Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teetko joulutorttu- ja piparitaikinat itse?

Vierailija
06.12.2019 |

Vai ostatko taikinat?

Teetko joulutorttu- ja piparitaikinat itse?

Vaihtoehdot

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran tein piparitaikinan itse mutta eipä se ratkaisevasti parempaa ollut kuin pakastetaikinat, on kalliimpaakin kun ei niitä kaikkia mausteita ehdi käyttää ennen vanhenemista.

Vierailija
2/30 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaulinkin katkesi, kun itsetekemäni piparitaikina oli niin kovaa, joten siirryin ostotaikinaan. Nykyään meille ostetaan joulupiparit valmiina. Niitä ruotsalaisia ohuita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran tein piparitaikinan itse mutta eipä se ratkaisevasti parempaa ollut kuin pakastetaikinat, on kalliimpaakin kun ei niitä kaikkia mausteita ehdi käyttää ennen vanhenemista.

Sama täällä. Turha vaiva tehdä itse, kun makuero ei tosiaankaan ole kovinkaan kummoinen. Joka muuta väittää, ei ole pakastetaikinoita maistanut moneen vuoteen.

Vierailija
4/30 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen piparkakkutaikinan itse. On paremman makuista ja vähemmän kaikkia lisäaineita.

Vierailija
5/30 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piparitaikina ON ratkaisevasti parempaa itsetehtynä, ainakin itse käyttämälläni reseptillä (tämä on se vanha resepti, jota seisotetaanyön yli jääkaapissa). lisäksi se on suhteellisen helppo tehdä, joten se kannattaa.

Lehtitaikina/voitaikina taas ei ole kovin erilaista itse tehtynä, ainakaan Niillä resepteillä, joita olen kokeillut - mutta aika työlästä se moninkaertainen kääntäminen ja kaulitseminen on. Niinpä torttutaikinan ostan valmiina levyinä.

Vierailija
6/30 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehtitaikinan teko on sen verran työlästä, etten viitsi, vaan ostan kaupasta. Täytyy vain katsoa, että on hyvälaatuista taikinaa, eikä mitä tahansa kissanrasvasta tehtyä.

Piparitaikinan teen kyllä itse tätivainaan reseptillä, tulee nimittäin maailman parhaat piparit. Kaupasta ostettuja en söisi vaikka maksettaisi. (Tosin Göteborgissa on eräs pienleipomo, en muista nimeä, joka on oikein kuuluisa pipareistaan, ja ne kyllä maistuvat meikäläisellekin.)

Vierailija
7/30 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Piparitaloon kannattaa ostaa Myllynparhaan taikinaa koska se pitää talon taatusti pystyssä.

-Osien kannattaa antaa kovettua yön yli ennen kokoamista, jotta talo olisi varmasti kestävä.

Vierailija
8/30 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan piparit valmiina ja torttuja en syö.

Vierailija
9/30 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen piparkakkutaikinan itse. On paremman makuista ja vähemmän kaikkia lisäaineita.

Ei pakastetaikinoissa lisäaineita yleensä ole, paitsi E500=sooda

Vierailija
10/30 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän tarina, joka on tosi. Äitini leipoi 2 kg pipareita ja kukaan ei niitä syönyt. Riittipä enon koiralle herkkuja koko vuodeksi, kun kävi kylässä.

Vierailija
11/30 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummatkin valmiina, tosin piparitaikinan syön raakana kun on minusta parempaa kuin paistettuna 😁

Vierailija
12/30 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuasia, itse tykkään valmistaikinoista, kotitekoisissa on usein liikaa mausteita.

Ja lisäaineita on turha pelätä kun ainoa on tosiaan se ruokasooda, jota kotileipuritkin käyttää.

13/30 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kummatkin itse. Käytän reseptejä, joilla leivottiin lapsuudenkodissani ja mummolassa eli niihin liittyy tunnearvoa ja muistoja. Kokeilen joskus lisäksi uusia piparireseptejä, mutta mummolan ohjeella tehtyjä on pakko saada joka joulu.

Vierailija
14/30 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piparitaikinan teen itse, koska makuero kaupan taikinasta tehtyihin pipareihin on huikea. Piparkakkutaloon sen sijaan kaupan taikina käy mainiosti.

Joulutortuissa en ole huomannut mitään makueroa omasta taikinasta ja kaupan taikinasta leivottujen torttujen välillä, joten ostan taikinan valmiina.

Vierailija
15/30 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vastaajat, laittakaa vastauksiinne sukupuolenne myös. Mua kiinnostaa kovin se, ketkä väsäävät eniten joulua.

Vierailija
16/30 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piparkakkutaikinan valmistan itse. Joulutortuista en pidä joten en valmista niitä ollenkaan.

Vierailija
17/30 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän piparitaikina on pakko tehdä itse. Kauheaa se valmistaikina.

Vierailija
18/30 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei vastaajat, laittakaa vastauksiinne sukupuolenne myös. Mua kiinnostaa kovin se, ketkä väsäävät eniten joulua.

Kaikki valmiina, nainen.

Vierailija
19/30 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä tunnustaa mutta en yleensä oikein pidä muiden tekemistä pipareista, joihin on käytetty "suvun vanhaa reseptiä". Varmaan ne maistuu tekijälleen jo nostalgian vuoksi parhaalta, mutta harvoin ne objektiivisesti arvioituna mitään kummoisia on. Usein ovat liian kovia ja mausteisia. Pakastetaikinoissa reseptit on optimoitu maun ja koostumuksen mukaan, ne on mielestäni pääsääntöisesti parempia kuin kotitekeleet.

Vierailija
20/30 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain joskus kauan sitten nyt jo lopetetun leipomon piparitaikinan ohjeen. Siitä tulee niin älyttömän hyviä pipareita,  että joudun ne leipomaan ennen joulua lähisuvulle ja kavereille. Ne ovat väriltäänkin kauniimpia. Kuivatus kestää muutaman viikon, jotta ne ovat oikein mureita ja rapsahtelevat mukavasti puraistessa. Reseptin vien mukanani hautaan.