Mummoni loukkaa kommenteillaan minua
Ei mene vanhuuden piikkiin tämä saan jatkuvasti kuulla kuinka huono minun hiustenvärini on ja mikään ei ole hyvää hänen mielestä. Kysyi oikein suureen ääneen että mitä mun hiuksille on tapahtunut ja olin vain värjännyt toisella värillä josta itse pidän.
Miten voisi sanoa ulkonäön huomauttelu ei ole kivaa
Kommentit (27)
Mummu on 79 ja mä oon 23 jos se niin paljon merkitsee
Voithan sanoa, ettei se kivaa ole, muttei sen(kään) sanomisesta mitään hyötyä ole. Mummosi ei muista sun puheita ainakaan huomisin enää!
Vanhat ihmiset katsovat oikeudekseen sanoa mitä hyvänsä. Pahempaan päin nuo puheet muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Halusin vaan tietää, minkä ikäinen haukkuu mummoaan keskustelupalstalla ja ei ota aikuisen lailla asiaa keskusteluun vanhan mummonsa kanssa. Luulin sua noin 15 vuotiaaksi.
Ota välimatkaa, tai älä pidä yhteyttä ollenkaan. Minun hiukseni olivat mummoni mielestä takkuinen harakanpesä, hiukset olivat aina kuulemma rasvaiset, tissini roikkuivat jne. Todellisuudessa hän ei vaan pitänyt minusta, koska kuulemma olin pilannut hänen tyttärensä avioliiton sillä, että keimailin hänen miehelleen (isälleni) ollessani siinä 3-4-vuotias... Nyt sitten nelikymppisenä hoidatan terapiassa lapsuuteni traumoja.
Noniin voi luoja teiän kanssa 😂😂😂vanhukset on kusiaivo ja
Mummo oikeuteen! Niinhä täällä kaikki loukkaantujat tekee. Ja nykyihmiset ovat ihan älyttömän loukkaantumisherkkiä.
Aseta selväsanaisesti rajat käytökselle ja jos niistä ei pidetä kiinni, ota etäisyyttä. Oma mummoni on aivan samanlainen, sanoo tosi kauheita asioita päin näköä (ja myös loukkaantuu kyyneliin asti, jos hänelle itselleen sanoo jostakin pienestäkin), joten emme ole olleet tekemisissä vuosikymmeneen lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halusin vaan tietää, minkä ikäinen haukkuu mummoaan keskustelupalstalla ja ei ota aikuisen lailla asiaa keskusteluun vanhan mummonsa kanssa. Luulin sua noin 15 vuotiaaksi.
Miten avauksessa haukuttiin mummoa? Minusta ennemminkin ap haki vinkkejä miten keskustella mummonsa kanssa kytöksestä, mistä ap ei tykkää?
Jotkut ihmiset katsovat oikeudekseen laukoa toiselle mitä vaan ja yleensä vielä ns. oikeuttavat sen sanomalla että "minä nyt olen tätä ikäluokkaa..." tmv. epärelevanttia. Kiva ja hyväntahtoinen ihminen ei arvostele toista, iästä riippumatta. Ei tuohon oikeastaan auta kuin sanoa suoraan mutta kohteliaasti & asiallisesti, että "ei tunnu mukavalta". Jos ei ymmärrä tuosta, niin ainahan voit kysyä että "mihin pyrit sillä että usein arvostelet?" Siinä vaiheessa hän tuskin osaa edes vastata, mutta ehkä pistää miettimään - jos on normijärjellä varustettu.
Ellei noista mikään auta, mikäänhän ei auta. Jotkut ihmiset vaan luovat ikävää tunnelmaa tarkoituksella tai "tahtomattaan", niistä täytyy vaan pysytellä etäällä siinä määrin kuin on mahdollista ja ainakin jättää sitten kaikki arvostelu omaan arvoonsa. Kurjaa jokatapauksessa.
Mun mummo oli samanlainen. Arvosteli ( negatiivisesti) aina mun hiukset, meikin, korut ja vaatteet. Lakkasin välittämästä. Kun sitä kuulee joka ikinen kerta niin se menettää merkityksensä. Jatkoi arvostelua kuolemaansa asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten avauksessa haukuttiin mummoa? Minusta ennemminkin ap haki vinkkejä miten keskustella mummonsa kanssa kytöksestä, mistä ap ei tykkää?
Eikö sinulle tullut mummosta negatiivinen kuva?
Ehkäpä mummoa oikeasti haittaa se, että AP ei osaa suomea?
Harrastaako mummosi yleisemminkin tuota arvostelemista vai kohdistuuko vain sinuun? Etäisyyden ottaminen tällaisista ihmisistä/sukulaisista on usein hyvä vaihtoehto, oman hyvinvoinnin vuoksi. Toki ensin kannattaa huomauttaa/keskustella/sanoa miten kurjalta arvostelu tuntuu, mutta harvoinpa se tuollaisiin ihmisiin tehoaa. Kamalaa vaan jos ja kun on kyse lähisukulaisesta, ehkä jopa itselle tärkeästä ihmisestä. Mutta ei kannata altistaa itseä huonolle kohtelulle vaikka kyse olisi kenestä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä mummoa oikeasti haittaa se, että AP ei osaa suomea?
Miksi kiusaat ap:tä? Mitä siitä saat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä pyhä lehmä se mummo on ettei siitä saa mitään sanoa? Tuossa ei haukuttu mummoa vaan kerrottiin aivan asialliseen sävyyn tosiasioita (oletettavasti) siitä mitä mummo itse on sanonut. Jos mummosta sen perusteella tulee negatiivinen kuva, niin se negatiivinen kuva johtuu mummon omasta käytöksestä.
PS. omakin mummoni (toinen niistä) osasi olla todella ilkeä ja kärkäs arvostelemaan. Toinen taas oli maailman kiltein ja herttaisin ihminen. Se on vaan fakta.
Tuossa iässä ihminen ei enää muutu, mutta oman itsesi takia on tärkeää opetella sanomaan: "Minusta tuntuu pahalta kun kommentoit ulkonäköäni noin, voisitko lopettaa sen?". Se on ihan sama mitä mummosi sen jälkeen sanoo, pääasia että teet tavallaan itsellesikin selväksi että ks. käytös ei ole hyväksyttävää ja sinulla on oikeus siihen puuttua olipa kyseessä sitten mummo 79v, veljentytär 5v tai naapurin Pena 50v. Sinulla on oikeus ilmoittaa millaista käytöstä hyväksyt ja millaista et. Olet arvokas juuri tuollaisena kuin olet, ja toisen ikä ei sitä tosiasiaa poista.
Toinen asia mitä kannattaa harkita on myös etäisyydenotto. Ketään ei pidä miellyttää tai olla seurana oman mielenterveyden ja hyvinvoinnin kustannuksella. Negatiivisten kommenttien kuuleminen omasta ulkonäöstä on itsetuntoa nakertavaa vaikka kuinka ajattelisit että toinen on vanha ja ei osaa käyttäytyä.
Outoa lukea tällaista.
Yleensä mummin ja lapsenlapsen välit on lämpimät.
Yksinkertaisesti sitä että tykätään toisistaan.
Tuo kuulostaa tyypilliseltä anopin kuittailulta.
Siihen taas ei auta mikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä pyhä lehmä se mummo on ettei siitä saa mitään sanoa? Tuossa ei haukuttu mummoa vaan kerrottiin aivan asialliseen sävyyn tosiasioita (oletettavasti) siitä mitä mummo itse on sanonut. Jos mummosta sen perusteella tulee negatiivinen kuva, niin se negatiivinen kuva johtuu mummon omasta käytöksestä.
PS. omakin mummoni (toinen niistä) osasi olla todella ilkeä ja kärkäs arvostelemaan. Toinen taas oli maailman kiltein ja herttaisin ihminen. Se on vaan fakta.
Pisteet ap:lle siitä, ettei haukkunut tällä kertaa anoppia. Mutta nainen on naiselle susi liian usein tälläkin palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen täällä valittaa, että mies syö lapsen vanukkaat?
Minkä ikäinen mummosi on? Entä sinä?