Saako yliopistossa tentteihin lisäaikaa jos on add/adhd
Tietääkö joku? Tai onko jotakin muuta erityisjärjestelyä keskittymishäiriöiselle? Mulla ei ole virallista diagnoosia kun ei ole ollut tätä ennen tarvetta. Vain psykologin testit tehtynä siis, mutta ei lääkärin diagnoosia. Olen tähän asti peruskoulussa ja lukiossa ehtinyt tehdä kokeet yms. ihan hyvin, vaikkakin ollut aina viimeisenä tekemässä, mutta nyt yliopistossa aika loppuu ihan kesken joka kerta. Osaisin asiat kyllä, mutta kun en kerkeä tekemään ja kun panikoin sitä, en saa vähääkään tehtyä.
Kommentit (9)
Kyllä voi saada ainakin diagnoosin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään yliopistossa ei ole tenttejä on "oivaltava oppiminen "
Ei joka kurssilla. Mutta kyllä mulla vaan on joitakin ollu...
-Ap
Käy opintopsykologin vastaanotolla. Hän kertoo, millaisiin järjestelyihin sinulla on mahdollisuuksia ja kirjoittaa tarvittaessa lausunnon.
Yliopistonlehtori
minulla adhd ,ja ite olin aina se joka lähti ekana pois, kirjotin vain äkkiä ja menox.
ja aina huono numero, en jaksanut lukea aina kysymystä yms. tai omaa vastausta.
No jos sinulla ei ole virallista diagnoosia (vaikka tutkimukset olisikin tehty) niin tuskin tulet saamaan.
Saa. Se miten ADHD pitää todistaa vaihtelee yliopistoittain ja tiedekunnittain. Joissain pitää olla nimenomaisesti tuota varten kirjoitettu lääkärin lausunto.
Saa lisäaikaa, mutta yleensä pitää olla diagnoosi tai ainakin jonkun virallisen tahon arvio.
Muitakin järjestelyjä voi saada. Itse olen järjestänyt opiskelIjoille esim seuraavia: lisäaikaa tenttiin, tenttitilaksi pienemmän akvaarion, suullisia tenttejä, tenttien sijasta esseitä tai muita kirjoitelmia, joskus useita pienempiä kirjoitelmia yhden ison sijasta ja kirjoitelmien sijasta suullisia esityksiä luokassa. erilaisilla oireilla tarvitaan erilaisia suoritusmenetelmiä.
Oma kynnykseni on siinä, että minulle on aika lailla sama, millä tavalla joku oppimisensaoppimisensa tason osoittaa, kunhan taso on riittävä. Siitä minä en voi tinkiä, koska olen kuitenkin laillisessa vastuussa tutkinnon sisällöistä. Minä olen siis varsinaisen ainesisällöopettaja, en minkään yleisvirkamieskielen, niissä voi kuulemma joskus joutua tekemään sisällönkin puolesta muokkauksia.
Saa, mutta yleensä tarvitaan todistus (erkkaopenkin voi riittää). Varaa aika opintopsykologille, hän ohjaa eteenpäin.
Tsemppiä opintoihin!
T. hallinnossa töissä
Nykyään yliopistossa ei ole tenttejä on "oivaltava oppiminen "