Terveysvalistus meni perille. Vuosi sitten vaihdoin voin kasvimargariiniin leivällä ja ruokaöljyyn paistamisessa. Yllättävät vaikutukset
Lihoin vuodessa 6 kiloa. Olen aina ollut hoikka ja painoni on pysynyt samana, joskus heittänyt kilon puoleen tai toiseen mutta palannut pian ennalleen. Muut elintapani ja liikunta pysyneet ennallaan mitään muita muutoksia en tehnyt, ainoastaan voi vaihtui muihin tuotteisiin. Onko muille käynyt näin ja jos on jatkuiko lihominen vai vakiintuuko paino tähän. Ihmettelen suuresti.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole provo vaan ihan tosiaan näin kävi. Kirjoitin koska halusin tietää onko muilla samoin. Pahinta lihomisessa on kun se on juuri sitä vyötärölihavuutta, kaikki 6 kg on keskivartalossa. Tiedän kyllä että täysmaito ruokajuomana auttaa painonhallinnassa, onkohan voilla samanlaisia vaikutuksia.
Miten se täysmaito ruokajuomana auttaa painonhallinnassa? Saako tähän ihan vertaisarvioituja tutkimuksia eikä vain Antti Heikkilän märkiä unia?
No se mitä tuo edellinenkin sanoi: rasva pitää kylläisenä ja makeanhimon poissa.
Lisäksi moni kevyttuotteita käyttävä saa liian vähän kaloreita oikeasta ruuasta, joten mielitekoihin sortuu helpommin ja ”nälkävelka” kasvaa ja se saa ahmimaan.
Miksi ruuan pitäisi olla kaloritonta? Ihminen tarvitsee noin 2000 kaloria pyörittääkseen kehoaan, joten miksi syödä kilotolkulla kaloritonta kun voisi syödä ihan oikeaa ruokaa ja saada sieltä riittävät kalorit ja ravintoaineet.
Lisäainepitoiset kevyttuotteet on siis täysin tarpeettomia.
Minulla kävi kaurapuuron kanssa siten että kun vaihdoin aamupalan kaurapuuroon, eli söin kaurapuuroa sekä aamulla että päivällä yli kolme kuukautta, kolesteroliarvot heikkeni merittävästi. Vaikka kauran väitetään madaltavan kolesterolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasva ei lihota vaan hiilarit lihottavat.
Millä perusteella rasva ei lihota? Saisiko ihan oikeaa tutkimusta peliin, kun noin varmana sitä totuutena viljelet?
Rasva pitää kylläisenä ja etenkin se pitää yllä kylläiayyden tunnetta — > pienemmät annoskoot ja ei karkkihimoa.
Hiilarit (etenkin huonot) aiheuttaa ”riippuvuutta”, eli karkkihimoa ja ruokahimoa. Koko ajan pakko saada lisää jotain.
En siis sanoisi että jompi kumpi teknisesti tai kalorimäärällisesti lihottaisi, mutta rasvapitoinen ruokavalio pitää napostelut, makeaan sortumiset ja muut ahmimiset kurissa.
Se on ihan eri asia kuin sanoa, että rasva ei lihota ja hiilarit lihottavat.
Siksi sanoinkin, että teknisesti tai kalorimääräisesti kumpikaan ei varmasti lihota toista enempää. Kyse onkin suitä että rasvapitoinen ravinto auttaa painonhallinnassa yllä mainituista syistä.
Ei ole käynyt mutta laihduin 45kg kun vaihdoin margariinin voihin ja lopetin kevyttuotteiden käytön.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kävi kaurapuuron kanssa siten että kun vaihdoin aamupalan kaurapuuroon, eli söin kaurapuuroa sekä aamulla että päivällä yli kolme kuukautta, kolesteroliarvot heikkeni merittävästi. Vaikka kauran väitetään madaltavan kolesterolia.
Jännä homma. Sulla varmaan jäi kaurapuuroon vaihtamisen seurauksena pois ruokavaliosta jotain sellaista, mikä ruokki hyvää kolesterolia ja sen seurauksena keho imaisi huonon kolesterolin heti kiinni. Kokeile kaurapuuron kanssa avokadoa, pähkinöitä, kananmunanvalkuaisia?
