Mitä tapahtuu jos työpaikan valtaosa menee lakkoon, mutta itse kuuluu toiseen liittoon?
Tilanne seuraava: työpaikalla kaikki tekee samaa työtä, mutta kuuluu toiseen liittoon (kyseessä Pro ja MMA). Pro menee lakkoon, niin olen ymmärtänyt, että jos suurin osa kuuluu lakkoilevaan liittoon, niin silloin kaikki menevät lakkoon. Mutta saanko MMA:sta lakkokorvausta? Mitä ihmettä teen? En halua olla rikkuri, mutta en kannata varsinaisesti lakkoakaan.
Kommentit (9)
Kysyt omasta liitostasi maksavatko korvausta. Tai vielä parempi, vaihda liittoa siihen kenen työehtosopparin piiriin kuulut.
Et saa korvausta, jäät lakkoon omalla kustannuksella. Voit mennä myös töihin, lakko ei oo pakko. Vain lakkoon menevään liittoon kuuluvat voivat olla rikkureita.
Palkka juoksee sinulle ainakin viikon tai niin kauan kuin duunia riittää.
Pystytkö sopimaan asiasta lähiesimiehesi kanssa? Paras vaihtoehto olisi pitää talvilomapäivät mahdollisen lakon aikana. Et olisi työpaikalla rikkurina mutta saisit normipalkan.
Riippuu tosi paljon myös alasta kuinka helppoa asiasta sopiminen on. Joillakin aloilla pakolliset tehtävät tehdään esimiesvoimin (heillä on eri työehtosopimus) ja rikkurivoimin hikihatussa.
Jossain töissä esimiehet ja rikkurit tulevat pyörittelemään sormiaan koska esim. koneet on ollut pakko ajaa alas lakon ajaksi. Näissä tilanteissa on helppo sopia lomapäivät lakonajaksi.
Ei ole lomapäiviä mitä ottaa, koska vasta syksyllä aloitin tuossa työssä enkä muutenkaan halua niitä harvoja lomiani tähän kuluttaa. Esimies sanoi äsken, että saan olla poissa palkatta kun muut ovat lakossa, että ei ole luvaton poissaolo, mutta pakkohan sitä on mennä töihin, jos en saa lakkokorvausta liitosta. Inhoan kyllä olla rikkurina. Kun eihän ne muut varmaan muista sitä, että olen eri liitossa, vaikka sen niille sanoisinkin. Muistavat vaan aina sen, että olin töissä kun muut olivat lakossa. Inhottava tilanne kaiken kaikkiaan.
Soita huomenna liittoon. En ehdi enää liittyä siihen toiseen liittoon, kun eikös joku karenssi ole siihen lakkokorvaukseen.
Aloittaja 12e4t4u5 kirjoitti:
Ei ole lomapäiviä mitä ottaa, koska vasta syksyllä aloitin tuossa työssä enkä muutenkaan halua niitä harvoja lomiani tähän kuluttaa. Esimies sanoi äsken, että saan olla poissa palkatta kun muut ovat lakossa, että ei ole luvaton poissaolo, mutta pakkohan sitä on mennä töihin, jos en saa lakkokorvausta liitosta. Inhoan kyllä olla rikkurina. Kun eihän ne muut varmaan muista sitä, että olen eri liitossa, vaikka sen niille sanoisinkin. Muistavat vaan aina sen, että olin töissä kun muut olivat lakossa. Inhottava tilanne kaiken kaikkiaan.
Soita huomenna liittoon. En ehdi enää liittyä siihen toiseen liittoon, kun eikös joku karenssi ole siihen lakkokorvaukseen.
Et ole rikkuri, kuulut eri liittoon.
Aloittaja 12e4t4u5 kirjoitti:
Turussa oli viime viikolla JHL: n kolmen päivän lakko. Itse en kuulu JHL:ään, mutta suurin osa työkavereista kuuluu. Mä olin siis koko viikon töissä ja liittoon kuuluvat lakkoilivat. Tein omat työni, mutta en työkavereiden töitä eli en siis ollut rikkuri. Sä voit mennä ihan normaalisti töihin, kunhan et tee lakon alaista työtä. Teet niitä työtehtäviä, joita normaalistikin tekisit.
Kysymys kuuluu. Miksi ylipäänsä kuulut liittoon, joka ei neuvottele työpaikallasi vallitsevaa tessiä? Joko vahdat liittoa tai olet reilusti joku loimaalainen.
Mä sovin pomon kanssa jääväni etätöihin.
Sinä menet töihin pyörittelemään peukaloita, kun luultavimmin et juurikaan voi tehdä mitään. Poissa et voi olla tai se on luvaton poissaolo ja irtisanomisen peruste.