Voiko 35-vuotias, jolla on tyhjä ansioluettelo, saada oman alan töitä?
Kun valmistun yliopistosta, olen 35-vuotias. Valmistun aineenopettajaksi. Minulla ei ole lainkaan työkokemusta nuoruuden kesätöitä lukuunottamatta. Ei lainkaan. Ei edes kaupan kassaa, ei mitään. CV on tyhjä. Empty.
Opiskelenko ammatin aivan turhaan? Onko se paperi kuitenkin parempi kuin ei yhtään mitään?
Kommentit (30)
Aineenopettajan koulutus, mutta toimistotehtävissä suuressa yrityksessä. Eteneminen pikkupomoksi. Hidasteena kaksi lasta. Palkka pyöreät 4000 €/kk. Eikä päivääkään koulutusta vastaavaa työtä. Mielestäni niitä ei edes kannattanut hakea.
Aineenopettajille on itse asiassa ihan hyvin töitä, muttei tietenkään yliopistopaikkakunnilla eikä niiden lähellä. Syrjemmältä löytyy. Sijaisuuksia saa helposti ja niillä saa kerättyä työkokemusta jo opiskellessa. Niistä saa myös niitä kuuluisia suhteita ja verkostoja: joka sijaisuudesta jää muutama ihminen, joka tietää, että selvisit tästä hommasta, joten voit selvitä vastakin. Eli ei ole aapeellekään liian myöhäistä, ellei ole kädetön ja toimihaluton.
Vierailija kirjoitti:
Aineenopettajille on itse asiassa ihan hyvin töitä, muttei tietenkään yliopistopaikkakunnilla eikä niiden lähellä. Syrjemmältä löytyy. Sijaisuuksia saa helposti ja niillä saa kerättyä työkokemusta jo opiskellessa. Niistä saa myös niitä kuuluisia suhteita ja verkostoja: joka sijaisuudesta jää muutama ihminen, joka tietää, että selvisit tästä hommasta, joten voit selvitä vastakin. Eli ei ole aapeellekään liian myöhäistä, ellei ole kädetön ja toimihaluton.
En ole toimihaluton, olen nimittäin ollut toimeton niin kauan etten haluaisi olla päivääkään enää. Vähän kädetön kyllä myönnän olevani, koska niille ei ole ollut käyttöä. Sijaisuuksiin tartun ehdottomasti heti kun mahdollista, ja teen kaikkeni, ettei minulle tulisi enää makuuhaavoja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aineenopettajille ole töitä muutenkaan, vaikka olisi hyvä CV. Yhteen paikkaan voi olla yli sata hakijaa
Näin ajattelinkin.
Olisiko asiantuntija sitten parempi?
Ap
Mikä ihmeen asiantuntija sellainen on, jolla työkokemusta on 0 päivää?
Mistä pääaineesta edes valmistut? Älä vaan sano, että historiasta.
Jos niin on, niin parasta olisi, että äkkiä valmistumisen jälkeen hommaisit esim. laitoshuoltajan pätevyyden oppisopimuksella tms.
Ei se ole autuaaksi tekevä asia, että on pätevä siivooja. Työtä on, mutta saa nähdä kauanko kroppa kestää. Siivosin ennen opintoja ja nyt valmistumisen jälkeen. Ei historia pääaine.
Ap, kerro minulle, _miksi_ et lopeta? Eivätkö kaikki tavoitteesi minun suhteeni ole toteutuneet`?
Vierailija kirjoitti:
Olethan sinä aineenopettajana tehnyt kuitenkin auskultoinnin. Opettajan työsuhde on virka, eli jos onnistut löytämään paikan johon ei ole muita päteviä hakijoita, tulet saamaan sen. Katse siis sijaisuuksiin sekä syrjäkylien paikkoihin.
Syrjäkylillä venkoillaan opettajan duunit oman kylän muksuille, vaikka niillä ei olisi lukion jälkeisiä opintoja
Ei ole mitään omaa alaa, jos ansioluettelo on tyhjä.
Tiedän, että Pohjois-Pohjanmaalla oli erään maalaiskunnan kotitalousopettajaksi vain 2 tai 3 hakijaa. Vaikeaa voi olla, mahdonta se ei kuitenkaan ole, jos olet valmis muuttamaan mihin vain.
Mulla sama tilanne, valmistun noin 34 v. maisteriksi ja todellakin opiskelen tutkinnon loppuun.
Joo, sijaisuuksista ei lainkaan kilpailua.. Eiku..