Voi pitää paikkansakin. Itse en syö kevyttuotteita ikinä, vaan vedän kermaa, voita ja hyvälaatuista oliiviöljyä. Syön paljon, sekä terveellistä ruokaa että herkkuja ja treenaan aika kevyesti, mutta silti olen aina ollut hyvin hoikka.
Vierailija kirjoitti:
Voi pitää paikkansakin. Itse en syö kevyttuotteita ikinä, vaan vedän kermaa, voita ja hyvälaatuista oliiviöljyä. Syön paljon, sekä terveellistä ruokaa että herkkuja ja treenaan aika kevyesti, mutta silti olen aina ollut hyvin hoikka.
Kalliiksi tulee syöminen sitten. Joku imeytymishäiriö?
Luonnossa ei ole kevyttuotteita.
Ja uskokaa tai älkää: olemme osa luontoa.
Vierailija kirjoitti:
Öljyssä on enemmän kaloreita kuin voissa, koska voissa on mukana vettä.
Pitipä googlata.
Voi: 713 kcal / 100 g
Oliiviöljy: 884 kcal / 100 g
Onko tämä sitten ratkaisevaa, on toinen kysymys.
Minä luin Taija ja Jani Sompin kirjat ja aloin noudattaa heidän oppejaan. Juon joka aamu rasvakahvia, jossa kookosta ja voita, syön kananmunia ja otan kalanmaksaöljyä. Otan myös d-vitamiinia, sinkkiä, magnesiumia. Käytän kylmäpuristettua oliiviöljyä. En syö enää gluteeniviljaa enkä sokeria ja perunaa hyvin vähän. Muuten elämäntavat ennallaan, eli liikun ja syön paljon kasviksia, normaalisti lihaa ja kalaa. Puolessa vuodessa paino tippui 6 kg, en ollut ennenkään ylipainoinen, mutta nyt tunnen olevani omassa painossani. Verenpaine laski normaaliksi ja vihdoin loppui koko elämän kestänyt väsymys. Olen yli 50-v. Suosittelen lukemaan nuo kirjat. Virallisen puolen terveydenhoito-ohjeet voi enimmäkseen heittää romukoppaan. Paitsi jos haluaa olla lääketehtaiden tuottava asiakas, tätä toivoo tietysti moni. Nauratti kun katsoin jotain maikkarin hömppäohjelmaa, jossa joku lääkäri puhui ihan läpiä päähänsä vaihtoehtohoidoista. Aivan harvinaisen tollo ja tietämätön oli.
Minkä ikäinen olet? Kiloja alkaa kertyä itsestään tuossa vähän päälle 40v vaikkei muuttaisi mitään.
Täyttää paskaa taas, joka ikävä kyllä uppoaa siihen perustolvanaan, joka ei tajua oikeasti mitään koko asiasta.
Aivan järjetöntä tämä ihmisten kevyttuotteiden kammo 😂 tiedättekö esimerkiksi miten se teidän ihannoimanne täysmaito valmistetaan? Kaikki maito on aluksi rasvatonta, koska maidosta poistetaan aluksi rasva, ja sitten rasvaa lisätään vakiotu määrä, jotta saadaan kevyt- ja täysmaitoa. Täysmaito on siis paljon ”prosessoidumpaa” kuin rasvaton maito 😂
Jännä, että asiaan millään tavalla vihkiytymättömät ja mitenkään alaa opiskelemattomat ottavat oikeudekseen haukkua mm. erittäin arvostettujen tutkijoiden ja kansainvälisten tutkimustyhmien tulokset yhdellä olankohautuksella. Yleensä ainut peruste on se lääketehtaiden salaliittoteoria, ja yöpöydällä makaava Antti Heikkilä tai Sompin kirja, jonka pohjalta vedetään syväanalyysit. Tottakai siten, että omat ruokailutottumukset saadaan sopimaan niihin. Suurin osa ihmisistä vaan on käsittämättömän typeriä ja on jopa huvittavaa, miten ihmiset luulevat vailla mitään koulutusta olevansa ravitsemustieteen ja lääketieteen asiantuntijoita ja jopa pitävät kaikkien puoskareiden touhuja jotenkin " varteenotettavina" faktoina. Totuus on, että osa vaan on täyttä roskaa uskoitte te mitä tahansa. Jos ei ole mitään koulutusta, niin ei edes tajua oma typeryyttään. Näin käy yleensä joka alalla ja jos on asiaan perehtynyt enemmän, niin tajuaa edes pitää suunsa kiinni ja ymmärtää sen mistä ei tajua mitään.
Tulehdusta aiheuttavaa kasviöljyä kun olet alkanut vetämään, niin en yhtään ihmettele noita tuloksia.
Kannattaa lukea kirja nimeltä Deep Nutrition, siinä puhutaan tieteellisestä näkökulmasta näistä myrkyllisistä kasviöljyistä.
Vierailija kirjoitti:
Aivan järjetöntä tämä ihmisten kevyttuotteiden kammo 😂 tiedättekö esimerkiksi miten se teidän ihannoimanne täysmaito valmistetaan? Kaikki maito on aluksi rasvatonta, koska maidosta poistetaan aluksi rasva, ja sitten rasvaa lisätään vakiotu määrä, jotta saadaan kevyt- ja täysmaitoa. Täysmaito on siis paljon ”prosessoidumpaa” kuin rasvaton maito 😂
Ei se sen prosessoidumpaa ole, mutta maidon parhaat osat myydään kalliilla ulkomaille ja kansalaisille uskotellaan kurrin olevan terveysjuomaa, vaikka oikeasti se on jätettä. Muutenkin Suomessa keskitytään siihen miten saadaan jätevirroista tehtyä ruokaa ihmisille https://kehittyvaelintarvike.fi/ajankohtaista/tahtaimessa-tulevaisuuden…
mutta eihän tieteisiin uskova kansa voi epäillä muiluttavia professoreita, eihän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se sen prosessoidumpaa ole, mutta maidon parhaat osat myydään kalliilla ulkomaille ja kansalaisille uskotellaan kurrin olevan terveysjuomaa, vaikka oikeasti se on jätettä. Muutenkin Suomessa keskitytään siihen miten saadaan jätevirroista tehtyä ruokaa ihmisille https://kehittyvaelintarvike.fi/ajankohtaista/tahtaimessa-tulevaisuuden…
mutta eihän tieteisiin uskova kansa voi epäillä muiluttavia professoreita, eihän?
Siis luitko edes tuota tekstiä maidon valmistuksesta. Miten tuolla logiikalla RASVATON MAITO voi olla sitä jätettä? 😂
No minä en maitoa joisi millään ilveellä, sehän on vasikan ruokaa ja tuskin kovin sopivaa ihmiselle. Toki maitotuotteitakin voi vähän käyttää. Itse käytän luomukermaa ja luomuturkkilaista, rasvaisia pastöroimattomasta maidosta valmistettuja juustoja, aniharvoin varsinaisesti maitoa ja silloinkin suoraan tilalta haettua luomumaitoa, jota ei ole käsitelty mitenkään. En sitä siis juo, hyihyi, mutta ruuanlaittoon käytän joskus harvoin. Voi sensijaan on oikea terveystuote ja sitä syön muutaman ruokalusikallisen päivässä.
Nyt nähdään nuorimmissa sukupolvissa, mitä tekee tämä elintarviketeollisuuden ja lääketeollisuuden yhdessä masinoima kevyttuoteruokavalio ihmisen terveydelle. Alta kolmekymppisten suolisto huutaa hoosiannaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalliiksi tulee syöminen sitten. Joku imeytymishäiriö?
Ei tule kalliiksi. En siis syö mitään mega-annoksia, mutta en vahdikaan syömisiäni, vaan syön mitä haluan sen verran kuin haluan.
Terve olen ollut aina.
Minulla myös. Lisäksi olen mittauttanut säännöllisesti mm. rasva-, sokeri- ja maksa-arvot, jotka kaikki hyvällä tasolla täysrasvaisesta ruokavaliosta huolimatta. Mutta voi olla, että olen vain onnekas geneettisesti.