Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parhaimmat avut ärtyneeseen suoleen ja ilmavaivoihin!

Vierailija
29.11.2019 |

Mulla on nyt koko viikon ollut kamalat vatsakivut, ilmaa kiertää pitkin suolta ja tänään tuli ripulia. Olen koittanut saada ilmaa tulemaan ulos mahdollisimman paljon. Olen juonut Ab-piimää, mutta mitä muuta voisin tehdä? Illalla pitäisi lähteä tapaamaan ystäviä ja tämä vatsa ja suoleni ovat ihan kamalassa kunnossa.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää saattaa tunuta oudolta, mutta kun laittaa peräsuoleen (työntää siis peräaukon kautta) pienen palan tuoretta galangal-juurta, niin se auttaa. Se lähtee aina ulostaessa pois, joten pitää laittaa aina ulostamisen jälkeen uusi pala (yksi tuttava käytti samaa palaa, mutta en itse lähtisi sitä enää onkimaan). Galangal-juurta saa isoista marketeista (vihannesosasto) tai Itä-Aasia-kaupoista. Ei toimi ihan heti, mutta itse huomasin vaikutuksen alle viikossa. Netistä löytää lisää aiheesta, jos jaksaa googletella, joskaan ei taida juurikaan suomeksi löytyä.

Vierailija
2/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpina aikoina elän pelkällä kaurapuurolla ja vedellä. Mutta mulla kestää pari viikkoa että suoli on siinä kunnossa ettei tarvi pelätä kokoajan päästävänsä ripuleita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta maitotuotteiden käyttö.

Vierailija
4/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitotuotteet ja gluteeni pois! Itse olen saanut suoliston siihen malliin, että kestän jo hieman gluteenitonta kauraa, juustoa ja jogurttia. Mutta aikaa se vei kaikkiaan pari vuotta.

Vierailija
5/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Ei kehtaa perua tapaamisia ja on vain mentävä. Tuntuu ey justiinsa kuraa housuihin ja energia menee pidätellessä. Toivon hartaasti, et edes joskus saisin vain keskittyä ite aiheeseen täysin eikä pelätä ehinkö vessaan, vielä näin puolituntia jne.. hirveetä ku elämä pyörii kuran ja vessan ja pelon ympärillä. Imodiumia otan ennen lähtöö ja silti alkaa paskattaa kun pitää aina syödä kun tarjotaan jotain pientä. Paras lääke taitas olla, ettei söis mitään.

Vierailija
6/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fodmap-ruokavalio ja Sunwic-jauhe.

Vierailija
7/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

azithromysiinin sivuvaikutuksena oli että se auttoi vatsavaivoihin. Ihan outoa kun kuurin jälkeen oli monta päivää jolloin ei tullut nälkä.

Kombucha juomat auttavat tilapäisesti.

Kaurajugurtit joissa on probiootteja toimivat paremmin kuin piimä minulle.

Maitotuotteet ja gluteenit pois ruokavaliosta. Se kai on sanomatta selvää. Jos maha on pilalla niin raa at vihannekset ja pähkinätkin voivat tuottaa sille vaikeuksia.

Vierailija
8/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää saattaa tunuta oudolta, mutta kun laittaa peräsuoleen (työntää siis peräaukon kautta) pienen palan tuoretta galangal-juurta, niin se auttaa. Se lähtee aina ulostaessa pois, joten pitää laittaa aina ulostamisen jälkeen uusi pala (yksi tuttava käytti samaa palaa, mutta en itse lähtisi sitä enää onkimaan). Galangal-juurta saa isoista marketeista (vihannesosasto) tai Itä-Aasia-kaupoista. Ei toimi ihan heti, mutta itse huomasin vaikutuksen alle viikossa. Netistä löytää lisää aiheesta, jos jaksaa googletella, joskaan ei taida juurikaan suomeksi löytyä.

Tää oli ainoo juttu mikä toimi

Vierailija
9/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toimii parhaiten piimä, kaali,valkosipuli,sipuli ,laktoosi -ja herneruoat. Lisäksi jälkiruokina minulla toimivat korkeasokeriset tuotteet kuten makeiset,kakut ja pullat.

Vierailija
10/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllinen syöminen, pieniä annoksia. Ei saa mennä välissä tuntikausia syömättä, muuten alkaa ilma kurlata sisuksissa. Kypsentämättömät vihannekset, juurekset ja kaikki kuiturikas pois.

Vierailija
11/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus on: hapankaali. Siitä saat luonnon probiootit. 

Vierailija
12/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttanut lopullisesti ainoastaan vähähiilihydraattinen fodmap-ruokavalio. Paransi myös aknen.

