Helsingissä hoitaja retuutti lapsia
Joko käsitelty täällä? Oli video mtv3 uutisissa, netissä. En saa linkattua.
Kommentit (46)
Jos aikoo kävelemään lasten kanssa, varsinkin noin pienten, niin on hyväksyttävä että se on h-i-d-a-s-t-a.
Pisti myös ihmetyttämään tuo suojatienylitystyyli, hoitajanhan pitäisi tulla vikana että näkee kaikki lapset koko ajan.
Ihan varmasti näitä tapauksia on enemmänkin. Lapseni ovat jo isompia, mutta vuosia sitten he vaihtoivat ryhmää päiväkodin sisällä ja uudessa ryhmässä oli eräs aivan kammottava hoitaja. Huomasi jo lapsia hakiessa, oliko kyseinen ihminen töissä, siellä oli silloin ihan erilainen, jännittynyt ilmapiiri silloin. Tuntui, ettei muu henkilökunta uskaltanut sanoa tälle naiselle vastaan eli taisi olla hankala työkaverikin.
Mitätöi lapsia sanallisesti ja kuvitteli varmaan olevansa kovinkin rautainen ammattilainen. Sai lapsen aloilleen tai tottelemaan ylentämällä itsensä ja alentamalla lapsen. Onneksi omat lapset eivät olleet kauan tuolla.
Alue tunnistettu, kuvassa näkyy Hiekkaharjun vesitorni, näyttäisi olevan Simonkylän alueelta.
Itse olisin varmaan samanlainen, koska en vaan jaksa pieniä lapsia. Sen takia en ikinä ikinä aio hakeutua lastenhoito alalle.
Vantaa ei ole sama asia kuin helsinki :P
Tilanne on jotenkin outo. Noin monen lapsen kanssa ei saa yksi aikuinen edes liikkua. Jotain tosi outoa tuossa oli.
Ja sitten äidit ostavat näille retuuttajille viinipulloja ja herkkukoreja kiitokseksi hyvästä työstä.
Vierailija kirjoitti:
No, olipa kamalaa retuuttamista... näen tuollaista päivittäin äideiltä yhden lapsen seurassa, kun lapsi ei tulekaan samaa vauhtia... Onko sekin retuuttamista vai vanhemmn komentamista?
Muistanpa jatkossa kaivaa kännykän esille ja kuvata vanhemmat kaupoissa ja laittaa sossulle videon.
On muuten hyvin huomattavasti pelottavampi ja ahdistavampi tilanne, kun vieraampi aikuinen ottaa rajusti kädestä kiinni vs äiti ottaa. Koska lapsi tietää missä äidin raja menee, hänellä ei normaalissa tilanteessa ole pelkoa siitä että sen vakavampaa seuraisi. Vieraamman aikuisen kanssa tulee oikea pelko tuollaisessa tilanteessa.
Ja harvoinpa sitä näkee äitejä retuuttavan noin pieniä lapsia kun nämä ovat hämmentyneitä ja eivät selvästi tiedä mihin mennä ja mitä tehdä. Kerran olen nähnyt kun 3v on juossut räkätysnauraen autotielle ja äiti on aika rajusti napannut ja huutanut lapselle niin että selvästi ei ole kyennyt kontrolloimaan reaktiota. Tuolloin olen todellakin ymmärtänyt sitä äitiä. Sen sijaan tuollaisessa videon kaltaisessa tilanteessa riuhtovaa äitiä on harvemmin tullut vastaan.
Puhumattakaan siitä tosiasiasta, jonka jokainen äiti tietää, että vieraiden lapset ei todellakaan saa hermostumaan samalla tavalla kuin omat lapset. Täytyy olla jotain päässä vialla jos retuuttaa toisten lapsia kun nämä eivät vain ymmärrä mitä tehdä.
Veikkaan vahvasti itänaapurin menoksi.
Vierailija kirjoitti:
No, olipa kamalaa retuuttamista... näen tuollaista päivittäin äideiltä yhden lapsen seurassa, kun lapsi ei tulekaan samaa vauhtia... Onko sekin retuuttamista vai vanhemmn komentamista?
Muistanpa jatkossa kaivaa kännykän esille ja kuvata vanhemmat kaupoissa ja laittaa sossulle videon.
Retuuttamista ja huonoa kasvattamista se on riippumatta tekijästä
Siis Helsingissäkin? Vantaalla luin just iltapäivälehdestä tapahtuneen yhden tämmöisen.
Toivottavasti kumpikin saa fudut.
Vierailija kirjoitti:
Minä en puolustele mitenkään eikä noin saa ikinä tehdä. Mutta. Nykyään lapsiryhmät on valtavia, lapset huonommin käyttäytyviä kuin vaikkapa 20 vuotta sitten, työ on uuvuttavaa ja kuormittavaa. Voisin kuvitella, kun oikein tiettyyn pisteeseen asti palaa, niin noin voi käydä. Vaikka ei tietenkään saisi. Mutta tietyllä tasolla ymmärrän.
Terv. Lastenhoitajana vuodesta -84
Ai, nykyään "huonommin käyttäytyviä".
Ei kyllä ennenkään, eikä myöskään v. -84 alle 3v lapset osanneet käyttäytyä sen kummemmin ja kun huomioi lapsen iän, kukaan ei sitä voi odottaakaan.
Tuossa videossa huomaa, kuinka lapsilla on vaikea pysyä edes pystyssä.
Ja millainen hoitaja jättää noin pienet taaperot kadulle ja liikenteen sekaan ja kääntää selkänsä.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on jotenkin outo. Noin monen lapsen kanssa ei saa yksi aikuinen edes liikkua. Jotain tosi outoa tuossa oli.
Ja nuo lapset ovat vielä alle 3v. ja sen ikäisiltä ei voi edes odottaa "järjen" käyttöä. Jättää nyt lapset yksin suojatielle ja osalla lapsia ei ole edes huomioliivit päällä. Ja se karjuminen ja töniminen.
Näytti siltä, että lapset olivat tosiaan hämmentyneitä. Melkoista meuhkaamista. Miksi jätti osan noin pienistä suojatien toiselle puolelle keskenään. Ja lähes juoksutti lapset yli. Ja vielä retuutti suojatiellä. Ei tuossa ollut mitään logiikkaa enää, omalla toiminnallaan aiheutti isommat vaaratilanteet kuin hämmentyneet lapset hitaalla kävelyllä.
Olen ammatiltani sairaanhoitaja, mutta koulussa harjoittelun aikana päiväkodissa (sairaalatason paikkoja ei saannut) olin päiväkodissa. Pidin päiväkodissa työskentelystä todella paljon. Mietin vakavasti voisinko mitenkään siirtyä päiväkotiin töihin, koska koin sen todella mielekkäänä ja iloa tuottavana ja merkityksellisenä työnä.
Pistää vihaksi kun katsoin videon. Vaikka olisi miten stressiä tai kiirettä niin sitä ei pureta lapsiin. Ei ole koskaan käynnyt mielessäkään rähjätä potilaille vaikka minua on lyöty, purtu, heitettu ulosteella ym.
Tällaiset hoitajat nykypäivän lapsia kasvattavat suurissa laumoissa, joissa ei lasta kyetä yksilönä huomioimaan. Sitten ihmetellään miksi kouluissa häiriökäyttäytyminen on kasvanut räjähdysmäisesti ja lapset ja nuoret voivat Suomessa psyykkisesti niin huonosti. Itse näen näissä selvän korrelaation.
Vierailija kirjoitti:
Minä en puolustele mitenkään eikä noin saa ikinä tehdä. Mutta. Nykyään lapsiryhmät on valtavia, lapset huonommin käyttäytyviä kuin vaikkapa 20 vuotta sitten, työ on uuvuttavaa ja kuormittavaa. Voisin kuvitella, kun oikein tiettyyn pisteeseen asti palaa, niin noin voi käydä. Vaikka ei tietenkään saisi. Mutta tietyllä tasolla ymmärrän.
Terv. Lastenhoitajana vuodesta -84
Arvaas vaan kuinka paljon silloin 80-luvulla lapsia retuutettiin ja tukistettiin ihan kotioloissakin. Ja pidettiin hyvänä kasvatuksena.
En yhtään puolustele tekoa, mutta mutta on tämä kuvaaminenkin jotenkin järkkyä🤭
Päiväkodeissa on aivan liian vähän henkilökuntaa ja kauheat vaatimukset mitä kaikkea tulisi tehdä joka päivä.
Lisää käsiä eikä mitään maistereita suunnittelemaan tunti tolkulla...
Ehkä opeilla oli suunnitteluaika ja hoitaja oli pistetty ulkoilemaan katraan kanssa???