Voinko ilmiantaa kelaan isän joka ei vietä isyyslomaa lapsen kanssa
Ystävän lapsen isä on lähtenyt 2 viikon harrastuslomalle isyyslomallaan.
Jos ilmiannan kelaan, mitä tapahtuu?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos et puuttuisi??
Jos kuulisin jonkun kaverini tehneen mun miehestä samanlaisen ilmoituksen niin ei hyvä heiluisi.
Ei meilläkään ole isä ollut lapsensa kanssa isyyslomalla, mitä hittoa sitten? Viettäköön lomansa missä tykkää, mä saan lapseni kyllä ihan itse hoidettua oli toinen lomalla tai ei.
Kun kyseessä on yhteiskunnan maksama etuus, niin miksi sitä edes hakea, jos ei aio tutustua omaan lapseensa? Nämä samaiset lusmurimiehet sitten itkevät eron tullessa, miten naisia suositaan huoltajuusasioissa. Niin miksiköhän, kun miestä ei lapsi kiinnosta sitä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä Porvoosta kirjoitti:
Onko aloittaja tyhmä vai esittääkö vain sellaista?
No kiitos. Yritän tässä vaan auttaa ystävää, joka silminnähden ahdistuu päivä päivältä enemmän yksin lapsen kanssa
Jos olet huolissasi äidin jaksamisesta,niin oikea osoite on lastensuojelu
No eihän ole, vaan se toinen vanhempi vastuuta jakamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä Porvoosta kirjoitti:
No kiitos. Yritän tässä vaan auttaa ystävää, joka silminnähden ahdistuu päivä päivältä enemmän yksin lapsen kanssa
Jos olet huolissasi äidin jaksamisesta,niin oikea osoite on lastensuojelu
Niin, että lisää kuormitusta sille joka koko sirkusta pitää pystyssä?
Miehensä on reissutyössä ma-pe, viikonloput viettää harrastuksissa yms. Äiti hoitaa yksin lapsen, oktalon, lemmikit, aivan kaiken. En halua aiheuttaa lisästressiä, voi olla että se olisi viimeinen pisara.
Tuossa ero on vain ajan kysymys. Mies sitten ihmettelee, miksi, kun kaikki oli niin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos et puuttuisi??
Jos kuulisin jonkun kaverini tehneen mun miehestä samanlaisen ilmoituksen niin ei hyvä heiluisi.
Ei meilläkään ole isä ollut lapsensa kanssa isyyslomalla, mitä hittoa sitten? Viettäköön lomansa missä tykkää, mä saan lapseni kyllä ihan itse hoidettua oli toinen lomalla tai ei.Kun kyseessä on yhteiskunnan maksama etuus, niin miksi sitä edes hakea, jos ei aio tutustua omaan lapseensa? Nämä samaiset lusmurimiehet sitten itkevät eron tullessa, miten naisia suositaan huoltajuusasioissa. Niin miksiköhän, kun miestä ei lapsi kiinnosta sitä ennen.
No miksi ei hakea? Kelan maksama ylimääräinen loma.
Vierailija kirjoitti:
Isä Porvoosta kirjoitti:
Jos ystävä ei ole pyytänyt apuasi, tai et ole edes keskustellut hänen kanssaan hänen elämäntilanteestaan, pidättäytyisin sekaantumasta hänen asioihinsa.
Jos olisit minun ystäväni (antamillasi tiedoilla), olisit ilmoittelusi jälkeen erittäin entinen ystävä.
Oikea ystävä kysyy, voiko olla jotenkin avuksi ja miten - ja sitten auttaa, jos hänen apuaan halutaan. Muutoin pitää huolen vain omista asioistaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos et puuttuisi??
Ei meilläkään ole isä ollut lapsensa kanssa isyyslomalla, mitä hittoa sitten? Viettäköön lomansa missä tykkää, mä saan lapseni kyllä ihan itse hoidettua oli toinen lomalla tai ei.
"Viettäköön lomansa missä tykkää" isyysvapaa ei ole mikään kesäloma joka vietetään miten huvittaa, vaan se on tarkoitettu oman lapsen hoitamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitä kai ole mitenkään velvoitettu lapsen kanssa viettämään. Paska äijä kuitenkin.
Maksaako muka kela isyyslomasta, jos ei edes näe lastaan?
Tuleeko se kelan täti sinne lapsen kotiin vahtimaan, että se isä oikeasti on siellä?
No ei tietenkään, mutta voivatko pyytää selvityspyynnön tms? 🤷♀️ niin että saisi edes vähän näpeilleen.
Lapsi on kohta 2v ja ystäväni ei ole saanut viettää tuntia pidempää aikaa ilman lasta, ja poistuu enää kotoa vain ruokakauppaan 1-2krt viikossa.
Lapsi on vauva, eikä isä vietä isyyslomaansa vauvan kanssa, vaan lähtee 2 vkon reissuun. Nyt lapsi onkin 2v, eikä äiti ole päässyt koko aikana ovesta ulos yksin?
Joo-o.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitä kai ole mitenkään velvoitettu lapsen kanssa viettämään. Paska äijä kuitenkin.
Tuleeko se kelan täti sinne lapsen kotiin vahtimaan, että se isä oikeasti on siellä?
No ei tietenkään, mutta voivatko pyytää selvityspyynnön tms? 🤷♀️ niin että saisi edes vähän näpeilleen.
Lapsi on kohta 2v ja ystäväni ei ole saanut viettää tuntia pidempää aikaa ilman lasta, ja poistuu enää kotoa vain ruokakauppaan 1-2krt viikossa.Lapsi on vauva, eikä isä vietä isyyslomaansa vauvan kanssa, vaan lähtee 2 vkon reissuun. Nyt lapsi onkin 2v, eikä äiti ole päässyt koko aikana ovesta ulos yksin?
Joo-o.
Mitä tässä ihmettelet? Mullakin on 1v3kk lapsi, ja en ole käynyt kertaakaan lapsen syntymän jälkeen missään yksin
Vierailija kirjoitti:
Miten nuo hylkääjävanhemmat ovatkin aina miehiä? Ikinä ei ole tullut vastaan naista joka olisi äitiyslomallaan hylännyt vauvansa ja häipynyt kotoa kahdeksi tai edes yhdeksi viikoksi mihinkään.
Niinpä. Sanoppa se. En minäkään tunne yhtään naista joka olisi noin törkeästi lapsensa hylännyt, mutta useamman miehen kyllä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on kohta 2v ja ystäväni ei ole saanut viettää tuntia pidempää aikaa ilman lasta, ja poistuu enää kotoa vain ruokakauppaan 1-2krt viikossa.Lapsi on vauva, eikä isä vietä isyyslomaansa vauvan kanssa, vaan lähtee 2 vkon reissuun. Nyt lapsi onkin 2v, eikä äiti ole päässyt koko aikana ovesta ulos yksin?
Joo-o.
Mitä tässä ihmettelet? Mullakin on 1v3kk lapsi, ja en ole käynyt kertaakaan lapsen syntymän jälkeen missään yksin
Et oikein ymmärrä lukemaasi?
Aloituksessa ap kertoo kuinka kaverin vauvan isä aikoo sluibata isyysvapaalla, ja lähteä reissuun 2 viikoksi.
Vähän myöhemmin se lapsi okin jo 2v, eikä äiti ole kertaakaan päässyt minnekään ilman lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo-o.
Aloituksessa ap kertoo kuinka kaverin vauvan isä aikoo sluibata isyysvapaalla, ja lähteä reissuun 2 viikoksi.
Vähän myöhemmin se lapsi okin jo 2v, eikä äiti ole kertaakaan päässyt minnekään ilman lasta.
No ei se lukutaito sinullakaan kovin kaksinen ole, missään kohdassa ei lukenut vauva vaan lapsi
Jos isä asuu lapsen äidin kanssa ja on nyt lapsen äidin kanssa yhtä aikaa vapaalla sen 1-18 päivää, minkä isyysvapaata voi pitää äidin kanssa yhtä aikaa, niin ei siinä mitään velvoitetta ole kotona olla. Kela ei tee asialle mitään. Jos isä asuu äidin kanssa eri osoitteessa tai on jäänyt vapaalle äidin jälkeen ja on ilmoittanut hoitavansa lasta, mutta ei hoidakaan, niin joo periaatteessa voi ilmoittaa, jolloin isää kuullaan, mutta jos hän kiistää homman, niin mitään ei ei voi tehdä.
Ainoa oikea rike on jos tekee töitä isyyslomalla. Se katkeaa heti, jos tekee päivänkin töitä. Mutta tämä tulee Kelalle kyllä ilmi tulorekisteristä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos et puuttuisi??
Jos ajattelisit asiaa lapsen näkökulmasta?
Vierailija kirjoitti:
Jos isä asuu lapsen äidin kanssa ja on nyt lapsen äidin kanssa yhtä aikaa vapaalla sen 1-18 päivää, minkä isyysvapaata voi pitää äidin kanssa yhtä aikaa, niin ei siinä mitään velvoitetta ole kotona olla. Kela ei tee asialle mitään. Jos isä asuu äidin kanssa eri osoitteessa tai on jäänyt vapaalle äidin jälkeen ja on ilmoittanut hoitavansa lasta, mutta ei hoidakaan, niin joo periaatteessa voi ilmoittaa, jolloin isää kuullaan, mutta jos hän kiistää homman, niin mitään ei ei voi tehdä.
Ainoa oikea rike on jos tekee töitä isyyslomalla. Se katkeaa heti, jos tekee päivänkin töitä. Mutta tämä tulee Kelalle kyllä ilmi tulorekisteristä.
Tämäkään rike ei tule esille jos kyseessä on yksityisyrittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo-o.
Vähän myöhemmin se lapsi okin jo 2v, eikä äiti ole kertaakaan päässyt minnekään ilman lasta.No ei se lukutaito sinullakaan kovin kaksinen ole, missään kohdassa ei lukenut vauva vaan lapsi
No, jos isyyslomalla aikoo mennä reissuun, niin kyllä se lapsi silloin on vauva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos et puuttuisi??
Ei meilläkään ole isä ollut lapsensa kanssa isyyslomalla, mitä hittoa sitten? Viettäköön lomansa missä tykkää, mä saan lapseni kyllä ihan itse hoidettua oli toinen lomalla tai ei.Jos ajattelisit asiaa lapsen näkökulmasta?
Ei lapsi kaipaa sitä mihin ei ole tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta.
Ap
Niin, että lisää kuormitusta sille joka koko sirkusta pitää pystyssä?
Miehensä on reissutyössä ma-pe, viikonloput viettää harrastuksissa yms. Äiti hoitaa yksin lapsen, oktalon, lemmikit, aivan kaiken. En halua aiheuttaa lisästressiä, voi olla että se olisi viimeinen pisara.