Sijoitatteko osakkeisiin? Millä strategialla?
Haluaisin sijoittaa osakemarkkinoille. Hiukan ylimääräistä tilillä ja kova halu oppia. Kertokaa vähän millä strategialla olette liikkeellä, mihin olette sijoittaneet (osakkeet, rahastot, muu...) tms. Vinkkejä mitä kautta oppia alkuun?
Kommentit (10)
En jaksa kauheasti seurata markkinoita joten olen liikkeellä "osta ja pidä" -meiningillä.
Kiitos kirjavinkeistä! Samoin ajattelin, että nyt opettelen ja seuraan markkinoita ja ajan kanssa kun itseluottamusta karttuu niin ryhdyn toimeen. Avaan harjoitustilin johonkin palveluun (mikäköhän olisi hyvä?).
Vähän aktiivisempi ote kuin 'osta ja pidä' houkuttaisi, mutta katsotaan.. Olen vasta alkutaipaleella :)
Nordnet on kuulema hyvä, en ole vielä itse avannut. Siellä säilytys ilmaista ja ostot kai 4e kpl, joten 400 euroa pienemmällä summalla ei taida kannattaa ostaa yhtä osaketta, kun muuten se äkkiä nousee yli 1% se palkkio.
On myös muita kirjoja, kuten esim. Möttölän Rahaa rahastoilla ja sitten Kiyosakin klassikko Rikas isä, köyhä isä. Mä meinaan nyt lukea ja sitten vasta sijoittaa. Junia tulee ja menee, mutta en usko, että välttämättä myöhästyn edes seuraavasta vaikka vuosi jo ollaan tultu alas.
Keksi itsellesi joku outo nimimerkki, jota voin sitten täällä ajoittain vaikka huhuilla vaikket sitä käyttäisikään. Tai vaihtoehtoisesti laita mulle sähköpostia hotmailiin melbatosca nimimerkille. Olisi kiva seurata toisen aloittelijan puuhaa.
Saattaa mennä huomiseen, mökille lähdössä...
saa hyviä ajatuksia ja perustietoutta asioista, joita kannattaa osakkeesta tutkia. Ja sitten omaa luovuutta kehiin ja haistelukykyä, mikä voisi olla hyvä kauppa. Tää maailma on tosi mielenkiintoinen ja olen saanut talousuutisten ja pörssien seuraamisesta hauskan harrastuksen.
Itse en osta riskiosakkeita juurikaan. 1000-2000 Euron eriä ja vähän fiiliksen mukaan. Ensimmäinen osakeostoni kolme vuotta sitten oli Nordea, sen jälkeen olen ostanut kerran samaa lisää ja sitten muutamia muita yrityksiä. Tällä hetkellä haluaisin ostaa Nokiaa ja Konetta. Molemmat ovat globaalisti toimivia bärndiyrityksiä, joiden tulevaisuus vaikuttaa aika vakaalta. Erityisesti Kone kiinnostaa.
Sehän sopii, en mä mihinkään karkaa ;-)
Minusta on kyllä hienoa, kun on naisia, jotka kiinnostuu sijoittamisesta. Itseäkin asia kiinnostaa vaikka rahaa ei ole.
Oon jo nuoresta tytöstä ollut osakesijoittaja. Siis jo noin 18 vuotta. Yksinkertainen strategia tänmmöiselle blondille on, että osta halvalla ja myy kalliilla. Sillä ainakin rikastuu!
Nyt siis rahat tilillä ja etsimme sopivaa sijoitukohdetta. Vinkkejä siis otamme mekin vastaan!
Varmaan teillä on rahat määräaikaisella tilillä kuitenkin? Sillipankit ja S-pankki maksaa hyviä korkoja, niissä en kuitenkaan pitäisi yli 25t/pankki, jos niin suurista rahoista on kyse. Sitten kai Selisongin rahamarkkinarahasto on erittäin hyvä myös, se kasvaa korkoa korolle vielä ja verot maksetaan vasta lopuksi. Itse kuitenkin katsoisin, että mulle on riittävä esim. tuo S-pankki, koska en ole aikeissa pitää rahojani kovin kauaa, niin ei tuo Selisong tuo mitään etua asiaan. Meinaan hassata kaikki rahani nyt alkuunsa siis omaan omaisuuteen. Sitten pitää kyllä jo keskittyä sijoittamiseen.
Opetellaanko yhdessä? Mulla sama visio, tosin päätavoitteeni on ostaa sijoitusasunto muutaman vuoden päästä.
Suosittelen aloittamaan lukemalla Kiyosakin vaimon kirjoittama Rikas nainen kirjan. Sen perään ajattelin itse lukea Saarion Kuinka sijoitan pörssiosakkeisiin. Strategia lienee tärkein, että se on ja sitä noudattaa. Oma strategiani on nyt opetella ja sitten ostaa "kun veri virtaa maassa". En usko, että omhexin pohjia on vielä nähty.