuvaa ketä ja milloin, hirveästi selitti, että uusi lapsi on tehtävä äkkiä edellisen perään, muuten ei saa palkkaansa perustuvaa äitiyspäivärahaa. Ei tainnu ehtiä syntyä vielä tänä vuonna?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä uudistus sellaisten kannalta, jotka ovat vakituisessa palkkatyössä. Muuten uudistus on peestä.

Vierailija
2/26 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi freelancerille katastrofi jos raskaus on vaikea. Tulot kun määräytyy täysin tehtyjen töiden mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjän ja pätkätyöläisen ei kannata sairastua.

Vierailija
4/26 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä lailla se kannustaa tekemään lapsia ap?

Vierailija
5/26 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä uudistus sellaisten kannalta, jotka ovat vakituisessa palkkatyössä. Muuten uudistus on peestä.

En vakkari olen lasten kanssa kotona. Voin tehdä mahdollisimman paljon sairaanhoitajan keikkaa ja nostaa päivärahaani. Keikkaa löytyy 24/7 ja aiemmat raskaudet on olleet helppoja.

Vierailija
6/26 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vakkari olen lasten kanssa kotona. Voin tehdä mahdollisimman paljon sairaanhoitajan keikkaa ja nostaa päivärahaani. Keikkaa löytyy 24/7 ja aiemmat raskaudet on olleet helppoja.

No minä olin freelancekääntäjä. Ko hommaa ei pysty tekemään puolivillaisesti.

Vierailija
7/26 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei näin ole.

Vierailija
8/26 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela:

Vanhempainpäivärahasi voi määräytyä myös edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleiden tulojen mukaan, jos uuden lapsen laskettu aika on ennen kuin edellinen lapsi on täyttänyt 3 vuotta.

Vierailija
9/26 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulot ei putoa niin järkysti ja pystyy maksamaan asuntolainaa. Eikä tartte freenä palata heti töihin, kun päiväraha on kohtuullinen.

Mullakin jos laskettaisiin vanhalla kaavalla, niin se olisi ajalta jolloin palkka oli nykyisestä joku puolet. Voin myös tässä raskauden vaiheessa ottaa pari isoa projektia ja loppuvaiheessa jarrutella. Me like!

Vierailija
10/26 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela:

Vanhempainpäivärahasi voi määräytyä myös edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleiden tulojen mukaan, jos uuden lapsen laskettu aika on ennen kuin edellinen lapsi on täyttänyt 3 vuotta.

Mutta miksi haluaisi, kun sen saa melkein tuplattua?

Vierailija
11/26 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä jouduin olemaan kolme kuukautta sairaslomalla raskauden aikana, kuukauden siitä vietin sairaalassa makuuasennossa. En edes viitsi uudistuksen takia harkita uutta raskautta, koska se tietäisi taloudellista kuolemaa, jos raskaus olisi yhtä vaikea.

Vierailija
12/26 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun jotain uudistetaan, niin joku voittaa ja toinen häviää.

Vierailija
13/26 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulot ei putoa niin järkysti ja pystyy maksamaan asuntolainaa. Eikä tartte freenä palata heti töihin, kun päiväraha on kohtuullinen.

Mullakin jos laskettaisiin vanhalla kaavalla, niin se olisi ajalta jolloin palkka oli nykyisestä joku puolet. Voin myös tässä raskauden vaiheessa ottaa pari isoa projektia ja loppuvaiheessa jarrutella. Me like!

Sairastuminen voi osua myös sinun kohdallesi, etkä sen takia pysty tekemään töitä.

Vierailija
14/26 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ajatellut tehdä tuolla leikkurissa töitä puolivillaisesti.

Vierailija
15/26 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun jotain uudistetaan, niin joku voittaa ja toinen häviää.

Pätkätyöt lisääntyvät ja samalla niitä tekevien etuuksia kuitenkin heikennetään.

Vierailija
16/26 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudistus lähtee siitä että on jotenkin raskaana olevan päätettävissä millainen raskaus on tai esimerkiksi että kuinka paljon vanhemmat lapset sairastelee. Kumpikin asioita joille se äiti ei voi mitään ja se liika rehkiminen on ihan terveysriski.

Vierailija
17/26 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ajatellut tehdä tuolla leikkurissa töitä puolivillaisesti.

No siellä voi tehdä töitä puolivillaisesti. Siitä ei seuraa mitään. Kuten totesit, potilasvirtaa riittää silti.

Vierailija
18/26 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastuminen voi osua myös sinun kohdallesi, etkä sen takia pysty tekemään töitä.

Niinpä siksi otankin niitä isoja projekteja juuri nyt. Olen maksanut kohtuulliset YEL:it joten s-rahat on hyvät, ja yrittäjänä voin tehdä vaikka osasairauspäivärahalla.

Vierailija
19/26 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käsittämätön uudistus, mutta kai tällä haetaan säästöjä. Ei tarvii maksaa oikeiden tulojen mukaan jos on vaikea raskaus ja työkyvytön.

Syntyvyys nousuun!

Vierailija
20/26 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saihan sitä ennenkin hakea 6kk tulojen perusteella mikäli tulot olivat nousseet edellisestä valmistuneesta verotuksesta 20%. Minä ainakin tein hulluna töitä raskauden ajan, koska olin aiemmin ollut opiskelija ja olisin saanut minimirahan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi