Teetko joulutorttu- ja piparitaikinat itse?
Kommentit (30)
Kaulinkin katkesi, kun itsetekemäni piparitaikina oli niin kovaa, joten siirryin ostotaikinaan. Nykyään meille ostetaan joulupiparit valmiina. Niitä ruotsalaisia ohuita.
Vierailija kirjoitti:
Kerran tein piparitaikinan itse mutta eipä se ratkaisevasti parempaa ollut kuin pakastetaikinat, on kalliimpaakin kun ei niitä kaikkia mausteita ehdi käyttää ennen vanhenemista.
Sama täällä. Turha vaiva tehdä itse, kun makuero ei tosiaankaan ole kovinkaan kummoinen. Joka muuta väittää, ei ole pakastetaikinoita maistanut moneen vuoteen.
Teen piparkakkutaikinan itse. On paremman makuista ja vähemmän kaikkia lisäaineita.
Piparitaikina ON ratkaisevasti parempaa itsetehtynä, ainakin itse käyttämälläni reseptillä (tämä on se vanha resepti, jota seisotetaanyön yli jääkaapissa). lisäksi se on suhteellisen helppo tehdä, joten se kannattaa.
Lehtitaikina/voitaikina taas ei ole kovin erilaista itse tehtynä, ainakaan Niillä resepteillä, joita olen kokeillut - mutta aika työlästä se moninkaertainen kääntäminen ja kaulitseminen on. Niinpä torttutaikinan ostan valmiina levyinä.
Lehtitaikinan teko on sen verran työlästä, etten viitsi, vaan ostan kaupasta. Täytyy vain katsoa, että on hyvälaatuista taikinaa, eikä mitä tahansa kissanrasvasta tehtyä.
Piparitaikinan teen kyllä itse tätivainaan reseptillä, tulee nimittäin maailman parhaat piparit. Kaupasta ostettuja en söisi vaikka maksettaisi. (Tosin Göteborgissa on eräs pienleipomo, en muista nimeä, joka on oikein kuuluisa pipareistaan, ja ne kyllä maistuvat meikäläisellekin.)
-Piparitaloon kannattaa ostaa Myllynparhaan taikinaa koska se pitää talon taatusti pystyssä.
-Osien kannattaa antaa kovettua yön yli ennen kokoamista, jotta talo olisi varmasti kestävä.
Ostan piparit valmiina ja torttuja en syö.
Vierailija kirjoitti:
Teen piparkakkutaikinan itse. On paremman makuista ja vähemmän kaikkia lisäaineita.
Ei pakastetaikinoissa lisäaineita yleensä ole, paitsi E500=sooda
Tähän tarina, joka on tosi. Äitini leipoi 2 kg pipareita ja kukaan ei niitä syönyt. Riittipä enon koiralle herkkuja koko vuodeksi, kun kävi kylässä.
Kummatkin valmiina, tosin piparitaikinan syön raakana kun on minusta parempaa kuin paistettuna 😁
Makuasia, itse tykkään valmistaikinoista, kotitekoisissa on usein liikaa mausteita.
Ja lisäaineita on turha pelätä kun ainoa on tosiaan se ruokasooda, jota kotileipuritkin käyttää.
Teen kummatkin itse. Käytän reseptejä, joilla leivottiin lapsuudenkodissani ja mummolassa eli niihin liittyy tunnearvoa ja muistoja. Kokeilen joskus lisäksi uusia piparireseptejä, mutta mummolan ohjeella tehtyjä on pakko saada joka joulu.
Piparitaikinan teen itse, koska makuero kaupan taikinasta tehtyihin pipareihin on huikea. Piparkakkutaloon sen sijaan kaupan taikina käy mainiosti.
Joulutortuissa en ole huomannut mitään makueroa omasta taikinasta ja kaupan taikinasta leivottujen torttujen välillä, joten ostan taikinan valmiina.
Hei vastaajat, laittakaa vastauksiinne sukupuolenne myös. Mua kiinnostaa kovin se, ketkä väsäävät eniten joulua.
Piparkakkutaikinan valmistan itse. Joulutortuista en pidä joten en valmista niitä ollenkaan.
Kyllähän piparitaikina on pakko tehdä itse. Kauheaa se valmistaikina.
Vierailija kirjoitti:
Hei vastaajat, laittakaa vastauksiinne sukupuolenne myös. Mua kiinnostaa kovin se, ketkä väsäävät eniten joulua.
Kaikki valmiina, nainen.
Ikävä tunnustaa mutta en yleensä oikein pidä muiden tekemistä pipareista, joihin on käytetty "suvun vanhaa reseptiä". Varmaan ne maistuu tekijälleen jo nostalgian vuoksi parhaalta, mutta harvoin ne objektiivisesti arvioituna mitään kummoisia on. Usein ovat liian kovia ja mausteisia. Pakastetaikinoissa reseptit on optimoitu maun ja koostumuksen mukaan, ne on mielestäni pääsääntöisesti parempia kuin kotitekeleet.
Sain joskus kauan sitten nyt jo lopetetun leipomon piparitaikinan ohjeen. Siitä tulee niin älyttömän hyviä pipareita, että joudun ne leipomaan ennen joulua lähisuvulle ja kavereille. Ne ovat väriltäänkin kauniimpia. Kuivatus kestää muutaman viikon, jotta ne ovat oikein mureita ja rapsahtelevat mukavasti puraistessa. Reseptin vien mukanani hautaan.
Kerran tein piparitaikinan itse mutta eipä se ratkaisevasti parempaa ollut kuin pakastetaikinat, on kalliimpaakin kun ei niitä kaikkia mausteita ehdi käyttää ennen vanhenemista.