Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvät ihmiset, opetelkaa ohittamaan tai menkää bussilla.

Vierailija
29.11.2019 |

Mikään ei pänni enempää, kuin id.ioo.tit jotka jäävät maantiellä alinopeutta ajavan auton taakse jurruttamaan ilman turvaväliä. Isäni sanoin, jonoa ei tee se joka ajaa hitaasti, vaan se joka jää siihen perään. Ja seuraava joka tekee samoin, ja seuraava...

Juuri eilen ohitin ison, reilua alinopeutta ajavan rekan. Rinnalla selvisi, että rekan edessä ajoi kolme (3) henkilöautoa muutaman metrin välein, ja letkan edessä vielä yksi rekka. Ajoivat siis sellaisessa hengenvaarallisessa, tiiviissä muodostelmassa. Hengenvaarallisessa siksi, että jos esim. ensimmäisenä ajava rekka olisi ajanut hirvikolarin tai muuten jarruttanut äkisti, perässä tulevista henkilöautoista olisi sekunnissa tullut kahden rekan puristuksessa sellaisia näppäriä, valmiita romuautokuutioita. Ja ihmisistä myös.

Eikä mene läpi selitys, että ohittaminen ei ole turvallista. Jos tällaisia possujonossa ajavia ur.poja kiinnostaisi turvallisuus pätkääkään, he jättäisivät reilut turvavälit.

Yksi rekka on vielä ihan ohitettavissa, mutta rekka joka raahaa perässään useampaa autoa ilman turvavälejä on jo iso turvallisuusriski. Ymmärtävätköhän nämä perässäroikkujat miten paljon vaarantavat liikennettä? Viimeisen on siis pakko ohittaa koko monen kymmenen metrin letka kerralla, sillä väleihin ei mahdu.

Tunsitko piston sydämessäsi? Älä ole se, joka muodostaa jonon, ole se joka ohittaa. Tai vähintäänkin jätä turvaväli, jolloin takaa ohittava pääsee tarvittaessa väliin suunnittelemaan seuraavaa ohitusta.

Jonon muodostamisesta pitäisi saada sellainen sakko, että tuntuu pe.rs.na.hassa vielä seuraavanakin vuonna.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/46 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajelen 80km/h maantiellä, ja aina käy niin, että takaa tulee hirveällä vauhdilla auto, joka ei kuitenkaan ohita vaan jää hiillostamaan perään. Jos on kerran niin helkutin kiire jonnekkin että pitää ajaa reilua ylinopeutta talvisella tiellä, niin voisi uskaltaa ohittaa myös. Siinä sitten joutuu itsekin ajamaan ylinopeutta, ettei kolarin sattuessa olisi citymaasturia niskassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen pakko on ohittaa....?

Vierailija
4/46 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jään perään ajamaan. En uskalla ohittaa, koska se on vaarallista mutta haluan hiillostaa edessäajavaa.

Vierailija
5/46 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol. Köröttelijät voisivat ottaa päänsä perseestä ja antaa tilaa jos keräävät jonon peräänsä. Aina ei pysty ohittamaan.

Vierailija
6/46 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajelen 80km/h maantiellä, ja aina käy niin, että takaa tulee hirveällä vauhdilla auto, joka ei kuitenkaan ohita vaan jää hiillostamaan perään. Jos on kerran niin helkutin kiire jonnekkin että pitää ajaa reilua ylinopeutta talvisella tiellä, niin voisi uskaltaa ohittaa myös. Siinä sitten joutuu itsekin ajamaan ylinopeutta, ettei kolarin sattuessa olisi citymaasturia niskassa.

Juurikin tuossa väärin tekee se perässätulija. Ohi vaan, tai sitten se turvaväli.

P.S. Itse vilautan jarruvaloja jos joku ajaa per.suksissa. Toimii monesti.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/46 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikenteessä ajetaan olosuhteiden mukaan. Osa tämän älyää ja osa ei. Ja miten lähdet ohittaa, jos ei ole ohituskaistaa ja kokoajan tulee autoja vastaan? Metrin päässä edellisestä autosta ei toki tarvitse ajaa.

Vierailija
8/46 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen pakko on ohittaa....?

Pakko ei ole kuin kuolla, mutta jos ei jaksa köröttää montaa kymmentä/sataa kilometriä alinopeutta niin ainut vaihtoehto on ohitus.

Jos et ohita, jätä reilu turvaväli jotta muut voivat ohittaa turvallisesti. Isompi väli suojaa myös itseäsi ja sitä edessäajavaa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/46 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko mennä ohitse, mutta kunnon turvavälit pitäisi kyllä olla. Itse en mene lähellekkään edelläajavaa jos en aio ohi mennä, siis saatan ajaa esim. 100m päässä takana. En tajua miksi olisi pakko mennä siihen jonoon liittymään? Kunnolla väliä, niin ei tarvitse jatkuvasti muutella nopeuttaan muiden takia.

Vierailija
10/46 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jään perään ajamaan. En uskalla ohittaa, koska se on vaarallista mutta haluan hiillostaa edessäajavaa.

Minä ainakin hidastan vauhtiani jos perässäni on joku ilman turvaväliä. Sekö sun "hiostamisen" tarkoitus on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/46 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaan sen ekana hitaasti köröttelevän on väistettävä pysäkille aina välillä. Ihan sama mitä isäsi sanoi.

Vierailija
12/46 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikenteessä ajetaan olosuhteiden mukaan. Osa tämän älyää ja osa ei. Ja miten lähdet ohittaa, jos ei ole ohituskaistaa ja kokoajan tulee autoja vastaan? Metrin päässä edellisestä autosta ei toki tarvitse ajaa.

Tietenkään ei ohiteta kun vastaan tulee autoja, hyvä luoja sentään. Puhun heistä, jotka pesiytyvät sen rekan perään monen kymmenen kilometrin ajaksi ilman aikomustakaan ohittaa. Miksi he ottavat oikeudekseen tehdä muiden ohituksesta huomattavasti vaarallisempaa?

Ohitus tai turvaväli! Huom. sopiva turvaväli ei ole se kahden auton mitta, jonka nämä jurpot jättävät itsensä ja hitaasti ajavan väliin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/46 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan sen ekana hitaasti köröttelevän on väistettävä pysäkille aina välillä. Ihan sama mitä isäsi sanoi.

Ei, vaan sen hitaasti ajavan perässä tulevan on ohitettava, tai jätettävä reilu väli jotta muut voivat ohittaa turvallisesti.

Ap

Vierailija
14/46 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma työmatkareitti (ajan käytännössä vain työmatkaa) on sellainen ettei sillä oikein ohitella, kun vastaan tulijoita on jatkuvana virtana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/46 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma työmatkareitti (ajan käytännössä vain työmatkaa) on sellainen ettei sillä oikein ohitella, kun vastaan tulijoita on jatkuvana virtana.

No kuten jo sanoin, lapsikin ymmärtää että silloin ei ohiteta kun siihen ei ole mahdollisuutta. Silloin jätetään turvaväli.

Juurikin aloituksessa mainitsemani 2 rekkaa + 3 autoa-letkassa kellään ei ollut aikomustakaan ohittaa. Tilaisuuksia kyllä oli. Itsekin pääsin koko letkan ohi kerralla (koska pakkokin), ja olisin päässyt vielä toisen samanalaisenkin ohi ennen kuin vastaantulija häämötti kaukana. Olin silti ainut joka ohitti.

Ap

Vierailija
16/46 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskekaapa joskus kuinka paljon matka-aikaan vaikuttaa ajatteko matkan 80km/h vai 90km/h nopeudella, esimerkiksi. (Saa soveltaa omaan työmatkaan). Multa katosi ohitteluhalut, varsinkin kun huomasin paljonko säästyy polttoainetta = rahaa kun en ohittele. Turvavälin pidän aina, varsinkin talvella koska ajan kitkarenkailla.

Vierailija
17/46 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jään perään ajamaan. En uskalla ohittaa, koska se on vaarallista mutta haluan hiillostaa edessäajavaa.

Minä ainakin hidastan vauhtiani jos perässäni on joku ilman turvaväliä. Sekö sun "hiostamisen" tarkoitus on?

Tarkoitus on saada jokin näkyvä reaktio edellä ajavassa. Tuo hidastaminen sopii hyvin. Saan siitä jonkinlaista mielihyvää.

Vierailija
18/46 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku tulee roikkumaan mun perään, hidastan huomattavasti. Ihan turvallisuuden takia - ei tule sitten niin kovalla vauhdilla niskaan. ;) Kummasti tajuavat ottaa isomman turvavälin, jolloin taas voin ajaa normaalisti.

Vierailija
19/46 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskekaapa joskus kuinka paljon matka-aikaan vaikuttaa ajatteko matkan 80km/h vai 90km/h nopeudella, esimerkiksi. (Saa soveltaa omaan työmatkaan). Multa katosi ohitteluhalut, varsinkin kun huomasin paljonko säästyy polttoainetta = rahaa kun en ohittele. Turvavälin pidän aina, varsinkin talvella koska ajan kitkarenkailla.

Toimit siis ihan oikein. Jos et itse halua ohittaa, se on ok. Mutta silloin pitää jättää reilu väli edellä ajavaan, jotta muut voivat halutessaan tehdä turvallisen ohituksen. Ettei siis tarvitse painella sen kymmenien metrien letkan ohi kerralla. Varmaan kaikki ymmärtävät, että mitä pidempi aika vietetään vastaantulevien kaistalla, sitä vaarallisempi ohitus on.

Ap

Vierailija
20/46 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on tyypillinen narsisti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi