Voiko olla masentunut tajuamatta sitä itse?
Siinäpä se. Kysymys.
Jos esimerkiksi on mieltänyt masennukseksi vain sellaisen, että sängystä ei päästä ylös, kotitöitä ei pysty tekemään eikä huolehtimaan hygieniasta ja mieli on musta. Ei ole koskaan lukenut, mitä masennus on.
Ei siis tiedä, että masennus voi olla jotain muutakin.
Kuten alla:
"Yleisiä masennuksen oireita
Unihäiriöt, nukahtamisvaikeudet, öiset heräilyt, liika nukkuminen
Tarmottomuus, vaikeus ryhtyä tekemään asioita, yleinen väsymys
Liikkeiden ja mielen hidastuminen tai vastaavasti kiihtyneisyys
Mielihyvän ja ilon kokemisen puute: koti, harrastukset, opiskelu, työ
Voimakkaat syyllisyyden tunteet, arvottomuuden tunne ja itsetunnon lasku
Vetäytyminen ihmissuhteista ja negatiivisten ajatukset muista ihmisistä
Kipuoireet, kuten selkä-, lihas- , nivel- ja vatsakivut sekä päänsäryt
Painon ja ruokahalun huomattavat muutokset
Muutokset seksuaalisessa käyttäytymisessä
Toivottomuus ja kuolemaan liittyvät ajatukset (ajatus kärsimyksen loppumisesta)"
Kommentit (5)
Voi. Mulla oli psykoottistasoinen masennus ja jouduin osastolle. Mulla oli hurjasti energiaa ja vastoinkäymiset sivuutin olankohautuksella ja jatkoin touhottamista ajatellen olevani positiivinen. Kävin töissä, hoidin lapset ja kodin, harrastin, harrastin vähän lisää, kunnes tuli stoppi. Siinä vaiheessa olin jo motorisesti kiihtyneessä tilassa. Sekin on yksi masennuksen muoto. Mä olen joutunut paremminkin opettelemaan hidastamista ja vaikka edelleen kärsin masennuksesta, niin hoidan kodin, lapset ja itseni.
Voi olla. Menin lääkäriin kun mikään ei tuntunut miltään, en ollut varma onko masennusta mutta lääkärin testin tulos oli kuitenkin Keskivaikea masennus. Tuohon aikaan opiskelin ja tein töitä yhtä aikaa ja hoidin kaikki kotityöt ja tapasin kavereita. Mikään ei ollut sikäli retuperällä, mikään ei vaan tuntunut kivalta eikä pahalta. Ehkä jos olisin odottanut pidempään ennen lääkärille menoa olisin saattanut kyllästyä arjen pyöritykseen ja kaikki olisi pikkuhiljaa ruvennut kaatumaan.
No jos tuntuu pahalta niin kyllä sen itse tietää, mutta eri asia on että osaako sille antaa nimen "masennus".
Minä olin nuorempana tosi masentunut, vaikka en itse sitä silloin tajunnut. Tästä on jo vuosia aikaa. Kyllä minulla toki oli jatkuvasti ns. paha olla, mutta en silloin ymmärtänyt, että kyse oli masennuksesta. Oli myös erilaisia pakkomielteitä ja asuntoa ei jaksanut siivota, mutta en minä niitäkään osannut yhdistää masennukseen.
Tuohon vielä lisäksi, että jos et esim. koe oloasi masentuneeksi, vaan jatkuvasti kiukkuilet pienistäkin asioista ja lähes koko ajan veetuttaa, niin sekin voi hyvin olla masennusta.