Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas hylätty matematiikasta ja päätöksentekotaidoista. Miten voi koskaan päästä AMKhon kun kokeet ovat pelkkää matematiikka?

Vierailija
29.11.2019 |

Kielistä täydet pisteet.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on päätösasia, mitä taitoa suositaan. Jos se on matematiikka, sen ymmärtää erityisiä matemaattisia kykyjä vaativalla alalla.

Sen sijaan on tyhmyyttä vaatia matemaattisia erityistaitoja joka alalla. Itselläni lukion lyhyen matematiikan numero oli 6. Kuitenkin teen nykyään, vastoin nuoruuden  suunnitelmiani, taloushallintoa ja laskelmia työssäni.

Sen kyllä töissä huomaa, että taloushallinnossa on työntekijöitä, jotka eivät osaa laskea. Kun pitäisi selvittää, mistä summasta 78 % on 1200 euroa, niin taloushallinnon työntekijä selittää, että laskemiseen menee liian kauan aikaa, kun pitää kokeilla niin monella luvulla ennen kuin löytää oikean vastauksen. (Tämä on tosi juttu omalta työpaikaltani jonkin ajan takaa.)

Vierailija
22/39 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on päätösasia, mitä taitoa suositaan. Jos se on matematiikka, sen ymmärtää erityisiä matemaattisia kykyjä vaativalla alalla.

Sen sijaan on tyhmyyttä vaatia matemaattisia erityistaitoja joka alalla. Itselläni lukion lyhyen matematiikan numero oli 6. Kuitenkin teen nykyään, vastoin nuoruuden  suunnitelmiani, taloushallintoa ja laskelmia työssäni.

Hehehh koska olen ollut jo tovin töissä niin voin 110% varmuudella sanoa ettei todellakaan tarvita matematiikka.

Tuntuu jännältä kun KOULU on vaikeampi ja epärealistisempi kuin työelämä itse.

Kieliä taas tarvitaan paljon työelämässä ja sain niistä pääsykokeessa täydet pisteet mutta ei riitä.

Taisin ilmaista asiani huonosti. Olen samaa mieltä kuin sinä. Matematiikan erityistaitoja ei tosiaan tarvita läheskään joka alalla, ja perusosaamisella yksi+yksi pärjää pitkälle työssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun pitäisi sinne päästä? Selvästikin olet heikkolahjainen. Miksi matemaattisesti kyvytön pitäisi päästää lukemaan itsensä asemaan, jossa hän voi aiheuttaa epäpätevyydellään suurtakin vahinkoa? Tyydy vain asemaasi; kyllä teikäläisillekin vielä löytyy jotakin lahjoillenne sopivia lakaisu- yms. hommia.

Olet varmaankin sote- tai kasvatusalalla? Molemmat surullisenkuuluisia siitä, että vetävät puoleensa tämän maan lapsellisimpia, empatiakyvyttömimpiä ja narsistisimpia ihmisiä.

Aloittajahan valitti, ettei osaa sen enempää matematiikkaa kuin päätösten tekemistä. Synnynnäiseen lahjakkuuteen perustuvan matematiikan suhteen peli on sikäli menetetty, että Stephen Hawkingista olisi saanut helpommin hierottua olympiatason triathlonistin kuin aloittajasta perusmatematiikan taitajan. Sen sijaan päätösten tekemistä voi oppia, ja yritän tässä juuri kannustaa aloittajaa tekemään sen tärkeimmän päätöksen, jonka hän voi tässä asiassa tehdä, eli luopumaan unelmistaan.

Kuka vaan voi oppia matematiikkaa, kun harjoittelee tarpeeksi. Tässä vaaditaan vain auttavaa taitoa, 2/20 pistettä.

Päätöksentekotaidot on vaikeampi opetella, se on kai palikkatesti.

Vierailija
24/39 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen kyllä töissä huomaa, että taloushallinnossa on työntekijöitä, jotka eivät osaa laskea. Kun pitäisi selvittää, mistä summasta 78 % on 1200 euroa, niin taloushallinnon työntekijä selittää, että laskemiseen menee liian kauan aikaa, kun pitää kokeilla niin monella luvulla ennen kuin löytää oikean vastauksen. (Tämä on tosi juttu omalta työpaikaltani jonkin ajan takaa.)

Jaa, mä käytän netin prosenttilaskuria. Helppoa ja nopeaa. Toinen taloushallinnon tyhmyri.

Vierailija
25/39 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan ymmärrettävää, jos koulu on matematiikassa vaikeampi kuin työelämä. Työelämässä pitää ihan oikeasti osata laskea kaikki siellä tarvittavat laskut. Ei riitä, että osaa ne niin hyvin, että saisi kokeesta seiskan. Ei kukaan tee mitään sellaisella työntekijällä, joka laskee joka viides kerta väärin, vaikka koulun kokeessa 80 % oikein on jo ihan hyvä tulos.

Vierailija
26/39 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, mä käytän netin prosenttilaskuria. Helppoa ja nopeaa. Toinen taloushallinnon tyhmyri.

En kyllä itse ikinä palkkaisi taloushallintoon ihmistä, joka tarvitsee ko. esimerkin laskemiseen netin prosenttilaskuria. Vaikka hän saisikin tämän asian ratkaistua ko. laskurin avulla, niin mitä muita virheitä hän tekee, jos edes tällaiset alkeislaskutoimitukset eivät ole hallussa?

Vierailija
27/39 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä itse ikinä palkkaisi taloushallintoon ihmistä, joka tarvitsee ko. esimerkin laskemiseen netin prosenttilaskuria. Vaikka hän saisikin tämän asian ratkaistua ko. laskurin avulla, niin mitä muita virheitä hän tekee, jos edes tällaiset alkeislaskutoimitukset eivät ole hallussa?

Se on sun asias, joku muu palkkasi. 

Vierailija
28/39 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia ei vain ole tarkoitettu opiskelemaan korkeakoulututkintoa. Omat kykynsä pitää tunnistaa ja elää niiden mukaan.

Entäs me 2000-luvun alussa korkeakouluihin hakeneet, joille ovet aukesi yleensä ihan ilman matikkatestejä. Ollaanko me jotain vapaamatkustajia, joiden tutkinnot pitäisi perua?

Hyvin olen silti pärjännyt, vaikka en pääsisi nykyään opiskelemaan ollenkaan.

Vierailija
29/39 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, esimerkkitehtävän ratkaisemiseksi pitää

1. Ymmärtää, mitä prosentti tarkoittaa.

2. Osata ratkaista yksinkertaisia yhtälöitä tyyliin "jos kolme samanlaista tulostinta maksaa 420 euroa, niin kuinka paljon silloin yksi tulostin maksaa, kun mitään paljousalennuksua ei anneta?"

Kuka haluaa palkata taloushallintoon ihmisen, joka ei hallitse näitä?

Vierailija
30/39 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se matematiikka jota tarvitaan työelämässä on todella yksinkertaista. Ja minä sentään tarvitsen työssäni jonkun verrankin laskemista, suunnittelijatehtävissä korkeakoulupohjalta.

Mutta kaikki matematiikka mitä käytännössä tarvitsen, on opetettu jo peruskoulussa.

Asioiden hahmottamisesta työelämän kysymyksissä on kyse. Yksinkertaisia kerto- ja jakolaskuja, ja ihan vähän geometriaa.

Esimerkki 78% jostain luvusta ratkeaa helpoiten kun ajattelee sen verrantona: haettava luku on sata 100%, ja 1200€ on siitä 78%. Tehdään verranto 100%/78% = x/1200€ => x= 100%*1200€ / 78%= 1538,46€.

Joku muu laskisi sen eri tavoin, mutta minulle helpoin on noin. Verranto on kätevä, se kannattaa sisäistää.

Vierailija
31/39 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun pitäisi sinne päästä? Selvästikin olet heikkolahjainen. Miksi matemaattisesti kyvytön pitäisi päästää lukemaan itsensä asemaan, jossa hän voi aiheuttaa epäpätevyydellään suurtakin vahinkoa? Tyydy vain asemaasi; kyllä teikäläisillekin vielä löytyy jotakin lahjoillenne sopivia lakaisu- yms. hommia.

