Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin yliopistossa opiskelleet työllistyvät ihan konkreettisesti?

Vierailija
01.12.2019 |

Törmään usein siihen, että yliopistossa opiskelevat eivät välttämättä osaa sanoa itsekään, mihin voivat myöhemmin työllistyä ja kuulemma mahdollisuuksia on niin monia. Jos nyt unohdetaan selkeät alat, kuten lääkis, farmasia, opettajankoulutus, mihin työllistyy esim. lukemalla yhteiskuntatieteitä tai sosiologiaa?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. erilaisiin tutkimus- ja suunnittelutehtäviin.

Vierailija
2/34 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon tällaisia töitä on tarjolla? Mietin sillä, etten itse kouluttaudu ns. huuhaa-alalle, kun mietin koulutusvaihtoehtoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassalle, Mäkkäriin ja Heselle, siivoojiksi, bussikuskeiksi jne.

Vierailija
4/34 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiiristä löytyy taksikuski, muuttomies, varastomies ja tutkija

Vierailija
5/34 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiologit menee seuranaisiksi esim. työkkäriin. YTM:t ihan mitä vaan saavat, yleensä ilman poliittista uraa ei töillä ole mitään tekemistä yhteiskuntatieteiden kanssa.

Vierailija
6/34 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskuntatieteitä lukenut työllistyy tehtäviin, joihin vaaditaan "soveltuvaa korkeakoulututkintoa". Niiden lisäksi tarvitsee kuitenkin hyvät verkostot ja näyttöjä. Jos sellaiset löytyy, niin pärjää toki muutenkin. Yhteiskuntatieteissä työttömyysprosentti on hyvin pieni.

T. Työtön VTT

Vierailija
7/34 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sitä kaikkea hr- ja konsulttiväkeä joka firmassa ja organisaatiossa, käsittääkseni aika monet jollain yliopistotaustalla. Myös esim koodarit on usein yliopistolta, vai onko sekin spesifi ammatti jota et tarkoittanut.. erilaiset viestintätyöt, koordinaattorin ja suunnittelijan työt.. kun kaikenlaiset hämärät nimikkeet laskee yhteen, on niitä töitä tosi paljon. Tietty museot, kirjastot, virastot..kaikissa korkeakoulutettu henkilöstö.

Vierailija
8/34 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koittanut hakea tohtorin papereilla noihin?

Vierailija
9/34 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minkä vuoksi on laitettu alanuolia tuolle kommentille? Jokaisessa noissa mainitsemassani työpaikassa on varsinkin nykyään yllättävän paljon työntekijöiltä, joilta löytyy yliopistotutkinto. Se sattuu vain olemaan totuus, ei mielipidekysymys.

Vierailija
10/34 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon tällaisia töitä on tarjolla? Mietin sillä, etten itse kouluttaudu ns. huuhaa-alalle, kun mietin koulutusvaihtoehtoja.

Mä itse en ole lukenut yhteiskuntatieteitä kuin sivuaineena, mutta käsittääkseni se on yksi huonoiten työllistävistä yliopiston koulutusaloista. Toki yhteiskuntatieteet on myös erittäin laaja kokonaisuus jonka sisälle mahtuu monenmoista, eli en tiedä miten pitkälle voi tehdä yleistyksiä.

Vierailija
11/34 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin yhteiskuntatieteitä ja työllistyin sinne yliopistoon. :D

Vierailija
12/34 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan sitä kaikkea hr- ja konsulttiväkeä joka firmassa ja organisaatiossa, käsittääkseni aika monet jollain yliopistotaustalla. Myös esim koodarit on usein yliopistolta, vai onko sekin spesifi ammatti jota et tarkoittanut.. erilaiset viestintätyöt, koordinaattorin ja suunnittelijan työt.. kun kaikenlaiset hämärät nimikkeet laskee yhteen, on niitä töitä tosi paljon. Tietty museot, kirjastot, virastot..kaikissa korkeakoulutettu henkilöstö.

En ole koskaan törmännyt yliopistossa opiskelleeseen koodariin joka olisi opiskellut yliopistossa koodausta. Tiedän paljon koodareita yliopistosta jotka opiskelivat jotain muuta alaa.

Mutta hyvät palkat koodareilla.

Vierailija
13/34 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietojenkäsittelijät pääsääntoisesti IT-firmoihin tai yliopistoon tutkijoiksi/opettajiksi. Myös muiden yritysten IT-osastoille.

Vierailija
14/34 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijoiksi työllistyy monet, sitten erilaisiin asiantuntijatehtäviin esim. valtion virastoihin tai yksityisiin yrityksiin. KTM kaverini ovat töissä eräässä rekrytointiyrityksessä, tilitoimistossa ja jossain koodaushommissa, lisäksi tiedän useamman valtion virkamiehen esim. verottajalla ja Kelalla (nämä on niitä hallintotieteiden tai yhteiskuntatieteen maistrreita monesti, myös juristeja, ekologeja, terveystieteilijöitä), iso johtaja isossa virastossa (kansantaloustiede pääaineena, toki myös kymmenien vuosien työura ja tohtorin tutkinto), ammattikoulun rehtori, opettajia, konsultteina, yliopistolla assistentteina/jatko-opinnoissa.

Vierailija
15/34 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kääntäjä. Mun opiskelukavereita on opettajina (peruskoulu, lukio, aikuiskoulutus), yliopistolla, toimittajina, kustantamoissa, lehtitaloissa, erilaisissa yrityksissä (en tiedä ihan tarkalleen, mitä tekevät, mutta vaaditaan jonkinöaista lingvististä osaamista), kotuksessa, eduskunnassa (ei kansanedustajana), ministeriössä, valtion virastoissa, pankeissa, kouluttajina.

Vierailija
16/34 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan törmännyt yliopistossa opiskelleeseen koodariin joka olisi opiskellut yliopistossa koodausta. Tiedän paljon koodareita yliopistosta jotka opiskelivat jotain muuta alaa.

Mutta hyvät palkat koodareilla.

Mun mies luki pääaineenaan tietojenkäsittelytiedettä ("koodaus") eli on FM.

Itse olen juristi, en nyt luettele mahdollisia työpaikkoja, mutta työllisyystilanne on ihan ok.

Vierailija
17/34 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

miespuolisista tulee insinöörejä,opettajia ,lääkäreitä yms.

naisista tulee sitten "vaativan alan erikoisasiantuntija"

Vierailija
18/34 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisista tulee myös kaikkea tuota ensin mainittua, mutta mikä meissä erikoisasiantuntijoissa ärsyttää paitsi se, ettet ymmärrä mitä se tarkoittaa? 

Vierailija
19/34 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisista tulee myös kaikkea tuota ensin mainittua, mutta mikä meissä erikoisasiantuntijoissa ärsyttää paitsi se, ettet ymmärrä mitä se tarkoittaa? 

Häntä ärsyttää se, että hänellä ei ole muuta elämää kuin naisten haukkuminen vauvapalstalla.

Vierailija
20/34 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen toimittaja. Mies on erityisasiantuntija IT-alalla.