Onhan se rajoittava ruokavalio, mutta elämä on 10000% parempaa.

Vierailija
13/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen urpo vielä vuonna 2019 vetää mahavaivoihin maitotuotteita? Fodmap-ruokavalio on vastauksesi, ole hyvä.

14/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaishyytelö. Söin sitä ensimmäistä kertaa elämässäni ja vatsa rauhoittui pariksi päivää. Sitten se alkoi uudestaan. Ilmeisesti gelatiinilla/kollageenillä on jotain merkitystä suoliston hyvinvoinnille, joten olen ajatellut ostaa jossakin välissä painekattilan ja kypsytellä omia luuliemiä.

Kuulin myös, että Alflorex-maitohappobakteeri voi auttaa asiaan ja olen testannut myös sitä. Mutta maalaishyytelö tehosi mielestäni paremmin. En pysty syömään mitään sokerista tai viljoja ja syötyäni maalaishyytelöä, en saanut oireita, vaikka näitä söinkin.

Vierailija
15/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fodmapilla mennään täälläkin. Vi-Sibliniä moni terveyden alan ammattilainen kauppaa myös, mutta meillä on todettu että Sunwick toimii tarkoitukseensa paremmin. Maitotuotteet kannattaa jättää miltei kaikki pois, jos ihan pakko on jotain niistä käyttää niin tarkista nyt ainakin että on laktoositonta.

Maitohappobakteerit ei ainakaan meillä IBSään auttaneet.

Vierailija
16/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fodmapilla mennään täälläkin. Vi-Sibliniä moni terveyden alan ammattilainen kauppaa myös, mutta meillä on todettu että Sunwick toimii tarkoitukseensa paremmin. Maitotuotteet kannattaa jättää miltei kaikki pois, jos ihan pakko on jotain niistä käyttää niin tarkista nyt ainakin että on laktoositonta.

Maitohappobakteerit ei ainakaan meillä IBSään auttaneet.

Mulla Vi-Siblin ja maitohappobakteerit pahentaneet aina IBS:ää ihan hirveästi. 

Vierailija
17/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fodmap on mullakin käytössä hyvällä menestyksellä. Monash universityn appista on ollut paljon hyötyä.

Valmisteista L-glutamiini, sinkkikarnosiini ja entsyymit voivat auttaa. Maitohappobakteerien kohdalla asia riippuu siitä mitä bakteerikantoja sulla on ja mitä tarvitsisit, ja se on yksilöllistä, oikeasta valmisteesta voi olla apua mutta sulle väärä valmiste voi pahentaa oireita.

Voisi olla hyvä idea vahvistaa ja monipuolistaa kehon bakteerikantoja altistumalla erilaisille mikrobeille.

https://www.vyl.fi/alan-kehittaminen/teemavuodet-ja-kampanjat/puunhalau…

Stressin välttäminen ja riittävä liikunta vaikuttavat myös vatsan kuntoon paljon, niihin pitää kiinnittää huomiota. Esim. runsaasti kävely voi jo itsessään rauhoittaa vatsaa paljon.

Paras ja energisin olo mulla on tänä vuonna ollut kesällä muutamien päivien nestepaastolla, se voi tällaisissa tilanteissa olla joskus tarpeeseen. Vatsan limakalvot saavat hetken aikaa levätä ja "restartata". Ei silloin tarvinnut hetken miettiä vatsaa yhtään. Esim. A. Vogelilta löytyy ohjeita ja kannattaa olla niiden kanssa tarkkana. Ja on hyvä idea valita paastonesteetkin fodmapin mukaan. Mulle onnistumisen kannalta kriittisintä on ollut että saan suoliston tyhjäksi ennen aloitusta, muuten tulee vain väsynyt olo. Ei sillä, sulle tässä tilanteessa varmaan ihan jo fodmap-ruokavalio voi viedä pitkälle, mutta kunhan nyt sanon että vaikeista, sitkeistä vatsavaivoista voi tällä tavoin saada tauon ja sen jälkeen "uutta alkua" rauhoittuneelle vatsalle.

Vierailija
18/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä joka pierua pidättää on muutakin salattavaa!

Vierailija
19/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä joka pierua pidättää on muutakin salattavaa!

Mulle nyt ei tarttis aivan kaikkea kertoa ihan jatkuvasti.

Vierailija
20/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kiertää ja kuplii ilmaa suolissa ja kuumekin nousi :( ihan kamala olo.. meni ruokahalu vaikka nälkä kurniikin. Mä oon ihan sängynpohjalla kun en jaksa muuta kuin nukkua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi