Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3 -vuotias lapseni leikkii päiväkodissa nuorempien kanssa. Tämäkö ongelma?

Mitäihmettä
03.12.2019 |

Joo eli tosiaan minulla on 3 -vuotias ja vähän päälle, poika. Nyt aamulla viedessäni hänet päiväkotiin otti opettaja puheeksi sen, että hän ei tykkää leikkiä isompien kanssa, vaan itseään pienempien (vajaa 3 -vuotiaiden kanssa). Opettajan mukaan lapset haluavat leikkiä aina isompien kanssa?? Sanoi että yleensä lapset AINA haluavat leikkiä isompien kanssa. No kysyin tyhmänä että onko tämä sitten jokin huono asia, kun poika kuitenkin on sosiaalinen ja tykkää leikkiä niin vastaukseksi tuli ympäripyöreä "Niin, no, ollaan juteltu tästä hoitajien kanssa ja päätettiin että otetaan tämä puheeksi." Mitä ihmettä? Mun mielestä, äitinä, toi ei ole ongelma, mutta ilmeisesti olen väärässä....

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä LTO esitti saman huolen etenkin kun oli kuullut, että 5v poika leikkii kotipihassa itseään paljon nuoremman kanssa päivittäin. Jep, Miksulla on ikää 11 kk ja hän oikeasti on paljon pienempi, mutta eipä meidän poika hänen kanssaan leiki, vaikka aina avuliaasti tarjoaa keinua tai potkupyöräänsä käyttöön. Miksun 5v siskon kanssa taas on ihan erilaiset pihaleikit, mutta niistä ei näköjään olla huolissaan.

Vierailija
2/20 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sun lapsihan on se isompi, jonka kanssa ne pienemmät haluaa leikkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö tarhassa leikki itseään kolme vuotta vanhempien kanssa. Oli itse kolme ja kaverit 6v. Että näin.

Vierailija
4/20 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojalla,oli tarhaiässä vain 3 kaveria jotka oli kaikki iältään 1-2 v vanhempia. Onneksi niiden vanhemmat eivät pitäneet ongelmana että nuo lapset leikkivät heitä nuoremman poikani kanssa! Nyt kouluiässä hengaa luokkakaverien seurassa enimmäkseen.

Vierailija
5/20 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä tyyli toi "no me ollaan täällä vähän juteltu teistä".

Sanoisi vaan asian, ja onko jotain ehdotuksia, pitäisikö vanhempien kannustaa leikkimään kaiken ikäisten kanssa, vai voisivatko kenties pk:ssa panostaa tähän.

Vierailija
6/20 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tyttö tarhassa leikki itseään kolme vuotta vanhempien kanssa. Oli itse kolme ja kaverit 6v. Että näin.

No oliko se siis hyvä vai huono asia päiväkodin mielestä?

Vierailija
7/20 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika turha huoli

Vierailija
8/20 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen ryhmä on kyseessä, olisko he miettineet josko pienten ryhmä olisi vielä sopivampi?

Vierailija
9/20 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta sun lapsihan on se isompi, jonka kanssa ne pienemmät haluaa leikkiä.

Samaa mietin! Miten mikään leikki päiväkodissa onnistuu jos kaikki yrittävät leikkiä itseään vanhempien kanssa, yhtälö ei ihan toimi. Oudot huolet tarhatädeillä 🤔

Vierailija
10/20 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

apua, miten ikinä lapsista tulee kotiympyröissä tai vaikka perhepäivähoitajilla "normaaleja", jos aina pitäisi leikkiä vain oman ikäisten tai vanhempien kanssa. Entä, jos lapsi on hoitopaikassa, jossa on vain 1 - 2,5-vuotiaita sekä oma 3v?

Vierailija
11/20 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikit itseään vanhempien lasten kanssa tukisi lapsen kehittymistä (vrt. lähikehityksen vyöhyke), eli sinällään ihan suotavaa hakeutua itseään vanhempien (ja taitavampien) lasten seuraan.

Vierailija
12/20 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ikävää tollainen turha höpötys joka vaan pelästyttää vanhempia. Ehkä poikasi on niin empaattinen ja huolehtivainen, että ottaa pienempiään ns. Siipien suojaan. Onko tällä 3vuotiaalla sisaruksia? Näkisin hyvin, että jos on vielä nuorempia sisaruksia on tottunut huolehtimaan pienimmistä. Älä huoli turhia! Voithan sinä kysyä, että ovatko he sitten huomanneet mitään epäilyttävää kehityksessä jos tollaiseen kiinnittävät huomiota. Kaikki on varmasti hyvin. Nuo pk tädit ovat aina niin huolissaan kaikesta.

Vierailija
13/20 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä puppua.

Vierailija
14/20 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis päiväkodin mielestä oli kai jonkinsortin huoli. Totta kai sitä miettii, että onko jokin oikea ongelma, kun minun poikani syntyi keskosena, että onko joku kehityksellinen juttu. Ja siihen ne viittasivat epäsuorasti :I Mutta siellä on tosiaan ryhmässä vähän nuorempia tyttöjä joiden kanssa poika leikkii tosi nätisti leikkejä, viimeksi tosiaan kurkkasin ikkunasta tänään kun lähdin. Että voisiko olla vaan että poika tykkää heidän kanssa leikkiä kun tytöt on usein esim. rauhallisempia.

Äh, mua turhauttaa vaan....kun mun mielestä "huoli" pitäisi kyllä olla jotain isompaa, tyyliin "lapsesti hyppii seinille" tai "mukiloi muita". 

Vierailija
15/20 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ovat aina hakeutuneet vanhempien lasten seuraan ja ei ole hyvä juttu aina sekään. 

Eli pomotetaan todella. Mutta yleisfiksuus vetää isompien puoleen. 

Todella tyhmää tällainen kaikkeen puuttuminen nykyään. Lapset ovat erilaisia ja kaikki "poikkeama" ei tarkoita huonoja asioita. 

Lapsesi tykkää mahdollisesti ohjata pienempiä ja ihan hyvällä tavalla. Varmaan miyöhemmin ihan niitä omanikäisiäkin kavereita löytyy koulusta. 

Vierailija
16/20 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, eli kasin kommenttiin, poika on vielä pienten ryhmässä.

Vierailija
17/20 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä tyyli toi "no me ollaan täällä vähän juteltu teistä".

Sanoisi vaan asian, ja onko jotain ehdotuksia, pitäisikö vanhempien kannustaa leikkimään kaiken ikäisten kanssa, vai voisivatko kenties pk:ssa panostaa tähän.

Minä vaadin nykyisin 4 kk välein GDPR:n nimissä päiväkodista kaikki lastani koskevat kirjaukset nähtäväkseni. Jostain syystä on tekstin määrä vähentynyt rajusti vuodessa ja samalla "huolet".

Vierailija
18/20 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: mun mielestä vähän kummallista ja vanhanaikaista ajattelua pk:n puolelta..ton ikäsenä kehitystahti voi olla hyvin eri, joten en ainakaan ite huolestuisi. Ehkä hänellä on vahva hoivavietti, tykkää luontaisesti ohjata ja opasta pienempiä tai toive pikkusisaruksesta ja siksikin viihtyy nuorempien kanssa? Mielestäni tuollainen olisi enemmänkin positiivinen piirre, joka liittyy empatian ja muiden huomioimisen kykyihin. Ja isommilla mahdollisesti jotenkin turhan vauhdikkaat leikit pojalle, joka näillä tiedoilla on ehkä keskimääräistä herkempi. Näin ajattelisin niin käytännön kokemuksen kuin kehityspsykan pohjalta :) Ja keskosuuskin voi osaltaan tietty liittyä asiaan, mutta yksilökohtaista vaihtelua nyt on muutenkin. Jos siltä aikanaan näyttää, niin voihan sitä mennä vaikka vuotta myöhemmin kouluun, jonka ei ainakaan pitäisi nykyään enää olla minkäänlainen kummallisuus -ekaluokkalaisissa tosin on ihan hirveesti vielä tota vaihtelua, jotkut vielä ihan "pieniä" mutta kypsyy ja rohkaistuu kyllä koulun alettua :)

Vierailija
19/20 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÄH?? No entäs ne vanhemmat lapset, jotka leikkii niiden nuorempien kanssa? Nyt mulla meni ajatus ihan solmuun.

Vierailija
20/20 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oiko ne huolissaan siitä, ettei lapsi leiki ikätasoisia leikkejä 🤔

kovin pienet lapsethan leikkivät lähinnä rinnakkaisleikkejä ja sitten n. 3 vee alkaa leikkiä yhdessä muiden kanssa yhteisiä leikkejä joissa on jo alkeellisia sääntöjä ja ehkä roolileikkejä.

Itsestäni tuli ihan seminormaali vaikka en tykänny leikkiä omaikäisten kanssa ollenkaan pikkusena.

Omalla lapsella 4vee on hyvä kaveri 2vee ja leikkivät monimutkaisia leikkejä tosi hyvin, on siis älyttömän hyvin sosiaalisesti kehittynyt kaksvee.

Lisäksi 4vee leikkii yksvuotiaan veljensä kanssa ihan sujuvasti, ja on ihan normi lapsi :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä