Miksi lähes kaikilla muilla on hyvä parisuhde ja minulla ihan p*aska?
Siis niillä, joilla ylipäätään on parisuhde, niin se näyttää 95 %:lla olevan ihan kohtuullisen hyvä. Katson kun naapurit käy kaksi ulkona kävelemässä, pakkaa perhettä autoon pulkkamäkeen ja hiihtämään, ystävät kertoo mitä ovat tehneet viikonlopun ajan miehensä kanssa, sukulaiset käy pariskuntana/perheenä lomamatkoilla jne. Minun mies sairastui masennukseen emmekä tee mitään yhdessä, emme yhtään mitään. Edes joulua ei suostu viettämään tai ainakaan tekemään yhtään mitään sen eteen, ei edes lähtemään kanssani ruokakauppaan ostamaan jouluruokia. Meidän perinteiset talviajan lomamatkat perui. Mököttää vain koko ajan. Parisuhteeni on muuttunut ihan pask*aksi ja katson kateellisena vierestä kun muilla on ns. tavallisen hyvä suhde. Enkä voi tätä omaa suhdettani parantaa, koska sen pilasi mieheni masennus, ei mikään meidän riita-aihe.
Kommentit (24)
Onhan se täälläkin myönnettävä, että meidänkin parisuhde näyttää varmasti hyvältä ulos päin. Hyvin ollaan pidetty kulissit pystyssä.
Ymmärrän 100% ajatuksesi. Toisten neuvot, että lähde ovat tyhjiä kun toista ei ehkä voi jättää, arvomaailma on monimutkaisempi kuin se äkkiseltään toisen puolesta ajateltuna tuntuu. Meillä ei ole ollut seksiä 14 vuoteen. Mieheni on alkoholisti. Nuorempana en lähtenyt pelon takia. Ulospäin kukaan ei uskoisi miltä minun elämäni todellisuudessa näyttää, olen karsinut kaiken ylimääräisen. Odotan vain usein iltaisin että hän nukahtaa. Olemme nukkuneet eri huoneissa noin 10 vuotta. Henkiseltä väkivallalta ei ole vältytty, nyt jo ollut vähän fyysistäkin. Olen tullut uskoon ja se tuo minulle mielenrauhan. Nuorempia neuvon aina parisuhteessa niin että ongelmilla on tapana vain kasvaa. Sen elämä on opettanut. En ole katkeroitunut kun olen itse tehnyt valintani. Tsemppiä sinulle, en suosittele ketään jäämään onnettoman liittoon mutta suosittelen tiedostamaan valintansa ettei tarvii jossitella.
Lähde tuosta suhteesta. Masentunut puoliso on itsellesikin vaaraksi pidemmän päälle, ellei mitään muutosta tule. Ja masennus tuppaa uusiutumaan. Olen joka päivä kiitollinen omasta kumppanistani ja elämästämme yhdessä, kun ei tarvitse toisen ongelmia ratkoa ja sietää vaan voi täysin rinnoin vain nauttia jokaisesta päivästä.
Mielenterveysongelmat ovat vaikeita asioita ja rasittavat varmasti suhdetta. Mutta ei ehkä kannata mitata parisuhteen laatua siihen, miten paljon yhdessä näyttäytyy kodin ulkopuolella. Ehkä sille miehellesi on tärkeintä, että ylipäätään jaatte arjen ja nukutte vierekkäin. Itse olen etäsuhteessa ja minusta on iso juttu sekin, että vietämme aikaa yhdessä, oli se sitten telkkarin katselua, puhelimessa puhuminen tai vaikka muutama viesti päivän aikana. Toki odotuksia on erilaisia ja toistuva pettyminen ahdistaa pidemmän päälle. Mutta jos ajattelee sen sairauden ehdoilla, kannattaisi ehkä miettiä, mikä on sairauden aiheuttamaa ja mikä on vain huonoa parisuhdetta. Joskus se sairaus valitettavasti estää sen hyvän parisuhteenkin ja se on ymmärrettävää.