Olet varmaankin sote- tai kasvatusalalla? Molemmat surullisenkuuluisia siitä, että vetävät puoleensa tämän maan lapsellisimpia, empatiakyvyttömimpiä ja narsistisimpia ihmisiä.

Aloittajahan valitti, ettei osaa sen enempää matematiikkaa kuin päätösten tekemistä. Synnynnäiseen lahjakkuuteen perustuvan matematiikan suhteen peli on sikäli menetetty, että Stephen Hawkingista olisi saanut helpommin hierottua olympiatason triathlonistin kuin aloittajasta perusmatematiikan taitajan. Sen sijaan päätösten tekemistä voi oppia, ja yritän tässä juuri kannustaa aloittajaa tekemään sen tärkeimmän päätöksen, jonka hän voi tässä asiassa tehdä, eli luopumaan unelmistaan.

Ei näin. Tuollaisista pääsykokeista selviämiseen ei tarvita mitään synnynnäistä lahjakkuutta. Eikä edes vielä siihen, jos vaikka opiskelee perustutkinnon joltain matemaattiselta alalta. Toki ilman lahjoja työtä vaaditaan vastapainoksi enemmän, mutta keskivertoälykäs ihminen kyllä oppii. Lahjakkuuserot tulee enemmän vastaan siinä, että eihän lahjattomista tule mitään huippuja ja tähtiä alallaan, mutta he voivat olla oikein hyviä alansa perusammattilaisia silti.

Tiedän, kun olen itse matemaattisesti lahjaton DI, joka olen hyvä työssäni, vaikka opinnoissa matematiikka oli painajainen joka vaati työn tekoa lähes yötä päivää että selvisin.

Vierailija
32/39 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat opiskelemaan, mene iltalukion matematiikan kursseille ja hanki tarvittava osaaminen. Siskoni luki lyhyen matikan mutta keksi myöhemmin haluavansa kauppakorkeaan. Vuosi pitkän matikan opintoja iltalukiossa, ja opiskelupaikka aukeni.

Vierailija
33/39 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMKhon mistä moinen pääte tulee ymmärrän iin ja un päätteet?

Vierailija
34/39 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia ei vain ole tarkoitettu opiskelemaan korkeakoulututkintoa. Omat kykynsä pitää tunnistaa ja elää niiden mukaan.

Minäkään en ole hyvä matikassa mutta löytyy yliopistotutkinto hyvin arvosanoin, en myöskään ymmärrä miksi kaikille amk aloille vaaditaan matikkaa

Ei vaadita

Vierailija
35/39 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, kannattaa olla realisti katsoa totuutta suoraan silmiin, jos et pärjää matematiikassa edes ennen pääsykokeita niin tie nousee pystyyn opiskeluaikana.

Itsetuntemusta osoittaa ymmärtää omat rajoitteensa ja hakeutua sellaiselle alalle joka ei ole takkuista ensi metreiltä alkaen.

Vierailija
36/39 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sun asias, joku muu palkkasi. 

Mukava, etä alakla on töitä.

Vierailija
37/39 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs me 2000-luvun alussa korkeakouluihin hakeneet, joille ovet aukesi yleensä ihan ilman matikkatestejä. Ollaanko me jotain vapaamatkustajia, joiden tutkinnot pitäisi perua?

Kyllä sinä nykyäänkin päsisit, saisit matematiikasta sen 2/20. Sillä pääsee sisään.

Vierailija
38/39 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa enemmän saada matemaattisista ja päättelytehtävistä täydet pisteet ja psykologisista 1 piste, kun ei kehtaisi harjoitella valehtelemaankaan enkä ihan tottapuhuen pysty ymmärtämään miksi edes sain hylätyn kun olen mielestäni ihan normaali ja hyvin alalle soveltuva...

Vierailija
39/39 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinä nykyäänkin päsisit, saisit matematiikasta sen 2/20. Sillä pääsee sisään.

Yritin 5 vuotta sitten ammattikorkeaan silloin en saanut matikasta pisteitä. Töissä olen kuitenkin talouden ja erilaisten laskelmien kanssa tekemisissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän