Miten pestä sauna kun suihku ei yllä suihkuttamaan lauteet?
Miten saa lauteet huuhdeltua hyvin ettei niihin jää pesuainetta? Suihku ei yllä saunaan asti.
Kommentit (36)
Siis joo, tämä on varmaan joku kompa.
Mutta kuten jo sanottu, niin pistät ämpäriin tai vaikka boolimaljaan jos et ämpäriä omista, kukkaruukku tai iso lasikin käy hätätapauksessa, kuumaa pesuaineellusta vettä.
Sitten levität vettä lauteille ja otat mieluiten vielä harjan käteen ja harjaat lauteet pesuaineen kanssa puhtaaksi. Sama käsittely lattialle.
Harjaa & kunnon pesuainetta kannattaa käyttää etenkin, jos saunaa ei ole vähään aikaa pesty, kuten kysymyksen perusteella nyt hieman vaikuttaa.
Kysymyksestä tuli muuten mieleen, että olin 15-vuotiaana (80-luvulla) itse porrassiivoojana kesätöissä ja tehtävänä oli pestä kerran viikossa myös taloyhtiöiden saunat, arvatkaapa millä? No kloriitilla & harjalla tietenkin, ilman sen kummempia huuhteluita. No, puhdasta ainakin tuli!
Ja joo, isojen taloyhtiöden saunoissa voi tietty käydä vaikka minkälaista porukkaa.
Nyt joutuu kyllä kynsimään pään vereslihalle.
Vedensiirtoon ei ole muuta keinoa kun suihku.
Vierailija kirjoitti:
Ämpäriin vettä ja sillä heität lauteille. Oletko tyhmä?
Suuri osa väestöstä on hämmästyttävän yksinkertaista.
Onpa täällä taas todella ilkeitä vastauksia. Ap kysyi ihan asiallisesti apua ongelmaansa.
Meilläkään ei suihku riitä kuin saunan ovelle. Lauteet eivät lähde irti, joten ne on pestävä ja huuhdeltava paikoillaan. Sinne saisi todellakin ämpärikaupalla raahata vettä. Olen ratkaissut tilanteen niin, että olen irrottanut suihkuletkusta suuttimen ja sitten pitänyt peukalolla letkun päätä kapeana, jotta olen saanut veden virtaamaan paineella perälle asti.
No arvaappa miksi niitä ämpäreitä himoitaan kotitalouksiin.
Ämpärin puuttuessa voi kayttää sankoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan mitenkään. Suomen miljoonassa suihkuttomassa saunassa lauteita ei siis pestä ikinä. Mistä näitä sikiää?
Porvoostahan näitä
Osta toinen suihkuletku ja 1/2 tuuman kaksoisnippa (löytyy rautakaupan lvi-osastolta). Irrota suihkusuutin sekoittajasta tulevasta suihkuletkusta ja liitä ostamasi uusi suihkuletku siihen kaksoisnipalla. Näin sinulla on pidempi letku käytössäsi.
Niin. Minkäänlaisia letkuja ei ole saatavissa. Aivotoiminta on sammunut jo lapsena.
Eihän lauteita edes saisi suihkuttaa, vaan kaataa vesi hellästi päälle. Näin kestävät pitempään. Eivätkä lauteet edes kaipaa pesuainetta ellei ole onnistunut sotkemaan niitä jotenkin aivan täysin.
pikantti aromi syntyy sillä omalla"palo"postilla.
Savusaunoissa lauteilta vain pyyhkäistään tuhka pois ja ehkä kaadetaan lopuksi löylyvedet lauteille.
Ämpärillä tai liität letkun hanaan.