Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko korvatulehdus aina kivulias?

Vierailija
02.12.2019 |

Lapsella ollut korkeaa kuumetta nyt neljä päivää ja tänään valittanut, että varsinkin toinen korva kutisee koko ajan.

Yhtään korvatulehdusta ei ole vielä koskaan ollut, lapsi nyt 5v. Voiko korvatulehdus olla kivuton? Itselläkään ei ole koskaan ollut ja aikuiset, joilla tiedän sen olleen, sanovat et sattuu ihan tosissaan.

Aika loppuu, niin laita peukku ylös, jos tiedät et on ollut kivuton.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sattuu.

Vierailija
2/13 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvakivussa voi olla lapsella oireena myös päänsärky taikka kova väsymys.

Että esim lapsi, joka ei juuri nuku päiväunia, niin korvatulehduksessa nukkuukin pitkät päiväunet.

Nimimerkillä: kokemusta on

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin voi olla täysin kivuton.

Meillä kaksi putkitusta jo takana ja tulehdus ollut yhtä kertaa lukuunottamatta aina kivuton. Mars lääkäriin!

Vierailija
4/13 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri n. 60 v. ihmetteli, että korva on ihan tukossa. Totesin että kannattaa käydä lääkärissä, voi olla tulehdus. Ei ehtinyt saman päivän aikana lääkäriin, tärykalvo puhkesi.

Vierailija
5/13 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kolmikymppisenä kahdesti paha korvatulehdus, joka oireili vain valtavana väsymyksenä ja niin lievänä kuumeena, etten itse edes huomannut sitä. Lapsena minulla ei koskaan ollut korvatulehdusta, mutta kaikenlaisten flunssaepidemioiden aikaan minulla kuulemma oli tapana saada parin päivän rajuja kuumejaksoja, joista toivuin hyvin nopeasti. Jälkeenpäin on mietitty, olisiko minulla tuolloin ollut korvatulehduksiakin, joita vain ei kotioloissa ole pystytty toteamaan. Lääkäriin ei 60-luvulla lähdetty pelkän lyhyen kuumeen vuoksi.

Minulla oli aikuisena sairastamieni korvatulehdusten aikoihin myös kurkkupaiseita. Lääkäri oli tyrmistynyt, kun saavuin vastaanotolle peräti kaksi jo puhjennutta paisetta kurkussani ja valitin vain loppumatonta väsymystä. Vielä tyrmistyneempi hän oli löytäessään jäljet kahdesta aiemmasta paiseesta, jotka olivat puhjenneet ja parantuneet niin, etten minä ollut edes huomannut niitä. Lääkäritkään eivät olleet huomanneet niitä, koska ne olivat niin syvällä. Tuolloin työpaikkani tarjosi hyvin laajat työterveyspalvelut, eikä tutkimuksissa kitsasteltu. Silti pystyin sairastamaan niin, että vasta jälkeenpäin huomattiin, että jokin oli ollut vialla. Nämä korva- ja kurkkujutut eivät jääneet ainoiksi omituisiksi sairauksikseni, ja silti olen tuntenut itseni tavallista terveemmäksi ihmiseksi. Mitähän kaikkea on jäänyt vielä huomaamatta?

Neljän kurkkupaiseen jälkeen nielurisani poistettiin, eikä minulla ole sen jälkeen ollut edes flunssaa.

Olet varmasti jo vienyt lapsesi lääkärille, mutta jollet ole, kannattaa tarttua heti puhelimeen. Huomenna tenavasi voi jo paremmin. :)

Vierailija
6/13 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, lääkärin jo varasin eilen illalla. Lapsi ei tosiaan yleensä koskaan ole edes kuumeessa ja ikinä ennen ei ole sanonut korvista mitään, niin ajattelin pelata varman päälle. Ja teidän kommenttien perusteella en edes turhaan.

Vierailija
7/13 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut aikuisena korvatulehduksia, tai varmasti on ollut lapsenakin, mutta en ole tiennyt niistä mitään, koska ne ovat olleet kivuttomia. Yleensä korva on tukossa tai humisee. Jos mulla on korva kipeä, kyse ei ole yleensä korvatulehduksesta, vaan siitä, että kurkkukipu säteilee korvaan. Mun lapsillakaan ei ole ollut kivuliaita korvatulehduksia, tai toisella oli viimeksi vähän kipua, mutta ei sellaista, että itketään yökaudet, kuten toisilla ilmeisesti on.

Vierailija
8/13 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kerran ollut, joskin aikuisena (lieneekö eroa). Korvassa oli todella kova paine, jota kuitenkaan en kutsuisi kivuksi. 

Tulehdus oli jo pitkällä mennessäni lääkäriin ja korva puhkaistiin.  Kuumetta ei ollut. 

Sinuna veisin lapsen lääkäriin jo ihan tuon pitkään jatkuneen kovan kuumeen vuoksi. 

Vierailija
9/13 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 -luvulla oli muodissa puhkoa korvat. Kerran sen kokeneena en koskaan enää kertonut, kun minulla oli korvatulehdus, Nukuin aina kutiseva korva tyynyynpäin niin kauan, että se puhkesi itsestään. Ajattelin neljävuotiaan logiikalla, ettei se mätä silloin pääse aivoihin. Kun oli tyynyllä verta ja mätää, sai lääkkeet ilman puhkomista, huomattavasti kivuttomampaa.

Vierailija
10/13 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsella ei korvat kipuile tulehduksessa. Yleensä vain yskää.

Vierailija
11/13 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus lääkärissä pahan flunssan takia ja lääkäri ihmetteli, että eikö korvia koske kun ovat niin tulehtuneet. No ei koskenut yhtään.

Vierailija
12/13 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lääkäri sanoi?

Vierailija
13/13 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko korvan humina oire tulehduksesta?