Onko työkokeilusta hyötyä viralliseen työhön pääsyssä?
Kommentit (5)
On, mutta pitää muistaa, että työkokeilu ei ole koeaika tai rekrytointikokeilu. Eli ei ole tarkoituskaan, että työllistyisi samalle työnantajalle, jolla on työkokeilussa. Jos hänellä olisi varaa työntekijän palkkaamiseen, niin tottakai hän hakisi työntekijää eikä tarjoaisi mahdollisuutta työkokeiluun.
Mutta työkokeilussa voi osoittaa motivaationsa, taitonsa, sosiaaliset taitonsa ja kartuttaa verkostoja. Sitten on paljon suuremmat mahdollisuudet onnistua työnhaussa.
Työkokeilun idea on, että jos mietit itse, että olis vaikka kiva olla töissä päiväkodissa, niin työkokoilussa menet päiväkotiin, että onko se tosiaan kivaa. Niin kivaa, että kannattaa alkaa kouluttautua alalle. Vain pöljä kuvittelee, että pääsee sinne päiväkotiin työkokeilusta suoraan töihin ilman koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilun idea on, että jos mietit itse, että olis vaikka kiva olla töissä päiväkodissa, niin työkokoilussa menet päiväkotiin, että onko se tosiaan kivaa. Niin kivaa, että kannattaa alkaa kouluttautua alalle. Vain pöljä kuvittelee, että pääsee sinne päiväkotiin työkokeilusta suoraan töihin ilman koulutusta.
Juuri näin. Ja toinen tilanne, johon työkokeilu sopii on se, jos on ollut pitkään pois omalta alaltaan. Pääsee näkemään, onko oma osaaminen ajan tasalla ja miten työ on muuttunut ja miten itse sitä jaksaa ja haluaa uudestaan alkaa tehdä.
Perusta pieni kittari.