"Pieni äiti saa pieniä vauvoja"
Kommentit (32)
Ja lapseni olivat syntyessään 3500/50, 3900/52 ja 4500/50, joten olivat kaikki suurempia kuin minä.
Jos äidillä ylipainoa reippaasti, vauvakin kasvaa helposti isoksi
Lapset (eri kerroilla, ei kaksoset) ovat painaneet alle 3 kiloa
alle kolmekiloinen syntyessäni. Oma lapseni melkein 5kg. Tosin ylimääräistä oli mullakin ihan kohtalaisesti kun raskaaksi tulin.
.eli pieni ja lihava äiti, iso lapsen isä, mahd. raskausdiabetes taustalla piilevänä
3845g ja 4040g. Joskin molemmat reiappaasti yli lasketun ajan menneitä
törmännyt, siis että ylipainoiset saisi isoja vauvoja.
Olisi hauska nähdä asiasta jokin tilasto. Itse olen reilusti ylipainoinen, ja lapset olleet normaaleja, 3715g (41+4), 3415g (38+6) ja 2865g (36+6) Itse olen ollut 2950g syntyessäni.
Kavereistani taas ne normaalipainoiset ja hoikat on vääntäneet niitä yli nelikiloisia.
ÄIDIN syntymäpaino ja koko vaikuttaa lapsen kokoon. Näin se vain on. Poikkeuksia tietty löytyy. Itse painoin syntyessäni 2800g ja lapseni 2820g. Ja olen vieläkin melko pieni.
En kyllä usko, että äidin syntymäpaino on kovinkaan ratkaiseva. Istukan toimivuus ja ravinnonsaanti raskaudenaikana vaikutatvat kuitenkin kovasti. Lisäskis illä vauvalla on geenejä isänsä puolestakin.
nim. syntynyt 2,8 kiloisena ja synnyttänyt nelikiloisen.
Itse olen siis pieni ja lihava, mies iso, raskausdiabetes testattu joka kerta, mutta ei ole ollut, ja vauvat 2x alle 4 ja kerran alle 3 kiloa.
Itse asiassa ennenaikiasten synnytysten määrä on koko ajan kasvussa. Nimenomaan iäkkäiden ja muiden riskisynnyttäjien määrän lisääntymisestä johtuen.
toinen 2900g ja toinen 3200g. Sokeriarvot on olleet kuulemma ihanteelliset. Joten höpsis tuokin teoria.. Itse olen kuullut tämän..
Lapsi kasvaa niin isoksi kuin se suinkin mahtuu kasvamaan. Jos lantio on ahdas niin ei kasvua tapahdu niin paljon kun niillä joilla on tilavammat lantionluut. Ja tätä ei voi nähdä tosiaankaan ulospäin. Isolla ja lihavalla voi olla ahdas lantio ja toisin päin.
tämän pinon innoittamana tein pientä kartoitusta omasta lähipiiristäni, niin meillä isohkoilla eli esim minulla on kauttaaltaan lapset olleet alle kolme kiloisia eli 2600-2900g. kun taas pienillä ystävilläni ovat olleet ihan järkyttävän isoja eli 4000-5500g. ja tämä 5,5 kg mörssäri syntyi näistä tutuistani kaikkein pienimmälle.
ehkäpä lääkärit osaisivat tämän selittää.
ja vauva oli kyllä pituudeltaan pitkä eli 51cm, mutta muuten aika hontelo, 3200g. Ihan täysiaikaisena syntyi. Itsekin yllätyin, odotin että olisi jotain neljä ja puoli kiloa painanut. Synnytystapa-arviossa lääkäri vielä sanoi, että tällä on sitten painoa lähemmäs viisi kiloa.