Auttakaa ammatinvalinnassa
En tiedä mitä tekisin, koska suunnittelen alanvaihtoa. Olen ollut nyt ravintola-alan töissä ja vihaan sitä (huono palkka työtunteihin ja -aikoihin nähden, henkisesti rasittavaa olla iloinen koko ajan, paljon ärsyttäviä asiakkaita jne).
En vain tiedä, mitä ihmettä lähtisin opiskelemaan. Minulla ei ole mitään tiettyä alaa, joka heti tulisi mieleen, että tämä se on.
Olen tehnyt monta ammatinvalintatestiä ja kaikissa niissä sopivinkin ala on vain n. 70-80% sopiva. Kadehtin teitä, jotka tiedätte tasan tarkkaan mitä haluatte työksenne tehdä ja mikä tuottaa iloa.
Yritin listata asioita, joissa olen hyvä ja mieleeni tuli ainoastaan, että olen hyvä organisoimaan ja siivoamaan...
Asioita, jotka tuottavat minulle iloa on kirjoittaminen, valokuvaaminen ja ulkona luonnossa oleminen.
Mitä sinä teet työksesi ja mitkä ovat työsi parhaat puolet? Sen verran tiedän, että haluaisin ehkä jotain vähän luovempaa, itsenäistä ja sellaista, missä mahdollisesti näkisi sen oman käden jäljen. Kuten mainitsin, tykkään myös kirjoittaa ja se on yksi rakkain harrastus. Olisikohan mahdollista yhdistää kirjoitustaidot ja valokuvaus..?
Kommentit (6)
Kannattaa tutkia tarkkaan, että millaiseen työpaikkaan ne harkitsemasi alat voivat johtaa. Sitten siitä vain valitset sellaisen, mitä kuvittelet pystyväsi tekemään joka arkipäivä 8h päivässä loppuelämäsi ajan.
Oon tehnyt vuosia työtä, josta en tykkää ja oon tehnyt varmaan 100 kertaa ties mitä ammatinvalintatestejä tuloksetta. Nyt sit päätin valita JONKUN alan joka vähän kiinnostaa ja lähtee kokeilee sitä ensin avoimessa. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tutkia tarkkaan, että millaiseen työpaikkaan ne harkitsemasi alat voivat johtaa. Sitten siitä vain valitset sellaisen, mitä kuvittelet pystyväsi tekemään joka arkipäivä 8h päivässä loppuelämäsi ajan.
Loppuelämän ammatit saati sitten työpaikat ovat katoava luonnonvara, ja ihan hyvä näin. Liian monessa firmassa on rutiineihin jumittuneita työntekijöitä joita ei enää kiinnosta. Olen kuullut sellaisen suosituksen että oikealla alalla olevankin kannattaisi vaihtaa työpaikkaa mahdollisuuksien mukaan seitsemän vuoden välein.
Valitse ala, josta pääset luontevasti siirtymään johonkin toiseen, sillä ehdit työurasi aikana hyvin useampaan.
Professional organiser - ammattijärjestelijä. Tässä yhden tunnetun jenkkijärjestelijän sivut https://www.alejandra.tv/blog/ Eli autat asiakkaita saamaan kodin järjestykseen, siivouksesta ei siis ole kyse. Voit yhdistää tuon kirjoittelun siihen just pitämällä blogia aiheesta ja voit sitten ottaa kuvia järjestetyistä kauniista kodeista Instagramiin ja näin myös tavoitat lisää asiakkaita.
Tee kuule ihan sitä ,mikä tuntuu hyvältä, äläkä kitise. Sitten on aivan eri asia , mihin sinun rahkeet riittää, että tulet toimeen.