Toi Stalinin suosio Venäjällä kertoo miten sairas maa on kyseessä.
Harmi ettei sitä jyrätty lopulliesti II-maailmansodassa. Varmasti tuo vielä suuria ongelmia maailmaan.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Maailmanhistorian pahin joukkomurhaaja ja tuolla jengi kantaa kuvia joissa tuo hohtaa valoa kuin jumalolento. Oksettavaa.
Ja nyt ne 10 jotka alapeukuttivat: motiivinne kiitos tänne. Jotain vanhoja änkyrästallareita jotka eivät voi uskoa mitään pahaa tuolta suunnalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvovathan suomalaisetkin vielä Mannerheimia. Valkoista lahtarikenraalia.
Ja vain Suomessa ja Latviassa kunnioitetaan ko. maiden vapaaehtoisia SS-miehiä, jotka vannoivat uskollisuuden valan Adolf Hitlerille.
Mein Ehre ist mein Freude. Jedem das Seine!Mannerheim toimi väärin sisällissodassa, mutta hän johti hyvin talvi- ja jatkosotaa. Hänellä on tärkeä merkitys torjuntavoitolle.
Mannerheim oli venäjän upseeri, joten hän tiesi paljon venäjän armeijan tavoista.
No jos Marski olisi toisin toiminut, käytäisiin tämänkin palstan keskustelut venäjäksi. Aika harva meistä olisi syntynyt, kun aiemmat polvet olisi tapettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites tuo eroaa Tampereesta? Siellä pidetään tosissaan Lenin museota verorahoilla, Lenin-setä asuu Venäjällä.
Historia on mielenkiintoista, mutta enpä ole koskaan törmännyt kehenkään tamperelaiseen (tai muuhunkaan), joka fanittaisi Leniniä. Tai edes kommunismia yleensä.
En minäkään. En Tiedä ketään Leninin palvojaa Tampereella.
On niitä joitakin, mutta alkavat olla vanhainkodissa...
Ja eikös niitä ole myös niissä porukoissa, jotka hajottivat ikkunoita ja hakkasivat poliisihevosia taannoin itsenäisyyspäivänä.
Tekisi mieli kysyä venäläisiltä kollegoilta, että mitä miltä he ovat Stalinista, talvisodan aloittajasta jne. mutta taitaa olla liian hapokkaita aiheita. Häiritsee mahdollisuus, että saatan olla päivittäin tekemisissä joidenkin ”suomensyöjä”-stalinistien kanssa.
Itse olen sitä mieltä, että varsinkin nuoremmat venäläiset eivät todellakaan edes ole tietoisia Stalinin teoista ja niitä on paljon peitelty, enkä usko kouluissa paljon opetettavan niitä aiheita ja ovat olleet pimennossa vähän kuin Hitlerinkin teot puolestaan Saksassa. Tämänkin vuoksi voi olla eri kuva ja sellaiset varsinkin joiden suvussa ei ole kukaan pahemmin "kärsinyt" vainoista yms niin heillä ei ole edes tietoa asioista. Myös nämä asiat ovat varmasti sellaisia, ettei niistä edes haluta puhua ja senkin vuoksi mieluummin halutaan unohtaa ja jos vanhemmat ihmiset eivät niistä enää puhu niin historia unohtuu. Tietenkään tämäkään ei ole mikään syy ja jokainen voisi ottaa selvää asiosta. Täytyy silti muistaa, että Suomessakaan ei paljon puhuta "sisällissodasta" ( tai miksi sitä nyt jokainen nimittää) ja nekin asiat unohtuvat helposti niinkuin talvi- ja jatkosodankin asiat, vaikka niitä yritetään muistella ja pitää mielessä. Uskon myös, että historia aiheena ei välttämättä ole nuorten keskuudessa mikään ykkösasia niin täällä kuin Venäjälläkään. Itse kuuluin siihen vähemmistöön joka opiskeli lukiossa kaikki kurssit historiasta ja kirjoitin myös sen, mutta ei meitä paljon ollut.
Itse tunnen muutamia venäläisiä ja jakaisin heidät sellaisiin joukkoihin, että yksi todellakin on opiskellut paljon ja tietää näistä asioista sekä on hyvin sodanvastainen, koska tietää maan historian. Toisella puolestaan se asenne, että Venäjä on hieno maa ja tavallaan ei halua edes puhua näistä pahoista jutuista mitään. Seuraava myönsi ihan heti, ettei tiedä esim Suomesta yhtään mitään ja uskon, että sen vuoksi oman maan asioiden tietämys myös huonoa ja ei tiedä sodista mitään sekä muutenkin menneisyyden asiat eivät kiinnosta. Tähän vaikuttaa varmaan sekin asia, että Venäjä ( neuvostoliitto) on sotinut monissa maissa ja miehittänyt ne eli tavallaan venäläiset eivät niin tarkasti tiedä jokaisen maan historiaa. Suomessa koetaan todella tärkeänä asia muistaa nämä asiat, mutta jos suoraan sanon niin Venäjälle tämä oli vaan yksi maa muiden joukossa jonne he hyökkäsivät. Täytyy muistaa se kuinka monta maata Neuvostoliittoon kuului ja siinä mielessä oikeasti ymmärtää, ettei monikaan venäläinen tiedä tai koskaan ole opiskellut näiden maiden historiaa ja tiedä niiden kohtalosta mitään.
Minunkin teki mieli tälle venäläiselle nuorelle ( olen itsekin nuori) sanoa, että vaikka sinä et tiedä Suomesta mitään niin minä kyllä tiedän Venäjästä paljon, kun olen Suomen historiaa lukenut ja sota-aiheita käsitellyt. Silloin ei voi olla tietämätön. Ja teki mieli sanoa, että Venäjällä on myös suuri vaikutus ollut Suomen historiaan ja niin suuri, ettei millään muulla maalla ole. Hänelle nämä eivät silti olleet mitenkään tärkeitä asioita toisin kuin meille ja ymmärrän jotenkin sen. Jos Venäjä on heilunut siellä ja täällä eri valtioiden alueella ja tehnyt mitä sattuu niin tuskin minäkään enää edes jaksaisin muistaa kaikkea. Tietenkään en pidä hyvänä, että nämä asiat unohtuvat ja oikeasti pitäisi aina kertoa nuorillekin näistä. Ymmärrän kyllä myös sen, että joitakin ärsyttää ja itsekin olin aika ärsyyntynyt, kun toinen ei tiedä mitään koko Suomesta. Uskon myös, että nuo vainotkin ovat siellä todella vaiettu aihe ja kohta ei ole enää nuoria, jotka tietäisivät näistä asiosta. Yleisesti uskon, että sellaiset suvut joihin nuo vainot ovat vaikuttaneet sekä vähemmistöryhmät kuten eri kansoihin kuuluvat ryhmät, jotka ovat vainoista kärsineet niin he kyllä muistavat ne asiat ja kertovat läheisilleen, kuten esim tataarit.
Niin, parempi olisi ollut kun ei alun perinkään olisi joutunut rosvoille (1945). Tietyllä tavalla on filosofisesti samantekevää miten sosialistimaiden omaisuus jaettiin kun vapaus koitti; se oli alun perin hankittu ryöstämällä oikeilta omistajiltaan, joten ihan sama antaa se jollekin muulle rosvolle. Jos ja kun oikeaa omistajaa ei enää löytynyt.