Miksi vietät joulua?
Pari faktaa:
- Jeesus ei syntynyt joulun aikaan
- nykyiset länsimaiset jouluperinteet on puhtaasti pakanallista alkuperää
Eli mistä syistä sinä vietät joulua?
Mitä juhlistat silloin?
Kommentit (23)
Vietän joulua, koska on vuoden pimein ja karsein aika ja siten valot, koristeet, herkut, lahjat, juhlafiilis jne piristävät tämän paskan keskellä.
Pidan joulukoristeista, joululauluista, glogin, kuusen ja jouluruokien tuoksusta, jouluvaloista, kynttiloista seka lahjoista. Siksi. :)
Se on henkilökohtaisessa elämässäni yksi tärkeimpiä perinteitä. Kai se sitten tuo jotain pysyvyyden tunnetta elämään, että joku asia jatkuu samana, vaikka kaikki muu ympärillä muuttuisi. Joulu on ennen kaikkea rauhoittumisen ja yhdessäolon aikaa.
Koska se on kristillinen juhla ja olen uskossa. Vaikka Jeesus ei jouluna olisi syntynytkään, niin silti idea joulussa on juhlistaa Jeesuksen syntymää. Tuskin kukaan tietää Jeesuksen oikeaa syntymäpäivää?
Joulu on sekä kristillinen juhla että monta muuta juhlaa samalla.
Ei ole keneltäkään pois, jos toiset juhlii sitä muista syistä kuin itse.
Kristillistä joulua on vietetty isomassa määrin 1600 vuotta, erilaiisa keskitalven vuhlai paljon kauemmin.
Molemmille on sijaa :)
Joulu on uskonnollinen juhla siinä missä pääsiäinenkin. Minä en kuulu kirkkoon enkä ole muutenkaan kovinkaan uskonnollinen ihminencm joten en juurikaan välitä joulusta.
Talvipäivän seisaus on juuri ennen joulua ja juhlan aihe on, kun päivä alkaa jälleen pitenemään. Ankeaa pimeyttä on hyvä piristää juhlilla. Ihan mielelläni otan juhliin lisäteemoja kristityiltä sekä kansanperinteestä. Joulua juhlitaan kansainvälisesti. Yhteiset juhlat vahvistavat yhteisyyttä.
Vietän joulua Jeesuksen syntymäjuhlana ja kristillisenä juhlana. Aivan se ja sama oliko 24.12. tasan Jeesuksen syntymäpäivä vai syntyikö hän keskellä kesää. Jouluna vietän kuitenkin Jeesuksen syntymäpäiviä ja iloitsen perheeni kanssa siitä, että Vapahtaja on syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on uskonnollinen juhla siinä missä pääsiäinenkin. Minä en kuulu kirkkoon enkä ole muutenkaan kovinkaan uskonnollinen ihminencm joten en juurikaan välitä joulusta.
Niin kysymyshän koski vain heitä jotka joulua viettävät jostakin syystä. Jatka vaan rauhassa ankeaa elämäntapaasi.
Tämä on yhtä varma upouusi keskustelunaihe joka vuosi tähän aikaan kuin siman alkoholiprosentit. :D
Juu tiedän, ettei Jeesus syntynyt 25.12. mutta mitä sitten? Jeesus kuitenkin syntyi Jumalan pojaksi ja vapahtajaksi maailmaan. Siihen uskon ja sen muistamiseksi juhlin joulua.
Jouluuni kuuluu myös pakanallista alkuperää olevat perinteet. Ihan siksi vain koska se on kivaa. Koska uskoni ja taivaaseenpääsyni ei moisista asioista ole kiinni.
Juhlin miten juhlin, eikä mun pipoa kiristä tai hiekkakuormaa ole intiimeissä paikoissa, vaikka joku muu ajattelisi toisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vietän joulua Jeesuksen syntymäjuhlana ja kristillisenä juhlana. Aivan se ja sama oliko 24.12. tasan Jeesuksen syntymäpäivä vai syntyikö hän keskellä kesää. Jouluna vietän kuitenkin Jeesuksen syntymäpäiviä ja iloitsen perheeni kanssa siitä, että Vapahtaja on syntynyt.
Miksi juhlistat syntymää? Eikös hän itse pyytänyt muistamaan nimenomaan hänen kuolemaansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi juhlistat syntymää? Eikös hän itse pyytänyt muistamaan nimenomaan hänen kuolemaansa?
Sitä juhlitaan sitten pääsiäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai? Minä olen ymmärtänyt että siinä juhlitaan Jeesuksen ylösnousemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai? Minä olen ymmärtänyt että siinä juhlitaan Jeesuksen ylösnousemusta.
No daa? Pitää kuolla ennenkuin voi nousta kuolleista.
Jeesus tullut on . Syntyi betlehemissä YouTube Betlehem . Leivän talo . Asui Nasaretissa . Iloitaan Jeesuksen syntymästä ilojuhlaa. Kaikkialle joulun tuoksua kuten vaikka glögiä kanelia vaniljaa appelsiinin kuorituoksua omenaa . Omenan tuoksuista kynttilää ja huonehajua . Muutama männyn havu oksa . Joulukoristeita oviin ikkunoihin iloa tuomaan . Led kynttilät on turvallisia . Riisipuuroon voi laittaa mustikkakeittoa tai kanelia maitoa . Pienet asiat tekee juhlan . Suklaata voi laajentaa laaksoon , kuuma kaakao piparit . Siunattu juhla . Jeesuksen syntymän aikana oli keisari Augustus vallassa . Syntymä aikana oli verolle pano joka oli ensimmäinen joka koski kaikkia . Siitä sen syntymä ajan voi tarkastaa .
Vietän joulua, koska tykkään jouluperinteistä.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus ei syntynyt joulun aikaan, mutta pimenemisen vaihtuminen valon saapumiseen symboloi sitä hienosti.
Jouluperinteet ovat pakanallista alkuperää, koska kristinuskoa ei levitetty hävittämällä vaan sopeutumalla.
Ja juhlistan sekä kristillistä sanomaa että ikiaikaisia perinteitä.
Jeesus syntyi . Meidän onneksi . Tietäjät vei sille lahjoja . Jeesuksen juhlissa ei ole mitään pakanuutta vaan jumaluutta . Myös betlehemissä on kylmää talvella ja saattaa lunta sataa . Lumihiutaleet on ihmeellisiä niissä on kuviot . Kukahan ne on luonut ......iloista joulua paljon suklaata kaakaota ja raitista ilmaa ✝️❤️✝️✝️✝️✝️✝️✝️❤️❤️❤️🥰🥰
Pari faktaa:
1 Joulua voi viettä Jeesuksen syntymän muistoksi vaikka syntymäpäivä ei nimenomaisesti juuri tuona päivänä ollutkaan.
2 Se, että jonain aikana on juhlittu jotain, ei estä etteikö tuona aikana voisi juhlia vapaasti jotain muutakin.
Minusta on mielenkiintoista, että jotakuta nyrhii noin pahasti toisten joulunvietto. Ei sun ole pakko joulua viettää, mutta anna toisten tehdä mitä tykkäävät.
Jeesus ei syntynyt joulun aikaan, mutta pimenemisen vaihtuminen valon saapumiseen symboloi sitä hienosti.
Jouluperinteet ovat pakanallista alkuperää, koska kristinuskoa ei levitetty hävittämällä vaan sopeutumalla.
Ja juhlistan sekä kristillistä sanomaa että ikiaikaisia perinteitä.