Ihan kuin lasten tekeminen olisi joku saavutus
Nykyään näin, tehdään mahdollisimman nuorena ja hehkutaan kuinka ihmeellinen kokemus synnytys on
Kommentit (38)
Et sitten tilastoja osaa lukea. Ensisynnyttäjien ikähän on noussut ennätyskorkealle.
Vierailija kirjoitti:
No, minusta se on aikamoinen saavutus. Mitä kavereiden ja sisarusten raskauksia "sivusta" seurannut, niin ei se mitään ihan helppoa ole ja paskoppas itse jalkapallo perseestäsi (joo emätimmestä tulee vauva, mutta jos ap sattuu olemaan mies niin..) ja sano sitten, että eihän tuo mikään saavutus ollut.
Minulla ei itselläni ole lapsia, eikä tule.
Mun on äitinä pakko sanoa, etten pidä vertauskuvasta, että nainen puskisi mitään melonia pillustaan vaikka vastasyntynyt onkin pienen melonin painoinen niin aivan eri halkaisija, aukile joustaa ja koko vartalo on pieni ja heikko ja se liikkuu sillälailla, että mahtuu tulemaan (jos ei tule väärässä asennossa, silloin monesti leikataan sektiolla). Ainakin itsellä synnytykset olleet ns. helppoa vaikka kivuliaita eikä mun toosastani ole ikinä tullut mitään vitun melonia, ei kai kukaan synnyttäisi alateitse jos tulisi?
Sit itse aiheeseen niin iloinen asiahan se on useimmille onneksi, sitä tulee helposti hehkutettua myös niille, joiden ei tiedä vihaavan lapsia.
Juu, ei se taitoa vaadi, kivunsietokykyä kyllä. Mutta lastensaanti on luonnollinen biologinen prosessi, joka tapahtuu melko automaattisesti jos sen antaa tapahtua.
Itse pidän saavutuksena sitä, jos onnistuu kasvattamaan siitä kakarasta tasapainoisen ja yhdyskuntakelpoisen aikuisen. Siihen eivät kaikki pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minusta se on aikamoinen saavutus. Mitä kavereiden ja sisarusten raskauksia "sivusta" seurannut, niin ei se mitään ihan helppoa ole ja paskoppas itse jalkapallo perseestäsi (joo emätimmestä tulee vauva, mutta jos ap sattuu olemaan mies niin..) ja sano sitten, että eihän tuo mikään saavutus ollut.
Minulla ei itselläni ole lapsia, eikä tule.Mun on äitinä pakko sanoa, etten pidä vertauskuvasta, että nainen puskisi mitään melonia pillustaan vaikka vastasyntynyt onkin pienen melonin painoinen niin aivan eri halkaisija, aukile joustaa ja koko vartalo on pieni ja heikko ja se liikkuu sillälailla, että mahtuu tulemaan (jos ei tule väärässä asennossa, silloin monesti leikataan sektiolla). Ainakin itsellä synnytykset olleet ns. helppoa vaikka kivuliaita eikä mun toosastani ole ikinä tullut mitään vitun melonia, ei kai kukaan synnyttäisi alateitse jos tulisi?
Sit itse aiheeseen niin iloinen asiahan se on useimmille onneksi, sitä tulee helposti hehkutettua myös niille, joiden ei tiedä vihaavan lapsia.
Jaa, kiitos tiedosta, ei ole mun läheisille äideille ollut mikään ongelma nämä vertauskuvat, mutta loukkaannu nyt sitten syvästi ja ota ehdottomasti kirjaimellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei itselläni ole lapsia, eikä tule.Mun on äitinä pakko sanoa, etten pidä vertauskuvasta, että nainen puskisi mitään melonia pillustaan vaikka vastasyntynyt onkin pienen melonin painoinen niin aivan eri halkaisija, aukile joustaa ja koko vartalo on pieni ja heikko ja se liikkuu sillälailla, että mahtuu tulemaan (jos ei tule väärässä asennossa, silloin monesti leikataan sektiolla). Ainakin itsellä synnytykset olleet ns. helppoa vaikka kivuliaita eikä mun toosastani ole ikinä tullut mitään vitun melonia, ei kai kukaan synnyttäisi alateitse jos tulisi?
Jaa, kiitos tiedosta, ei ole mun läheisille äideille ollut mikään ongelma nämä vertauskuvat, mutta loukkaannu nyt sitten syvästi ja ota ehdottomasti kirjaimellisesti.
No ehkä loukkaannunkin kun tuntuu, että synnyttämisestä pitää puhua aina niin raflaavaalla tavalla ja kyllä kyllästyttää nuo jalkapallo/meloni-mielikuvat. Tiedän itse asiassa aika montakin naista, joiden mielestä synnyttämisestä voitaisiin puhua ilman näitä, monen mielestä kun jalkapallon puskeminen perseestä ja synnytys eivät liity mitenkään toisiinsa, edes vertauskuvallisesti.
Olihan siinä raskaana olemisessa ja synnyttämisessä kova homma, mutta en mä sitä olisi pystynyt pidättämäänkään. Isompi saavutus se on tosiaan kasvattaa lapsesta täysijärkinen aikuinen, vaikka loppujen lopuksi useimmilla vauvoilla taitaa olla voimakas luontainen pyrkimys siihen suuntaan, pitää vain olla sössimättä sitä. T:ison perheen äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä loukkaannunkin kun tuntuu, että synnyttämisestä pitää puhua aina niin raflaavaalla tavalla ja kyllä kyllästyttää nuo jalkapallo/meloni-mielikuvat. Tiedän itse asiassa aika montakin naista, joiden mielestä synnyttämisestä voitaisiin puhua ilman näitä, monen mielestä kun jalkapallon puskeminen perseestä ja synnytys eivät liity mitenkään toisiinsa, edes vertauskuvallisesti.
Voi luoja=) Sun ja sun tuntemien naisten kannattaa nyt ehdottomasti kirjoittaa yleisönosastokirjoitus tästä aiheesta. Niin tärkeä aihe;)
No kyllä se nykyisin alkaa olemaan. Niin huonoksi laskenut syntyvyys, että on se aikamoinen saavutus ensin tehdä ne lapset ja sitten kasvattaa ne. Oletko itse kokeillut synnyttää? Ei ihan mikään pikku juttu ja voi olla kovin kipu mitä nainen elämänsä aikana kokee.
Mahdollisimman nuotena?! Eikö aloittaja ole tietoinen siitä, että ensisynnyttäjien keski-ikä juitelee kolmeakymppiä? Ja mitä tähän avaukseen voi edes kommentoida? Pari lausetta, jotka keskittyvät synnytykseen. Se on hyvin pieni osa elämästä lasten kanssa. Taitaa nyt olla aloittajalla jotain omia ongelmia, joita hän projisoi milloin kehenkin.
Huomasin varsin nopeasti, että ei kannata puhua synnytyksestä tai vauvoista ylipäätään. Ihmisten ilmeet paljastivat.
Kun lapseni menestyi koulussa, en puhunut siitä koskaan. Työkavereilla oli ongelmalapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Tuollaista wt puhetta puhua meloneista ja jalkapalloista.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä se nykyisin alkaa olemaan. Niin huonoksi laskenut syntyvyys, että on se aikamoinen saavutus ensin tehdä ne lapset ja sitten kasvattaa ne. Oletko itse kokeillut synnyttää? Ei ihan mikään pikku juttu ja voi olla kovin kipu mitä nainen elämänsä aikana kokee.
Kivun unohtaa nopeasti, mutta synnytys itsessään traumatisoiva, sen vuoksi kokemuksista kerrotaan saavutuksina ja sitähän se onkin, että pääsee yli.
Useimmille meistä lasten tekeminen on melko helppoa ja luonnollista, eikä sinällään mikään saavutus.
Lasten kasvattaminen puolestaan on mielestäni melkoinen saavutus. Näin kahden parikymppisen isänä (molemmat jo muuttaneet kotoa opiskelemaan) sanoisin että se on ollut ehkä suurin ja tärkein elämäntyöni, ja jatkuu vieläkin.
Mä en yhtään käsitä tätä nykyistä mielensäpahoittamiskulttuuria. Minkä ikäisiä te oikein olette ketkä nyt oikein loukkaannuitte meloneista ja jalkapalloista? Mä olen 35v. ja mulle tuollainen on hassua huumoria. Ehkä tämä on ikäkysymys. Oletteko parikymppisiä? En todellakaan jaksaisi loukkaantua ihan kaikesta. Onneksi en ole tuollainen tiukkis.
Vierailija kirjoitti:
Juu, ei se taitoa vaadi, kivunsietokykyä kyllä. Mutta lastensaanti on luonnollinen biologinen prosessi, joka tapahtuu melko automaattisesti jos sen antaa tapahtua.
Itse pidän saavutuksena sitä, jos onnistuu kasvattamaan siitä kakarasta tasapainoisen ja yhdyskuntakelpoisen aikuisen. Siihen eivät kaikki pysty.
Ei se vaadi kivunsietokykyäkään, kun ei sitä ole mahdollista lopettaa vaikka miten haluaisi. Se on kuin kidutusta ja vaan tapahtuu sulle riippumatta siitä kestätkö tai siedätkö sen vai et. Jälkikäteen naisen aivot pyyhkivät muiston pois samankaltaisen fysiologisen mekanismin kautta kuin mikä joskus synnytetään lääkkeillä jotteivät kivuliaat toimenpiteet joissa ei haluta käyttää riittävää kivunlievitystä traumatisoisi potilasta tai johtaisi valituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en yhtään käsitä tätä nykyistä mielensäpahoittamiskulttuuria. Minkä ikäisiä te oikein olette ketkä nyt oikein loukkaannuitte meloneista ja jalkapalloista? Mä olen 35v. ja mulle tuollainen on hassua huumoria. Ehkä tämä on ikäkysymys. Oletteko parikymppisiä? En todellakaan jaksaisi loukkaantua ihan kaikesta. Onneksi en ole tuollainen tiukkis.
Pahoititko nyt siis itse mielesi kun sinulle sanottiin, että vertauskuva on huono ja monen mielestä vastenmielinen? Onhan sinulla sananvapaus jatkossakin, muilla on oikeus pitää juttujasi vajaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoititko nyt siis itse mielesi kun sinulle sanottiin, että vertauskuva on huono ja monen mielestä vastenmielinen? Onhan sinulla sananvapaus jatkossakin, muilla on oikeus pitää juttujasi vajaina.
En. Sinä sen sijaan et vastannut minun kysymyksiini. Eli näin ollen ajattelen, että olet parikymppinen ja mielensäpahoitus tosiaan on sen ikäisten juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Sinä sen sijaan et vastannut minun kysymyksiini. Eli näin ollen ajattelen, että olet parikymppinen ja mielensäpahoitus tosiaan on sen ikäisten juttu.
Kiellät sen vain ja en ole parikymppinen enkä pahalla mielellä, pidän sinua vajaana, näin ollen oletkin (sinun logiikkasi - minä oletan - sinä olet).
Minulla ei itselläni ole lapsia, eikä tule.