Häiritseekö sinua ihmisten puhevika?
Itseä hieman häiritsee, esim. tv:ssä jos jollain esiintyjällä sellainen on, niin huomio tuppaa kiinnittymään liikaa siihen vikaan, eikä siihen asiaan josta tuo ihminen puhuu.
Olen jollain tasolla perfektionisti, joten ehkä tuo vaikuttaa että se häiritsee minua. Ei minua kuitenkaan vit*ta kenenkään puhevika, se vaan häiritsee.
Kommentit (53)
Ei haittaa, minusta se tekee ihmisestä muistettavamman, kun on persoonallinen puhetapa. Vähän samaan tyyliin kun vinot hampaat. Ne tekevät omistajastaan uniikin näköisen ja hyvä niin, pitää olla monimuotoisuutta.
Ajattele jos saisit lapsia ja omasta lapsestasi tulisikin puhevikainen..pystyisitkö olemaan vielä yhtä perfektionisti häiritsevyyden suhteen?
Kiitos tästä, en enää uskalla puhua mitään.
Tän takia olin pitkään hiljaa kunnes uskaltauduin puhumaan, ja nyt tämä.
Kaikkea täällä miehiltäänkin. Itellä on R-vika ja puheopetuksista huolimatta en sitä osaa. Välillä tulee oikein, välillä ei. Sanasta kiinni. Itteäni tuo välillä häiritsee ja välillä ei. Näillä mennään :) Mua ei haittaa, jos jollain muulla on sama ongelma tv:ssä ym.
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa, minusta se tekee ihmisestä muistettavamman, kun on persoonallinen puhetapa. Vähän samaan tyyliin kun vinot hampaat. Ne tekevät omistajastaan uniikin näköisen ja hyvä niin, pitää olla monimuotoisuutta.
Ajattele jos saisit lapsia ja omasta lapsestasi tulisikin puhevikainen..pystyisitkö olemaan vielä yhtä perfektionisti häiritsevyyden suhteen?
Minulla on lapsia, joista yhdellä oli pienenä R-vika. Muistaakseni ennen kouluikää. Hän kävi siitä puheterapeutilla ja se korjaantui. Se häiritsi minua silloin ennen korjaantumista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea täällä miehiltäänkin. Itellä on R-vika ja puheopetuksista huolimatta en sitä osaa. Välillä tulee oikein, välillä ei. Sanasta kiinni. Itteäni tuo välillä häiritsee ja välillä ei. Näillä mennään :) Mua ei haittaa, jos jollain muulla on sama ongelma tv:ssä ym.
Kaikkea täällä mietitäänkin :D
Jos saan selvää puheesta, niin ei. Mutta on ollut tapauksia, joissa en ihan oikeasti ole ymmärtänyt yhtään, mitä toinen sanoo. En tiedä, miten toimia silloin, joten tulee kauhean hämmentynyt olo. Ensin kysyn uudestaan, mutta kun en vain ymmärrä, niin päädyn nyökyttelemään enkä tiedä yhtään, mille nyökyttelen.
Riippuu, mitä tarkoitetaan puhevialla. Kirjainten puuttuminen ei haittaa, mutta jos puhe on muuten epäselvää muminaa tai änkyttävää tai ääni on nariseva tms, se kyllä häiritsee. Esimerkiksi temppareiden Joskun puhetta kuunnellessa menee hermo.
Laulajilla häiritsee jos vaikka s-shuhiseeeeeeeeeeee.
Jos on kyseessä joku tavallinen aikuinen kaduntallaaja, niin saatan ihmetellä, miksei ole hakenut tai saanut apua puhevikaansa. No, se nyt on kunkin yksityishenkilön oma asia, jollei välitä siitä, että kuuntelija ei muista mitä toinen on sanonut, kun on kiinnittänyt huomionsa esim. r- tai l-vikaan.
Sen sijaan äimistelen usein kovasti sitä, että Yle ottaa töihin kuuluttajia, joilla on vahva puhevika. En voi käsittää sellaista henkilöstöpolitiikkaa. En myöskään käsitä, miksi aikuinen puhevikainen etsiytyy alalle, jossa pitää ammatikseen (oletettavasti) puhua selvästi ja niin, että sanoma menee perille. Tässä ei mielestäni auta yhtään se, että kuuluttaja saatta olla muuten pätevä hommaansa. Puhevika pilaa täysin koko hoidon.
Selvästi ja reippaasti puhuvia, sanontatapojaan sopivasti vaihtelevia kuuluttajia on ilo kuunnella. Tällaisesta kuuluttajasta parhaana esimerkkinä nykyään annettakoon Jalmari Laine Ylen Radio 1:ssä. Ennenhän meillä oli esim. lyömätön Carl-Erik Creutz (1911–2000).
Minulla oli puhevika, joka korjattiin puheterapeutilla. Siihen aikaan koulussa katsottiin sihisevän ja terävän ässän olevan puhevika, joten nyt osaan sanoa s-kirjaimen pehmeämmin.
Minua ärsyttää se, ettei s-vikaa enää korjata ja hyvin monet naiset puhuvat niin. JOskus ehkä opetelleenkin siihen ?
Muuten en välitä muista puhevioista.
Kyllä se ainakin esiityjillä ja laulajilla erityisesti häiritsee. Esimerkiksi Lenita Airisto on alkanut lespaamaan vanhemmiten, ja yhdistettynä kimitykseen, se on kauheaa. Samoin Marion Rungin ässät ovat alkaneet suhista pahemmin. Puhevian huomaa hänellä ihan suun liikkeistä. Lola Odusogan ärrä on myös aikamoinen, eikä sovi juontajalle. Joillakuilla puheviat ovat huomaamattomampia, eivätkä ole häiritseviä. Mutta minusta pitäisi olla ihan selvä homma, että laulajalla, juontajalla, radiotoimittajalla tms. ei voi olla puhevikaa, ihan kuten missillä ei voi olla paino-ongelmaa tai pahaa aknea.
Tapailin jonkin aikaa miestä, jolla oli r-vika. Harmitti, kun ei jaksanutkaan olla kiinnostunut minusta pidempään. Minusta se r-vika oli oikeasti todella suloinen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli puhevika, joka korjattiin puheterapeutilla. Siihen aikaan koulussa katsottiin sihisevän ja terävän ässän olevan puhevika, joten nyt osaan sanoa s-kirjaimen pehmeämmin.
Minua ärsyttää se, ettei s-vikaa enää korjata ja hyvin monet naiset puhuvat niin. JOskus ehkä opetelleenkin siihen ?
Muuten en välitä muista puhevioista.
Mulla on S-vika ja minut laitettiin myös koulussa pienenä puheterapeutille. Ei se kyllä sillä parantunut. Edelleen sihisee ja aivan se ja sama itselle. Jos jotain nillittäjää ja vikojen etsijää ärsyttää, niin voivoi.
Kiitos kysymästä, ei häiritse. Ehkä eivät voi sille mitään, ei voi siis viaksi laskea.
Vierailija kirjoitti:
Tapailin jonkin aikaa miestä, jolla oli r-vika. Harmitti, kun ei jaksanutkaan olla kiinnostunut minusta pidempään. Minusta se r-vika oli oikeasti todella suloinen.
Kun olin vaihtarina Saksassa niin yhtä R-vikaista kaveria kehuttiin siellä hirveästi, kuinka kaunis, saksalainen r-äänne hänellä oli. Oma suomalainen rullaava ärrä taas kuulosti siellä hassulta. Monilla oli vaikea pidätellä pokkaansa, kun eivät vielä olleet tottuneet, että suomalaiselta saattaa tosiaan tulla erittäin vahva äRRä, jos ei ole vieraiden kielen lausumisessa kovin lahjakas.
No esim se bb-tyttö, se joka hässi talossa, niin hänen puhevikansa on todella, todella häiritsevä. Ainakin L-vika ja varmaan muitakin? Bb-keskustelussahan se puhetyyli haukuttiin lyttyyn, mutta tämmöisessä keskustelussa tietysti ollaan, että "ei saisi häiritä mikään puhevika, kiusaamista se on"..
Anteeksi vain, minua häiritsee, en voi sille mitään. Minulla onkin jonkin sortin misofonia, en voi sietää mitään poikkeavia ääniä tms. ns. ylimääräistä, myös puheviat kuuluvat näihin häiritseviin ääniin.
Puhevikaisena huomaan kyllä että ärsyttää useita. Erityisesti niitä , joilla alhaisempi koulutustaso jostain syystä.
Häiritsee! Ja itselläni on r vika, ku en vaan opi sitä. Olen oppinut aika hyvin välttelemään kaikkia r:n sisältäviä sanoja.
Vierailija kirjoitti:
No esim se bb-tyttö, se joka hässi talossa, niin hänen puhevikansa on todella, todella häiritsevä. Ainakin L-vika ja varmaan muitakin? Bb-keskustelussahan se puhetyyli haukuttiin lyttyyn, mutta tämmöisessä keskustelussa tietysti ollaan, että "ei saisi häiritä mikään puhevika, kiusaamista se on"..
Anteeksi vain, minua häiritsee, en voi sille mitään. Minulla onkin jonkin sortin misofonia, en voi sietää mitään poikkeavia ääniä tms. ns. ylimääräistä, myös puheviat kuuluvat näihin häiritseviin ääniin.
Mutta kuinka paljon siinä henkilössä ärsytti se itse puhevika ja kuinka paljon se tapa, millä puhui? Hänhän piti näitä venyviä, laahaavia monologeja vähän kuin esitelmöiden muille. Itseä siis ärsyttää nimenomaan tuo, jos "keskustelu" on lähinnä toisen jäärittelua. Silloin alkaa ärsyttää asiat, jotka muuten eivät häiritse lainkaan.
Kyllä nykyisin välillä. Ennen ei. Varsinkin tietynlainen puhevika josta melko varmasti voisin sanoa että on korjattavissa, sellainen mikä kuulostaa todella ärsyttävältä ja minkä korjaaminen vaikuttaisi selvästi fiilikseen minkä ihminen itsestään muille antaa.
Ja joo, olen ammatiltani puheterapeutti. Asiakkaita tavatessa en koskaan tietenkään koe että puhevika haittaa, äänteiden oppiminen näissä tilanteissa on ilo molemmille osapuolille.