Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenelle nämä autoesitteet on oikein tarkoitettu?

Vierailija
02.12.2019 |

Käännän erään automerkin esitteitä, joissa kuvaillaan monisanaisesti auton muotoilun ja ajokokemuksen herättämiä mielikuvia. Teknistä tietoakin on, mutta aika vähän. Kyseessä ei ole ns. kansanauto. Kenellä nämä on suunnattu, ostajille vai autokauppiaille?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/31 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ostajille, näyttelyihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama pätee aika moneen muuhunkin esitteeseen. Otappa joku pyykkikoneen esite ja yritä selvittää siitä että mitä materiaalia sen pesukaukalo on. Tuskin selviää.

Vierailija
4/31 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostajille käsittääkseni. Kyllä ne sellaiset kuvailut itseeni ainakin vaikuttavat varsinkin silloin jos autokuume on jo päällä.

Vierailija
5/31 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ostajille, näyttelyihin. 

Niin, varmasti noin. Mun on vain vaikea ymmärtää, ketä kiinnostaa tällainen mielikuvamaalailu, mutta tietenkin mulle auto on käyttöesine, kun jollekulle toiselle se on jotain muuta.

Ap

Vierailija
6/31 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostajille käsittääkseni. Kyllä ne sellaiset kuvailut itseeni ainakin vaikuttavat varsinkin silloin jos autokuume on jo päällä.

Muistatko jotain tiettyä kuvailua? Koskevatko ne, jotka vaikuttavat suhun, enemmän ulkonäön mielikuvia vai jotain muuta?

Ap

Vierailija
7/31 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama pätee aika moneen muuhunkin esitteeseen. Otappa joku pyykkikoneen esite ja yritä selvittää siitä että mitä materiaalia sen pesukaukalo on. Tuskin selviää.

Mä oon lukenut vain käyttöohjeita :D Liittyykö kodinkoneisiinkin mielikuvamaalailua?

Ap

Vierailija
8/31 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon lukenut vain käyttöohjeita :D Liittyykö kodinkoneisiinkin mielikuvamaalailua?

Ap

Todellakin https://www.samsung.com/fi/washing-machines/washer-ww80j5426dw/

Onko pesukaukalo muovia, ruostumatonta rautaa tai ehkä emaloitua rautaa? Eipä selviä. Kuinka pitkään pesuohjlmat kestää? Eipä kerrota.

Vierailija
9/31 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onko pesukaukalo muovia, ruostumatonta rautaa tai ehkä emaloitua rautaa? Eipä selviä. Kuinka pitkään pesuohjlmat kestää? Eipä kerrota.

Ja konsultti nauraa koko matkan pankkiin! Mä käännän joskus sellaista hölinää, että sitä pitää käytännössä kirjoittaa kevyesti uusiksi, jotta käännöksessä olisi jotain järkeä. Samalla ajattelen sitä summaa, jonka se hölinän tuottaja on kirjoittamisesta saanut ja sitä summaa, jonka minä saan, ja mietin, miksi minä en ole se konsultti...

Ap

Vierailija
10/31 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ovatko ne kaukalot kuluttajamalleissa koskaan mitään muuta kuin muovia olleet vuosikymmeniin?

Vierailija
11/31 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistatko jotain tiettyä kuvailua? Koskevatko ne, jotka vaikuttavat suhun, enemmän ulkonäön mielikuvia vai jotain muuta?

Ap

En muista tiettyä kuvailua. Mutta se mikä vaikuttaa on sellainen yleistunnelma, mikä tulee esitteen visuaalisesta ilmeestä ja tekstikuvauksista. Jos mielikuvat jotka heräävät on tyyliä ylellinen - hillityllä tavalla sporttinen - mukava - turvallinen niin kiinnostus kasvaa.

Joitain muita ihmisiä taas sytyttää assosiaatiot menevyyteen ja hauskuuteen ja rentouteen, tai vaikka aktiiviseen perhe- ja harrastuselämään, jotka ei minua sinkkuna niin kiinnosta. Riippuu tietysti autostakin mikä markkinointityyli sopii sille, se määrää myös paljolti kohderyhmän. 

Vierailija
12/31 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En muista tiettyä kuvailua. Mutta se mikä vaikuttaa on sellainen yleistunnelma, mikä tulee esitteen visuaalisesta ilmeestä ja tekstikuvauksista. Jos mielikuvat jotka heräävät on tyyliä ylellinen - hillityllä tavalla sporttinen - mukava - turvallinen niin kiinnostus kasvaa.

Joitain muita ihmisiä taas sytyttää assosiaatiot menevyyteen ja hauskuuteen ja rentouteen, tai vaikka aktiiviseen perhe- ja harrastuselämään, jotka ei minua sinkkuna niin kiinnosta. Riippuu tietysti autostakin mikä markkinointityyli sopii sille, se määrää myös paljolti kohderyhmän. 

Niin, tässä on tietty se, että mä näen pelkät tekstit, en niitä kuvia, joten kokemus noista esitteistä on vähän yksiulotteinen.

Ap

Vierailija
13/31 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automainoksissa on kyllä nykyään hassua se, että ajellaan merenrantaan ja otetaan selfieitä. :D En muutenkaan ostaisi Opelia, mutta nämä on kyllä ylityperiä. 

Vierailija
14/31 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Autojen suhteen yleensä ne tekniset tiedotkin sentään löytyy joko esitteen loppuosasta, tai sitten autokaupasta saa esitteen väliin erillisen paperin jossa kerrotaan tekniset tiedot. Vaikka imago ja fiilis onkin monelle tärkeää kun ostaa autoa, niin kyseessä on kyllä sellainen ostos että varmaan on erittäin harvoja jotka ostaisivat yhtään katsomatta teknisiä tietoja.

Vierailija
15/31 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vain on niin että mainonta on 95 prosenttisesti mielikuvien luontia. Vaikka ap:n on sitä ehkä hankala käsittää niin ominaisuuksien ja tietojen luettelointi ei ole se joka myy autoja. Autoja myydään tunteella ja se tunteella valittu auto selitetään sitten vain jälkikäteen fiksuksi valinnaksi vetoamalla sopiviin faktoihin.

Vierailija
16/31 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeat ostajat katsovat asiat netistä, noita esitteitä kerätään messuilta ja näyttelyistä yhdessä lippisten ja tikkataulujen kanssa. Siis papat keräävät noita juttuja. 

Vierailija
17/31 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vain on niin että mainonta on 95 prosenttisesti mielikuvien luontia. Vaikka ap:n on sitä ehkä hankala käsittää niin ominaisuuksien ja tietojen luettelointi ei ole se joka myy autoja. Autoja myydään tunteella ja se tunteella valittu auto selitetään sitten vain jälkikäteen fiksuksi valinnaksi vetoamalla sopiviin faktoihin.

Joo, mulle auto on pelkkä pakollinen riesa ja käyttöesine, joten esitteiden mielikuvat tuntuvat musta paikoin hullunkurisilta. Tai no, on mulla yksi asia, jota preferoin autoissa: diesel-moottorin äänet ovat kivemmat.

Ap

Vierailija
18/31 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkat tekniset tiedot on niille, jotka ovat jo ostamassa autoa. Mielikuvamaalailu on niille, joille se ei ole vielä ajankohtainen, mutta mielikuvan avulla saadaan asiakas haluamaan sitä autoa nyt.

Vierailija
19/31 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin, tässä on tietty se, että mä näen pelkät tekstit, en niitä kuvia, joten kokemus noista esitteistä on vähän yksiulotteinen.

Ap

Tuohan voi jopa olla hieman ongelma toimivan käännöksen tekemisessä. Usein ne tekstit näyttää olevan hyvin vahvasti sidoksissa samalla sivulla tai aukeamalla olevaan kuvamateriaaliin ja sen luomaan tunnelmaan, eikä välttämättä suora kielen käännös ole paras mahdollinen ratkaisu suomalaisiin vetoaviksi teksteiksi. 

Noissa näkee myös joskus aika kökköjä ihan käännöksiä. Esim. Opelin esitteestä muistan että siinä luki "Saksalaista insinööritaitoa, joka vie eteenpäin". Se on minusta vähän pöljä ilmaus suomeksi, koska se tarkoittaa lähinnä fyysisesti eteenpäin etenemistä, mitä jokainen toimiva auto tekee. Englanninkielisella ilmaisulla oli myös merkityksiä tekniikan eteenpäin viemisestä ja tulevaisuuteen etenemisestä.

Vierailija
20/31 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Tuohan voi jopa olla hieman ongelma toimivan käännöksen tekemisessä. Usein ne tekstit näyttää olevan hyvin vahvasti sidoksissa samalla sivulla tai aukeamalla olevaan kuvamateriaaliin ja sen luomaan tunnelmaan, eikä välttämättä suora kielen käännös ole paras mahdollinen ratkaisu suomalaisiin vetoaviksi teksteiksi. 

Noissa näkee myös joskus aika kökköjä ihan käännöksiä. Esim. Opelin esitteestä muistan että siinä luki "Saksalaista insinööritaitoa, joka vie eteenpäin". Se on minusta vähän pöljä ilmaus suomeksi, koska se tarkoittaa lähinnä fyysisesti eteenpäin etenemistä, mitä jokainen toimiva auto tekee. Englanninkielisella ilmaisulla oli myös merkityksiä tekniikan eteenpäin viemisestä ja tulevaisuuteen etenemisestä.

No, näinhän se usein käännöksissä on. Ja alkuteksteissä on usein monimerkityksisyyttä, jota ei aina välttämättä pysty tuomaan esille kauhean vivahteikkaasti. Kääntämisestä maksetaan huonosti, joten harvoin on kovaa motivaatiota käyttää paljon aikaa yhteen käännökseen. Aika on rahaa, ei se miettiminenkään ilmaista ole, koska sillä ajalla voi tehdä jo toista käännöstä.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi