Miten lievitätte voimakasta ahdistusta?
Olen kärsinyt pienestä lapsesta asti erittäin voimakkaasta ahdistuksesta joka ei joko kohdistu varsinaisesti mihinkään tai vaihtaa vain syytä jos saan edellisen hoidettua. En ole saanut myötätuntoisia sanoja kummempaa apua julkisesta terveydenhuollosta, ja nuorena masennuttuani ja itsemurhaa hautoessani aloin käyttämään kannabista, joka poistikin ongelman vuosikausiksi. Nyt olen kuitenkin saanut hyvän työpaikan jossa huumetestataan säännöllisesti, joten lopetin kannabiksen polton koska noh, raha tekee onnelliseksi ja pyrkimykseni olisi vain olla onnellinen.
Vanha kunnon ahdistus on kuitenkin palannut ja pitäisi pysyä kasassa. Ainoita konkreettisia neuvoja mitä olen tk:sta saanut on kehittää itselleni mielikuvituspaikka jonne paeta, ja jota aktiivisesti sitten käytänkin, mutta kaipaisin muitakin tapoja selviämiseen. Laventeliöljystä olen saanut nukahtamisvaikeuksissa placebomaista lohtua ja olen yrittänyt rakentaa kotiini ahtaita, hämyisiä soppeja jotka myös jonkun verran rauhoittavat. Välttelen alkoholia koska pahentaa oireita huomattavasti.
Kommentit (37)
Minä liikun. Se on minulla ainoa keino. Käyn noin 2 kertaa viikossa lihaskuntopainotteisessa ryhmätreenissä, kerran viikossa joogassa tai venyttelyssä ja kerran viikossa kuntosalilla. Jos oikein kovasti ahdistaa, lähden juoksemaan portaita. Minulla liikunta vie ahdistusoireita pois ja sen jälkeen tulee miellyttävä olo tunneiksi.
Olen kokeillut paljon muitakin keinoja. Esim. Nlp-mielikuva-ajattelua, konserteissa käyntiä, rentoutusharjoituksia, etelän lomamatkoja. Nuo rentoutusjutut ei toimi minulla ollenkaan, alkaa vain enemmän ahdistaa hetken päästä. Etelän lomat stressaa niin paljon, että haitta on suurempi kuin hyöty. Jos on viikon loma, ahdistun ennakkoon pakatessani (tuliko kaikki mukaan, entäs jos tulee ripuli tai matkalaukku katoaa). Lisäksi stressaan ihan hirveästi, ehditäänkö ajoissa lentokentälle, pääsenkö vessaan lentokoneessa kun tulee hätä, onko lentokentällä varmasti kyyti vastassa, millainen hotellihuone. Lomalla on ollut yleensä 2-3 päivää, jolloin ahdistus hellittää ja sen jälkeen Suomeen paluu alkaa ahdistaa. Olen ihan stressistä päästessäni lopulta kotiin. Viimeksi stressasin jo sitäkin, miten ehtii pestä pyykit ja töihin paluu 2 vuorokauden kuluttua sekä olenko käyttänyt liikaa rahaa lomalla. Puolisoni ei ymmärrä minua ollenkaan näissä jutuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistukseen on aina jokin syy, siksi se pitäisi onkia esiin.
Ahdistus on oire.Tämä on totta, tosin uskon itselläni ahdistuksen johtuvan jostain rakenteellisesta viasta aivoissa tms koska se alkoi jo päiväkoti-ala-astevaiheessa ennen kuin elämässäni oli tapahtunut mitään mullistavaa. Terapiaa en ole saanut, ainoastaan käyntejä psykiatrisella sairaanhoitajalla joka ei kuulemma saa edes varsinaisesti neuvoa mitään, kuunnella vain. Kuunteluapu ei ole auttanut ja reseptejä bentsoihin en ole saanut, mikä voi tosin olla ihan hyväkin koska olen erittäin helposti addiktoituva tarratessani kaikkeen helpotusta tuovaan kuin pelastusrenkaaseen.
Voisin kyllä yrittää josko työterveydessä olisi enemmän resursseja auttaa. Yksityinen terapia on ihan hirvittävän kallista...
AP
Itsellä tämä rakenteellinen vika on erityisherkkyys. Hermosto yksinkertaisesti ylivirittyy helposti. Se on ihan oikea, tutkittu ja synnynnäinen piirre ihmisessä. Itseä on auttanut hengitysharjoitukset, mindfulness, ASMR-videot ja kognitiivisen psykoterapian menetelmät, joissa jäljitetään ahdistuksen syntyperä ja opetellaan muuttamaan omia ajattelu- ja käyttäytymismalleja. Itselle Joustava mieli -kirja oli hyödyllinen. Pahimpiin ahdistuksiin otan yksinkertaisesti rauhoittavan, jos muu ei auta. Näitä mulla on ihan reseptillä.
Niin ja Kelastahan saa korvausta yksityiseen psykoterapiaan. Tokihan siinäkin pieni omavastuu jää, mutta valtaosan korvaa Kela. Terveisin edellinen
Lääkitys ja alkoholi auttaa. Terapia vain pahensi. Kävin siellä sitkeästi viisi vuotta. Sitten luovutin ja aloin juomaan. Päivittäin.
tietän tasan tarkkaan, mistä ahdistukseni johtuu ja on usein pahimmillaan kotonani. Koska monista eri syistä johtuen asialle ei kuitenkaan voida tehdä mitään jop pelkkä kotoa ulos lähteminen oikeasti auttaa. Yritän olla kotoa poissa niin paljon kuin mahdollista. Eihän tämä nyt mikään parannuskeino ole, mutta auttaa paremman puutteessa. Päihteet ja oikeastaan kaikki riippuvuutta vähänkään aiheuttava pitäisi kiertää kaukaa. Itselläni on selviä ongelmia roskaruoan ja muiden herkkujen syömisen kanssa, joten kaipa yritän täysin väärällä tavalla hakea niistä lohtua.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistukseen on aina jokin syy, siksi se pitäisi onkia esiin.
Ahdistus on oire.
Mitäs sitten kun ne syyt ovat selvillä? esim. syöpään sairastuminen tai läheisten sairaudet, onnettomuudet ja kuolemat eli traumat ja pelot ja yksinäisyys jne.
Musiikki: kuuntelu, tanssiminen, soittaminen, laulaminen. Kävely luonnossa. Liikunta. Nukkuminen. Stressin vähentäminen. Jonkun hyvän sarjan katsominen tai kirjan lukeminen. Mua ahdistaa joka päivä, enemmän tai vähemmän. Traumatausta ja paska lapsuus, siitä se johtuu...yhteiskunnan suorituskeskeisyys ja pinnallisuus vain pahentaa oireita. En jaksa koko ajan kilpailla kaikkien kanssa kaikesta, olla paras, loistaa, ylittää itseni jne. muuta shaibaa.
Teen asioita, jotka satuttavat mahdollisimman paljon. Apua ei kukaan suostu antamaan, vaikka toimivia keinoja olisi. Kohta teen sen lopullisen ratkaisun, sitten ovat kaikki tyytyväisiä kun pääsevät eroon. Ja itse pääsen pois tästä kivusta, johon ei ratkaisua ole.
Kokeile joogaa, TRE-harjoituksia (ohjatusti), mindfulness-harjoituksia. Lue kirjallisuutta esimerkiksi hyväksyvästä läsnäolosta ja tunnelukoista. Tutustu itseesi ja ahdistukseesi. Ahdistus ei tule tyhjästä ja jos ei ole mitään kykyä yhdistää oireiluaan omaan lapsuuden kehitykseen ja tapahtumiin, on kyllä vielä aika alussa oman hoitonsa kanssa. Vältä alkoholia, muista päihteistä puhumattakaan. Ne helpottavat hetkellisesti oireita, mutta eivät ratkaise ongelmaa.
Ahdistus ei koskaan täysin poistu elämästä, mutta tutustumalla itseensä sen kanssa oppii elämään ja omat säätelytaidot kehittyvät.
Hengitys rytmissä 4-7-8 eli vedä neljään laskien nenän kautta sisään, pidättele 7 laskien, ja suun kautta ulos kahdeksaan laskien. Muutama minuutti tätä vie pahimman terän ahdistukselta.
Netin rentoutus ja meditaatiovideot myös hyviä, mm ns body scan, etsipä.
Joo, ja olen itsekin tästä kärsinyt, eli en vaan besserwisseröi.
Onkohan Suomessa mahdollista saada lääkekannabista tuollaisessa tapauksessa? Jos kerran noin hyvin auttoi vuosikausia. Silloin olisi kai pakko kelvata työnantajallekin, jos olisi lääkärin määräämä.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan Suomessa mahdollista saada lääkekannabista tuollaisessa tapauksessa? Jos kerran noin hyvin auttoi vuosikausia. Silloin olisi kai pakko kelvata työnantajallekin, jos olisi lääkärin määräämä.
Mahdollisuus on pienen ja olemattoman välillä. Jos käy niin ihmeellisesti että saa niin vain hyvätuloisilla on siihen varaa. Kela ei korvaa ja itse et saa kasvattaa.
Ei, ahdistus ei ole oire, kyllä se on ihan sinällään se juttu. Se ei johdu mistään. Minulla ei oikeasti ole mitään vialla, ei fyysisesti, ei henkisesti, ei sosiaalisesti, ei edes mielenterveydessä mitään muuta kuin se ahdistus. Mutta ahdistusta tulee. Ahdistus ei ole oire jostain, se on itsessään oman juttunsaja homma menee jotenkin niin, että ahdistus aiheuttaa ahdistusta, eli kun sitä omaa ahdistustaan ajattelee ja tunnustelee niin sitä luulee yrittävänsä ratkaista japoistaq, mutta oikeasti vain ruokkii tunnetta.
Koska se ei johdu mistään traumasta tms, mikään terapia ei auta, kun ei ole mitään terapoitavaa. Lääkkeetkäön ei auta, koska ei ole mitään lääkittävää juttua. Päihteet (alko ja kannabis) aittaa täsmälleen niin kauan kuin olet sekaisin, sen jälkeen ahdistus vaan pahenee.
Itseäni auttaa kun tekee jotqin sellaista, mihin on pakko keskittyä ja ajatella, niin että ei pysty ajattelemaan ahdistusta. Itselleni tämä on usein jotain luettavaa, niin vaikeata kuin mihin pystyn keskittymään. Vieraskielinen kirjallisuus toimii parhaiten. Vanhanajan dekkarit on myös ok, etenkin sellaiset naisdekkarit, joissa dekkarilla itsellään ei ole kauheasti ongelmia. Toinen mikä itseäni auttaa on joku käsityö. Taas niin vaikea kuin mahdollista, mutta ei liian pitkällinen. Se nimittäin auttaa helpommin, jos saa kokea valmistumisen etappejakin.
Musiikin kuuntelu ei auta ahdistukseen, koska sitä kuunnellessa pystyy ajattelemaan. Päinvastoin, tässä vi käydä niin, että ahdistus tarttuu musiikkiin ja tulee sitten aina takaisin tiettyä kappaletta kuunnellessa. Itse soittaminen sen sijaan auttaa hyvinkin.
EFT:tä ei ole tässä vielä mainittu. Ssri-lääkkeistä Sertraliini. Kelan tukemaan terapiaan pitäisi olla mahdollisuus terkkarin kautta, jos vaatii. Mut jos ei onnistu, B-lausunnon voi saada myös yksityiseltä lääkäriltä. Itsellä tuo ahdistuksen epämääräisyys poistui ja suurin osa ahdistuksesta väheni terapian myötä. Lääkkeet ja terapia yhtä aikaa toimii parhaiten.
Arto Pietikäisen Joustava mieli -kirjaa suosittelen, samoin kuin niitä tunnelukkokirjoja.
Samaa ”vikaa” täälläkin
Kierrokset nousevat, naama punoittaa, kädet hikoaa, vatsa menee sekaisin, uutiset ja vastaantulijat alkavat aiheuttaa ahdistusta, mieli tarttuu uhkakuviin ja alkaa armoton tilanteiden läpikäynti joka ei lopu koskaan koska mahdollisia tilanteita sisältyy maailmaan loputon määrä. Kerran tilanne pääsi niin pahaksi että korvissa humisi ja raajat puutuivat. Tähän auttoi lääkkeet (ssri) hyvin.
Hengitys- ja rentoutusharjoitukset ja meditaatio ja omien lempparijuttujen tekeminen auttaa silloin kun stressin merkkejä alkaa ilmaantua. On hyvä tarkkailla omia ajatuksiaan ja ruumiintuntemuksiaan. Murehtiminen voi ottaa niin automaattisen roolin että kuvittelee sen olevan ”normaalia”
Vierailija kirjoitti:
Niin ja Kelastahan saa korvausta yksityiseen psykoterapiaan. Tokihan siinäkin pieni omavastuu jää, mutta valtaosan korvaa Kela. Terveisin edellinen
Miten sinne saa lähetteen? Tk lääkäri ei ainakaan ole kovin halukas lähetettä kirjoittamaan.
Ap puhui voimakkaasta ahdistuksesta eli oletettavasti tämä häiritse hyvin paljon normaalia elämää. Sanoisin että lääkkeet on silloin ihan järkevä vaihtoehto.
Sen lisäksi voi harkita terapiaa tai meditaatiota ja muita keinoja, mutta näistä saa avun vasta pidemmän ajan kuluttua kyllä.