130 000 € asuntolainaa, korko vain 40 €/kk. Kyllä on halpaa! :O Tyhmää jättää ostamatta oma.
Kyllä täytyy sanoa, että asuntolainaraha on nykyään ihan ilmaista. :O Muutamalla kympillä kuussa saa 130 000 € asuntolainaa. Tuosta vielä tulee pieni veroetu eli kokonaiskustannus jää alle 40 euroon.
No, toisilla ei kuulemma ole varaa asuntolainaan, mutta pikavippien järkkykorkoihin kyllä ja vuokriin. :O
Kommentit (25)
Pankki edellyttää tuloja, etukäteissäästöjä ja oudon usein myös työpaikkaa, jopa toistaiseksi voimassaolevaa sopimusta. Lisäksi harva haluaa ostaa sen melkein hyvän asunnon halvalla kun voi asua unelmassaan vuokralaisena.
No pitää sun kuitenkin lyhentää tota velkaa muutamalla satasella kuussa. Itse kaivoin taloon 450000 euron summan sijoitustileiltä , velka olis ollut laskennallisesti fiksumpaa mutta periatteen miehenä en korkoja maksa.
Vierailija kirjoitti:
Pankki edellyttää tuloja, etukäteissäästöjä ja oudon usein myös työpaikkaa, jopa toistaiseksi voimassaolevaa sopimusta. Lisäksi harva haluaa ostaa sen melkein hyvän asunnon halvalla kun voi asua unelmassaan vuokralaisena.
Näin on, ja sitten eläkkeellä viimeistään ulistaan eriarvoisuutta kun ei vuosikymmenien vuokranmaksusta ole tuloksena kuin tuulen huuhtoma perse, ja vuokranmaksu jatkuu edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Mielettömän fiksua maksaa vuokranantajalle omaksi se unelma sen sijaan että maksaisi itselleen.
Pankki ottaa jo tonnin velan otosta lisäksi tulee kaikenlaisia lainan hoitokuluja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on, ja sitten eläkkeellä viimeistään ulistaan eriarvoisuutta kun ei vuosikymmenien vuokranmaksusta ole tuloksena kuin tuulen huuhtoma perse, ja vuokranmaksu jatkuu edelleen.
Ei välttämättä. Se koko ikänsä vuokralla asunut on todennäköisesti onnistunut löytämään kivan kaksion siinä vaiheessa, kun asuntosäästäjä ihmettelee, miksi perheasunto ei käy kaupaksi väärällä alueella kaupunkia kun sijaitsee. On fiksumpaa asua itse vuokralla ja ostaa vaikka kolme yksiötä, joita vuokrata.
Kenellä on varaa ostaa noin halpa asunto? Meinaan tuolla hinnalla se on jossain hevon kuusessa etkä saa ikinä myytyä sitä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielettömän fiksua maksaa vuokranantajalle omaksi se unelma sen sijaan että maksaisi itselleen.
Vuokra-asuntoon saa helpommalla asumistukea kuin omistusasuntoon, lainanlyhennystä kun Kela ei huomioi.
Joo ongelma on se että pankin mielestä ei ole maksukykyä. Minulla on varaa maksaa 700 euroa kuussa vuokraa, mutta pankin mielestä ei ole maksukykyä maksaa 400 euron lainanlyhennystä plus 200 euroa vastiketta. Sen lisäksi pitäisi olla 10% asunnon hinnasta säästönä. Työttömänkin olisi usein halvempaa maksaa omaa kun maksaa vuokraa mutta pankki ei anna lainaa kun ei ole vakituisia töitä.
Siis mikä ihmeen korko? Et kai tosissasi väitä, että sinulla ei ole varaa noin halpaan asuntoon ilman lainaa? Vai onko asunnon arvo 300 000, lainaa siitä tuo homma?
Omistusasuja ja muut fiksut, neuvokaas. Meillä okt, josta vielä muutama kymppitonni lainaa jäljellä. Olen jo maksanut oman puolikkaani ja koko loppulaina on miehen nimissä, hänellä ei ole muita lainoja eikä muuta kiinteää omaisuutta. Minulla on lisäksi pieni sijoitusasunto, josta minulla ei ole omaa pankkilainaa, mutta taloyhtiön nimissä on remonttilainaa. Vuokra kuitenkin kattaa sekä tämän remonttilainan että osakkeen hoitovastikkeen ja vähän jää verojenkin jälkeen plussaa kuukaudessa. Minulla on nyt muutama kymppitonni perintönä saatua rahaa toistaiseksi tilillä ja mietin, mitä sillä kannattaa tehdä. Ostanko toisen sijoitusasunnon, vaikka joutuisin ottamaan vielä toisen puolen lainaa? Vuokratulot kuitenkin kattaisivat menot. Jonkin verran minulla on sijoituksiakin pankissa, mutta ne eivät ole olleet kovin tuottoisia, silti pankista yrittävät saada tekemään lisää rahastosijoituksia tms. Lapsia meillä on neljä koululaista, joten menot ovat jo aika kovat ja vielä nousevat, mietin myös jo lasten tulevia opiskeluja ja niiden aikaista asumista.
