Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teetko joulutorttu- ja piparitaikinat itse?

Vierailija
06.12.2019 |

Vai ostatko taikinat?

Teetko joulutorttu- ja piparitaikinat itse?

Vaihtoehdot

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piparitaikinan teen itse, raakana paljon parempaa kuin pakastetaikinat. Tykkään myös leipomistani pipareista, sopivasti mausteita (sen mihin on tottunut) ja juuri oikea koostumus (sellainen mihin on tottunut). Samalla reseptillä leivon, kuin äitini, mummuni ja isomummuni.

Voi- tai lehtitaikinaa en ole ikinä edes yrittänyt tehdä itse. Joulutortuissa turvaudun valmistaikinaan, joka onkin sitten valmiiksi suolatun kinkun ja valmiiksi graavatun lohen kanssa ainoat "valmiit" kaupasta ostettavat joulupöydän antimet. Ja riisipuuron hauduttelen puuhellalla.

Teen itse myös kukka-asetelmat, havukranssit ja linnuille lyhteet ja "talipallot". Meillä joulua valmistellaan pitkin vuotta, ei kaikkea saisi joulukuun aikana valmiiksi :).

N30

Vierailija
22/30 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Piparitaloon kannattaa ostaa Myllynparhaan taikinaa koska se pitää talon taatusti pystyssä.

-Osien kannattaa antaa kovettua yön yli ennen kokoamista, jotta talo olisi varmasti kestävä.

Minun mielestäni juuri piparitaloon kannattaa tehdä juuri siihen tarkoitettu taikina, joka ei paisu uunissa vaan palat pysyy just sellaisina kun on tarkotus. Helpottaa kokoamista kun ei tarvitse viilailla niitä sopiviksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reseptin vien mukanani hautaan. 

Miksi ihmeessä?

Vierailija
24/30 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piparitaikinan teen itse, raakana paljon parempaa kuin pakastetaikinat. Tykkään myös leipomistani pipareista, sopivasti mausteita (sen mihin on tottunut) ja juuri oikea koostumus (sellainen mihin on tottunut). Samalla reseptillä leivon, kuin äitini, mummuni ja isomummuni.

Voi- tai lehtitaikinaa en ole ikinä edes yrittänyt tehdä itse. Joulutortuissa turvaudun valmistaikinaan, joka onkin sitten valmiiksi suolatun kinkun ja valmiiksi graavatun lohen kanssa ainoat "valmiit" kaupasta ostettavat joulupöydän antimet. Ja riisipuuron hauduttelen puuhellalla.

Teen itse myös kukka-asetelmat, havukranssit ja linnuille lyhteet ja "talipallot". Meillä joulua valmistellaan pitkin vuotta, ei kaikkea saisi joulukuun aikana valmiiksi :).

N30

Lohen graavaaminen on lastenleikkiä ja helppo tehdä itse. Minun mielestäni kaupan kalat ovat liian lötköjä rakenteeltaan.

Vierailija
25/30 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan piparit ja tortut valmiina.

Nainen

Vierailija
26/30 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen piparkakkutaikinan itse. On paremman makuista ja vähemmän kaikkia lisäaineita.

Ei pakastetaikinoissa lisäaineita yleensä ole, paitsi E500=sooda

Niinpä. Onhan jauhoissakin lisäainetta E300. Eli askorbiinihappo. Jokainenhan sen tietää, mitä se on.

Vierailija
27/30 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan piparit ja tortut valmiina.

Nainen

Näin minäkin tein yksin eläessäni. Paketti pipareita ja pari torttua riitti aivan hyvin.

Vierailija
28/30 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain joskus kauan sitten nyt jo lopetetun leipomon piparitaikinan ohjeen. Siitä tulee niin älyttömän hyviä pipareita,  että joudun ne leipomaan ennen joulua lähisuvulle ja kavereille. Ne ovat väriltäänkin kauniimpia. Kuivatus kestää muutaman viikon, jotta ne ovat oikein mureita ja rapsahtelevat mukavasti puraistessa. Reseptin vien mukanani hautaan. 

Kuulostaa kauheilta. Itse pidän eniten naapurin mummon leipomista pipareista. Ne ovat paksuja, rapeita päältä ja pehmeitä sisältä. Pitäisikin kysyä millaisella ohjeella hän ne tekee.

Vierailija
29/30 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehty on kyllä selvästi parempaa kummassakin, mutta koska piparit ja tortut eivät kuulu suosikkileivonnaisiini, vaivaudun tekemään niitä aniharvoin (vaikka ruoanlaitosta pidänkin), silloinkin yleensä pakasteista. Meillä syödään muuta jouluna.

Vierailija
30/30 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse. Kaikkia mausteita ei tarvi ostaa itse, kun ostaa sen valmiin Santa Maria piparkakkumaustepussin. Pahaa tulee, jos ostaa Meiran sekoituksen. Siinä on pomeranssinkuorta, joka ei sovi piprkakkuun. Mihinkään margariiniin ei Pipareita kannata leipoa. Voin sulatus ja kaikki aineet yhteen. Sekoitus ja jääkaappiin.

Eilen tein ja tänään leivon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme