Mihin yliopistossa opiskelleet työllistyvät ihan konkreettisesti?
Törmään usein siihen, että yliopistossa opiskelevat eivät välttämättä osaa sanoa itsekään, mihin voivat myöhemmin työllistyä ja kuulemma mahdollisuuksia on niin monia. Jos nyt unohdetaan selkeät alat, kuten lääkis, farmasia, opettajankoulutus, mihin työllistyy esim. lukemalla yhteiskuntatieteitä tai sosiologiaa?
Kommentit (34)
Sukupuolentutkimuslaitokselta valmistuu kymmeniä feministitohtoreita, jotka tietää termit ja tunnistaa sortajat, mutta kuka niille palkat maksaa?
Kongreettisesti kansan edustajaksi ja persujen puheen johtajaksi.
Minä olen toimittaja, opiskelukavereista pari on opettajaa, moni erilaisissa valtion laitoksissa, yksi on diplomaatti, yks kustannusalalla, tiedottaja, viestintäsuunnittelija, tutkija yms
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolentutkimuslaitokselta valmistuu kymmeniä feministitohtoreita, jotka tietää termit ja tunnistaa sortajat, mutta kuka niille palkat maksaa?
Taksikuskit, nuo yritteliäät ihmiset. Eivät ole julkisten alojen pellejä ja muita pummeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassalle, Mäkkäriin ja Heselle, siivoojiksi, bussikuskeiksi jne.
Ja minkä vuoksi on laitettu alanuolia tuolle kommentille? Jokaisessa noissa mainitsemassani työpaikassa on varsinkin nykyään yllättävän paljon työntekijöiltä, joilta löytyy yliopistotutkinto. Se sattuu vain olemaan totuus, ei mielipidekysymys.
No etkö muka oikeasti käsittänyt, että ap tarkoittanee ns. koulutusta vastaavia töitä. Kukaan ei opiskele maisterin tutkintoa mennäkseen mäkkiin töihin, vaikka niin joskus käykin.
Itse opiskelin yhteiskuntatieteitä (viestintää) ja työskentelen PR-alalla. Riippuu hyvin paljon mitä opiskelee, koska nuo yhteiskuntatieteet on aika suuri siivu eri opintoaloja, joihin mahtuu kaikenlaista.
Tälle on olemassa ihan sivusto nimetä toissa .fi, jossa voi hakea eri tutkintoja ja katsoa mihin hommiin sitä kautta on eri ihmiset päätyneet.
Olen yhteiskuntatieteilijä, pääaine viestintä, Olen työskennellyt opiskelun loppuvaiheessa toimittajana ja valmistuttuani tiedottajana, viestinnän asiantuntijana ja viestintäpäällikkönä. Työnantajina valtio, yksityinen ja kolmas sektori.
No vaikkapa monenlaisille valtion- ja kunnallishallinnon aloille. Kuntasektori on erittäin merkittävä työllistäjä kaikkialla Suomessa.
Opiskelen suomen kieltä, ja ainoa valonpilkahdus oli Hesarin artikkeli, jossa kerrottiin KELA:n etsivän kielenhuoltajia korjaamaan sivuston kapulakieltä. Siinä olisi ollut kahden vuoden pesti, jos olisin jo maisteri.
Toivottavasti tekevät surkeaa työtä, että pääsen sitten valmistuttuani korjaamaan heidän virheensä. Muussa tapauksessa huonolta näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassalle, Mäkkäriin ja Heselle, siivoojiksi, bussikuskeiksi jne.
Oletko koittanut hakea tohtorin papereilla noihin?
Ehkä tässä nyt kuitenkin etupäässä tarkoitettiin ihan maistereite, ei tohtoreita!
Maisterinpaperit kannattaa jättää mainitsematta mikäli ko. paikkoihin hakee, jää muuten työpaikka saamatta kun ajattelevat, että hakee kuitenkin kokoajan koulutustaan vastaavaa työtä.
Valtiotieteitä opiskelleista ystävistä kaksi on työllistynyt viestinnän alalle, toinen markkinointiviestintään ja toinen enemmän yhteiskunnalliseen viestintään. Toinen on opiskellut viestintää ja toinen ei.
Teologisesta tuttuja on päätynyt nuorisotyöhön, papiksi, viestintään ja järjestötöihin.
Humanistisesta tiedekunnasta valmistuneita kavereita työskentelee tuottajana, pankissa, opettajana, kääntäjänä ja valtion virastossa.
Matemaattis-luonnontieteellisestä valmistuneita työskentelee tutkijana, HR-hommissa, opettajana, koodaajana ja fyysikkona.
Maa-metsiksestä valmistuneita työskentelee ainakin järjestötehtävissä, projektikoordinaattorina, tuotekehityksessä elintarvike- ja kosmetiikka-alalla.
Se miksi opiskelijat eivät tiedä mitä valmistuttuaan voivat tehdä, johtuu paljolti siitä, että vaihtoehtoja on niin paljon. Ja opiskelijoille sanotaan, että teistä voi tulla mitä vaan, vaikka pankinjohtaja. Ihan sama oliko pääaineena elintarviketieteet, matematiikka tai historia.
Yhteiskuntatieteitä sosiaalityön pääaineessa opiskelleena työllistyn sosiaalityöntekijäksi. Toki koulutus antaa valmiudet myös työskennellä alan tutkimus- kehittämis- ja johtotehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen suomen kieltä, ja ainoa valonpilkahdus oli Hesarin artikkeli, jossa kerrottiin KELA:n etsivän kielenhuoltajia korjaamaan sivuston kapulakieltä. Siinä olisi ollut kahden vuoden pesti, jos olisin jo maisteri.
Toivottavasti tekevät surkeaa työtä, että pääsen sitten valmistuttuani korjaamaan heidän virheensä. Muussa tapauksessa huonolta näyttää.
Mä oon opiskellut itse suomen kieltä, ja ihmettelen tuota sun valitusta. Kirjoittelin tuonne aiemmalle sivulle, mihin erilaisiin ammatteihin opiskelukaverini ovat päätyneet. Ja jos opettajaksi opiskelet, niin ei tarvitse käyttää edes mielikuvitusta.
Sori nyt, että kuulostan tylyltä, mutta tuo ruikutus ansaitseekin tylytystä. Opiskelet todella monipuolista alaa, etkä keksi muuta ammattia kuin Kelan kielenhuoltaja!
Eiköhän tuossa viitata tittelinkipeyteen, mikä joillakin on hyvin kova.
Tällä palstalla hyvin,hyvin paljon asiantuntijoita. Mutta ei juuri yhtään "opea"