Joululahjan ostaminen kummilapselle. Mitä tekisitte?
Minulla on yksi kummilapsi 5v. enkä yleensä osta lapselle kalliita lahjoja jouluna tai syntymäpäivinä. Miehenikin osallistuu kummilapsen muistamiseen, vaikka virallisesti vain minä olen lapsen kummi. Lapsen äidillä on toinenkin lapsi 3v ja loppusyksystä alkoi jo valittelemaan kuinka huonon kummivalinnan on tehnyt kuopuksen suhteen eikä kummi ole muistanut kuin kerran vauvan ristiäisissä. Nyt ystävä pelkää, että lapset ovat eriarvoisessa asemassa kun vanhempi saa kummilahjan ja toinen ei saa mitään. Ystävä kyseli, että voisimmeko me ostaa myös nuorimmalle joululahjan ja jatkossa toimia epävirallisina kummeina. Kerroin tästä miehelle ja mieskin ihmetteli miksei toisen lapsen kummi hoida hommiaan. Meillä ei ole lapsia ja vaikka olemmekin todella lapsirakkaita, häiritsee minua ystävän olettamus meidän olevan lahja-automaatteja. Ystävä ei ole vähävarainen yh vaikkei olekaan taloudellisesti samalla tasolla meidän kanssa. Pelkään, että jos suostumme miehen kanssa niin pyyntöjä tulee lisää. Miehen kanssa olemme ostaneet kummilapselle yleensä 5-20 euron arvoisen lahjan tai yksinkertaisesti antaneet lapselle aikaa tai vieneet elokuviin ym.
Kommentit (20)
No ette todellakaan osta. Ostakoon itse kersalleen lohtulahjan nii ei vaan tule pahamieli.
Tämän takia en näihin kummihölmöilyihin koskaan lähtenyt. En suostunut kenenkään kummiksi, eikä lapsellamme ole kummia. Olemme ateisteja, emmekä halunneet pyytää ketään ilmaiseksi lahja-automaatiksi. Sitähän se nykyään on.
En suostuisi. Lasten pitää oppia siihen, että aina ei saa silloin lahjaa/tavaraa tms., kun toinen sisarus saa. Hyvää oppia elämää ja aikuisuutta varten. En minäkään saa kaikkea kivaa, vaikka naapuri saa., näin kärjistetysti esitettynä.
Kuulostaa juuri siltä että teidän oletetaan olevan lahja-automaatteja. Kieltäytyisin kyllä kohteliaasti moisesta. Miksei hän puhu asiasta suoraan toisen lapsen kummille tai osta lapselle yhtä lahjaa enemmän jos tuo niin häiritsee?
No vanhempien tehtävä se toki olisi tasoitella niitä lahjaeroja että sinänsä hassu kysymys. Jos tämä olisi totta niin tekisin itse niin että lahjoihin kulutettu raha ei lisääntyisi eli yhteinen lahja tai kaksi pientä.
Mun siskolla oli kiva ihana kummi jota perheemme tapasi usein. Mun kummi toi ehkä yhden kerran mulle lahjan, joka oli sinällään hyvä lahja, ja jutteli koko kyläilyn ajan vain äitini kanssa.
Selvisin ihan tervejärkiseksi aikuiseksi. Ehkä tämä jopa auttoi oppimaan miten pettymyksen ja kateuden tunteita voi käsitellä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia en näihin kummihölmöilyihin koskaan lähtenyt. En suostunut kenenkään kummiksi, eikä lapsellamme ole kummia. Olemme ateisteja, emmekä halunneet pyytää ketään ilmaiseksi lahja-automaatiksi. Sitähän se nykyään on.
Itse lähdin kerran hyvää hölmöyttäni, ja kadun syvästi. Joka vuosi sama kiusallinen show lahjahommien kanssa.
Yleensä vanhemmat itse vastaavat lahjojen tasapuolisuudesta, ei kummit.
