Mautetytöt ei saa Emma-ehdokkuuksia
Onkohan todellinen syy väärän sanan käyttö alkuperäisessä kappaleen sanoituksessa?
https://www.is.fi/viihde/art-2000006324231.html
Vai olisiko oikea syy siihen, että he eivät taida olla Nelonen-Sanoma-median artisteja?
Yleensä kaikki Emma gaalan palkitut on viime aikoina olleet Nelosen artisteja?
Kommentit (113)
En edes tiedä, kuka jotain emmoja yleensä voittaa, kyllä raha ja kuuluisuus tulee ihan muualta. Itse asiassa näkisin sen lähinnä kiusallisena mennä jotain pystejä pokkaamaan, joka on varmaan jollekin Dannyllekin annettu.
Jollakin on taas ollut aika perkeleen omituinen käsitys siitä, mitä on rasismi.
Vierailija kirjoitti:
En edes tiedä, kuka jotain emmoja yleensä voittaa, kyllä raha ja kuuluisuus tulee ihan muualta. Itse asiassa näkisin sen lähinnä kiusallisena mennä jotain pystejä pokkaamaan, joka on varmaan jollekin Dannyllekin annettu.
Se Emmagaala on vaan yksi osa tätä peliä, mutta kun isot festarit, radiokanavat ja suurimmat lehdet yms. on samaa taloa niin vaikea senb monopolin ulkopuolelta on saada näkyvyyttä. Harva onnistuu läheskään näin hyvin kuin maustetytöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se Emmagaala on vaan yksi osa tätä peliä, mutta kun isot festarit, radiokanavat ja suurimmat lehdet yms. on samaa taloa niin vaikea senb monopolin ulkopuolelta on saada näkyvyyttä. Harva onnistuu läheskään näin hyvin kuin maustetytöt.
Tuubi on keksitty. Ja se toinen mikäsenytoli.
Vierailija kirjoitti:
Eikös Mikael Gabriel tuonut tätä samaa nelosmonopoli juttuu julkisuuteen joku aika sit
Juu
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/11/17/mikael-gabriel-syyttaa-nelonen…
Vierailija kirjoitti:
Oikea päätös, alkuperäinen teos oli rasistinen. Ei sitä voi valkopestä jälkeenpäin.
No ei ole rasistinen. Ei todellakaan. Edeltävän kirjoittaja ei ymmärrä lukemaansa tai kuulemaansa.
Tässä biisin teksti:
Tein kai lottorivini väärin
kun arvontapäivänä jännitin
aivan yksin huoneessain
Lopulta tupakankin käärin
mummon flunssalääkettä rännitin
Pirkka-olutta juodessain
Kun pallot pyörivät ränniin,
mietin Sudanin pieniä poikia
jotka haluaisivat känniin
niillä on ongelma sentään oikea
Kun niiden banaanipuista on
hedelmät tuotu alakertani Alepan hyllyille
niiden pensaista kahvit juotu
pantu piiskaa paljaille pyllyille
Mä tein kai lottorivini väärin
kun aivan viimeisillä rahoilla
sain vain pienen oluen
Kun istuin tiskillä paljain säärin
pojat piiritti aikeilla pahoilla
Mä näyttelin, että luen
Mut ei se alkanut pänniin
kun mietin Sudanin pieniä poikia
Kun ei voi Saharan suihkulähteistä
niiden janoa saada sammumaan
eikä rikkaiden ruuantähteistä
saa niiden lehmiä lypsään tai ammumaan
kun eilen illalla yhtäkkiä
kotoa sähkö katkaistiin
Ympärilleni viltin käärin,
vedin varpaille lisää täkkiä
ja näin ongelma ratkaistiin
Eikä se alkanut pänniin
kun mietin Sudanin pieniä poikia
Kun niiden aavikon omasta Alepasta
ei löydy lääkkeitä HIViin tai malariaan
eikä ilmaisten kortsujen jakelijasta
oo kuin kuulunut huhuja hataria
Lopulta tupakankin käärin
Alkuperäisessä tekstissä oli Sudanin pienten poikien tilalla n-kirjaimella alkava sana. Senkään merkitys ei tuossa tekstiyhteydessä ollut mitenkään halventava.
Vaikka en itse käyttäisikään kyseistä sanaa missään yhteydessä, on minusta käsittämätöntä, että sillä perusteella, että joidenkin perämetsän tyttöjen kappaleen vanhassa versiossa käytetyn sanan perusteella bannataan yhtye. Minun lapsuudessani ja vielä nuoruudessani sana oli varsin neutraali, eikä sitä olisi tuossa yhteydessä pidetty mitenkään rasistisena.
Nuoruuteni yhtyeistä mm. Eppu Normaali käytti n-sanaa ilman sen kummempaa mellakkaa. Nykyään ei varmaan käyttäisi, se on totta.
Tämä kannattaa lukea niin ymmärtää paremmin
https://www.iltalehti.fi/musiikki/a/ffbe5cd2-2bb7-4bf3-9837-e054044ee3ed
Silloin kun olin nuori, vapaamielisesti ajattelevat olivat rentoja ja mukavia yyppejä, jotka osasivat suhteuttaa asioita, ja joiden seurassa oli hauskaa. Heidän vastakohtanaan oli tiukkapipoisia aate- tai muita uskovaisia (taistolaiskommarit ja uskonnolliset hihhulit) ja konservatiivisia vanhoja kääkkiä (yleisesti opettajat ja useimmat vanhemmat).
Nyt on aika muuttunut. Tiukkapipoja löytyy enemmän ja useammista porukoista.
Vierailija kirjoitti:
Eikä unohdeta Vain Elämää merkitystä suomen musamarkkinoihin
Siitäki sopivasti joulujaksot menossa...
Tiedättekö kuka on tämä hiekkap*llu joka kielsi Maustetyttöjen Vuoden tulokas -ehdokkuuden? Olisiko jommalla kummalla V-alkuisista naisartisteista näppinsä pelissä?
Eikö nuo laula mm. mielisairaaloista?
Sellainen taitaa olla liian haastava aihe kaupallisille kanaville?
Semmoista se bisnes on. Ja lampaat määkii vain eläbäää, vain eläbäää. Ehanaa.
Niin että mitä? Laulussa on ollut tuollainen sana joskus luomisvaiheessa mutta julkaistussa versiossa sitä ei ole?
Eihän tätä selitystä usko kukaan.
Tuskinpa n-sana on ongelma sen jälkeen kun nämä napataan oikeaan talliin...
Vierailija kirjoitti:
Niin että mitä? Laulussa on ollut tuollainen sana joskus luomisvaiheessa mutta julkaistussa versiossa sitä ei ole?
Eihän tätä selitystä usko kukaan.
No ei niin. Rasismilla ratsastus on saanut taas uuden ulottuvuuden.
Todennäköisesti tämä raadin jäsen ei halunnut maustetyttöjä ehdokkaaksi ja sen sijaan että asiasta olisi äänestetty, vedettiin rasismikortti.
Kuka tuo vauhkoontuja on? Kuulostaa yhtä hullulta kuin se punatukkainen pastori steissillä tanssiessaan. Vai oliko sekin Nelosen media showta?
Joku sanoi aikanaan hyvin emma-gaalasta. Se on gaala jossa r*nkkarit nuolee toistensa perseitä.
VUONNA 2013 Emma-gaalan kriitikkoraadilla ei ollut ainakaan mitään ongelmaa palkita yhtyettä, joka lauloi näin: ”Sä Lostarin vessassa narkkasit nyt sul on H-I-V / Ja nee*erin kullia himoitsit nyt sul on H-I-V.”
Sitaatti tästä HS:n jutusta. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006323923.html
Niinkuin jutusta käy ilmi, kriitikkoraati ei ole sama asia kuin varsinainen Emma-raati mutta valitsevat kuitenkin kategorian voittajan.
Cheekin naiskuvassa olisi tarkastelun varaa, samoin Pyhimyksen, mutta eipä tuo ole estänyt palkitsemista.
Eikös Mikael Gabriel tuonut tätä samaa nelosmonopoli juttuu julkisuuteen joku aika sit