Minä en halua omistusasuntoa. Työni puolesta voin liikkua ympäri maailmaa ja vaihtaa asuinpaikkaa halutessani. Ei kiinnosta olla sidottu yhteen kaupunkiin. Haluan vain pienen siistin asunnon, joka on jonkun muun vastuulla, jonkun joka hoitaa kaikki käytännön asiat. Olen hyvätuloinen, minulla on hyvät säästöt eläkepäiviä varten, eikä mitään tarvetta jättää perintöjä kenellekään. Miksi ostaisin asunnon?
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua omistusasuntoa. Työni puolesta voin liikkua ympäri maailmaa ja vaihtaa asuinpaikkaa halutessani. Ei kiinnosta olla sidottu yhteen kaupunkiin. Haluan vain pienen siistin asunnon, joka on jonkun muun vastuulla, jonkun joka hoitaa kaikki käytännön asiat. Olen hyvätuloinen, minulla on hyvät säästöt eläkepäiviä varten, eikä mitään tarvetta jättää perintöjä kenellekään. Miksi ostaisin asunnon?
Miksi siinä omistusasunnossa pitäisi asua itse? Anna vuokralaisen maksaa asunto puolestasi kuten itse nyt teet omalle vuokranantajallesi.
Vähän aiheen vierestä, mutta oman katkeran kokemuksen opettamana totean seuraavaa: jos/kun ostat asunnon niin tarkista mahdollisuuksien mukaan tarkoin voiko sen myös myöhemmin saada myytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuus tasaa tilannetta :-)
Siinä vaiheessa kun omistusasunnon omistava maksaa itse hoitomaksunsa pörriäisille, ikänsä vuokralla asunut saa samat hoidot ja palvelut ilmaiseksi.
Mahtaa vituttaa maksaa asuntonsa ensin velka, korkoa ja lopuksi se koko asunnnon hinta menee vanhustenhoitolaitosten omistajille Bahamasaarille.
No lopputulos on ainakin +-0.
Sanopas pankille, että meillä on varaa maksaa 1200e vuokraa melkein miljoonan hintaisesta perheasunnosta. Matalapalkka-alalla olevina (akateeminen koulutus) emme olisi saaneet lainaa kuin 160 000 ja sillä kun ei saa täältä edes yksiötä. Ja ihan hyvä näin. Ei tarvitse huolehtia homeesta ja rempoista. Juuri saimme perintöasunnon myytyä ja saimme olla tosi onnellisia ettei jäänyt käsiin vaikka puoli-ilmaiseksi myytiin. Ystävällä löytyi pari vuotta sitten ostetusta okt:sta hometta joka puolelta ja nyt joutuvat tappelemaan myyjän kanssa. Tutut jäivät velkaa omakotitalostaan kun joutuivat muuttamaan töiden perässä.
Ei se omistusasuminen ole mikään automaatti onneen. Meillä on sijoituksia kivasti muualla kuin asumisessa, eikä tarvitse pelätä lamaa ja korkojen nousua. Muistan vielä 19% korot 90-luvun lamassa. Monelta naapurilta meni asunto alta ja elämä paskaksi.
Omistusasuja ihmettelee: kirjoitti:
Esim. OP Pankissa asuntolaina kerryttää hurjasti bonuksia joilla kuitataan vakuutusmaksuja. En ole laskenut paljonko tästä tulee hyötyä, mutta eipä tuolle asuntolainalle jää oikein mitään hintaa. JIPPII!! :D
Osuuspankin vakuutukset maksaa boonusetujen jälkeenkin enemmän kuin joidenkin kilpailijoiden vakuutukset.
Suurin osa niistä, jotka voi lainaa saada, varmasti ostaakin oman asunnon, mutta aika moni vaan ei saa lainaa, vaikka lainanlyhennystä suuremman vuokransa ovat pystyneet aina ongelmitta maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kenellä on varaa ostaa noin halpa asunto? Meinaan tuolla hinnalla se on jossain hevon kuusessa etkä saa ikinä myytyä sitä eteenpäin.
Katsoppa huviksesi myytävät asunnot.
Esim. OP Pankissa asuntolaina kerryttää hurjasti bonuksia joilla kuitataan vakuutusmaksuja. En ole laskenut paljonko tästä tulee hyötyä, mutta eipä tuolle asuntolainalle jää oikein mitään hintaa. JIPPII!! :D