Olemme ostaneet kummilapsen sisarukselle lahjan siinä tapauksessa, että kyseessä veljen/siskon lapsi ja vietämme joulua yhdessä.
Siltähän tuo kuulostaa, että jos nyt tänä jouluna ostatte lahjan myös toiselle lapselle, sitä odotetaan teiltä jatkossakin. Huolehtisin vain oman kummilapsen lahjasta, ehkä korkeintaan lahja voisi olla vaikka joku peli tai vastaava, mistä olisi sitten toisellekin iloa. Mutta kuten moni on jo sanonut, kyllä se lahjojen epätasaisuuden tasoittamisesta huolehtiminen on vanhempien heiniä, jos se heitä häiritsee.
Mitä vastasit? Toivottavasti jotain semmoista että jäät miettimään asiaa.
Itse ehkä ottaisin vielä puheeksi asian lasten äidin kanssa. Kertoisin, että molempien lasten kummiksi ryhtyminen tarkoittaisi lasten "niputtamista", että silloin he saisivat minulta yhteiset lahjat ja yhteisen ajankäytönkin. Jos tämä on vanhemmille ok, niin suostuisin. Kai voisin ostaa sen parinkympin lautapelin yhteisesti, tai viedä molemmat mukulat uimaan tai heselle.
Ehkä itse olisin vähän pettynyt. Kun niputtaa lapset, ei samanlaista suhdetta synny yhteen lapseen.
Minulla on neljä lasta. Jokaisella on sama määrä (3) kummeja, jollakin kummit on samasta perheestä, toisella useammasta. Joku antaa lahjoja toinen ei. Näin se vaan on. Se, kenellä on kummit eri perheistä ja kaikki antaa lahjan saa kummeilta luonnollisesti enemmän lahjoja kuin se , kenen kummit ei osta tai vaan yksi antaa. Tämä ei ole ollut koskaan mikään ongelma. Joskus laitoin lahjat sarakkeisiin ja laskin, että kaikki lapset sai suunnilleen yhtä monta. Itse siis tasasin. Eipä olisi tullut mieleen pyytää keltään.
Sano äidille, että jos tästä tulee tällainen epätasa-arvoinen ongelma, et anna ennen rippikoulua kummilapselle enää lahjoja. Voit myös antaa vain syntymäpäivälahjan. Tuskin sama syntymäpäivä molemmilla.
Olen antanut vastaavassa tapauksessa yhteisen lahjan pyytämättäkin, esim. lautapeli, 2 x leffalippu.
Onneksi en ole kummihömpässä mukana.
”Mieskin ihmetteli miksei toisen lapsen kummi hoida hommiaan”.
Niin ap, mikäs se kummin homma oikeasti olikaan?
Tässä on taas unohdettu kummiuden perimmäinen tarkoitus: auttaa lapsen kristillisessä kasvatuksessa. Tämän kun kaikki muistaisivat,ei tarvitsisi miettiä lahjoja ja lahjomisia.
Vanhempien tehtävä kompensoida lapsille, jos joku lapsi jää ilman lahjaa, ei kummin.
Kummi hankkii lahjan vain omalle kummilapselleen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vastasit? Toivottavasti jotain semmoista että jäät miettimään asiaa.
Itse ehkä ottaisin vielä puheeksi asian lasten äidin kanssa. Kertoisin, että molempien lasten kummiksi ryhtyminen tarkoittaisi lasten "niputtamista", että silloin he saisivat minulta yhteiset lahjat ja yhteisen ajankäytönkin. Jos tämä on vanhemmille ok, niin suostuisin. Kai voisin ostaa sen parinkympin lautapelin yhteisesti, tai viedä molemmat mukulat uimaan tai heselle.
Ehkä itse olisin vähän pettynyt. Kun niputtaa lapset, ei samanlaista suhdetta synny yhteen lapseen.
Keskustelin uudestaan miehen kanssa ja teimme päätöksen, että kummilapseni on ainoa jolle ostetaan lahja.
Osta jotain yhteistä kuten joku pakapeli tai lautapeli.