Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä ostat vaatteesi ja millä perusteella?

Vierailija
27.11.2019 |

Mistä siis ostat vaatteesi, tilaat netistä/kivijalka liikkeistä/kirpputorilta?

Millä perusteilla?
Kirpputorit, koska kierrätys.
Tietyt merkit, koska kotimaisuus tms.
Tilailetko netistä usein, vaikkei olisi tarvettakaan.

Millainen vaate shoppailija sinä olet? :)

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan netistä ja sit kierrätän.

Vierailija
2/21 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri kokemassa muutosta vaatteiden ostajana. En aio ostaa ollenkaan johonkin aikaan, aion käydä läpi vaatevarastoani, korjata ja muuntaa olemassa olevia vaatteita, jos tarpeen ja muita käyttää ja yhdistellä uudella tapaa (en pukea hametta paidan tilalta, mutta siis erilaisin yhdistelmin). Ja jatkossa harkita paljon tarkemmin mitä ostan ja mistä, mahdollisesti kirppareilta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ennen kaikkea siksi, että tarvitsen jotain vaatetta. En ole kova shoppailemaan. Kirpparilta saatan ostaa joskus vaatteen vain sillä perusteella, että on kiva, kaupasta harvemmin. Suosin käytettyä, mutta valitettavasti liian harvoin löydän kirpparilta vaatteita, joita kelpuutan. Ostan joskus myös esim. tori.fistä. Suosin aina tilanteen ja budjetin salliessa kotimaisia merkkejä ja myös muita laadukkaampia merkkejä, joissa on läpinäkyvä valmistusketju, mutta ostan myös ketjumuotia. Esim. nyt mulla on päällä kirpparilta ostettu villapaita ja farkkupaita, Onlyn toppi, H&M:n housut ja polvisukat, Ruskovillan pitkikset sekä kahdet villasukat, jotka on saatu lahjaksi. Tää yhdistelmä kuvaa hyvin mun pukeutumista.

Vierailija
4/21 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ennen kaikkea siksi, että tarvitsen jotain vaatetta. En ole kova shoppailemaan. Kirpparilta saatan ostaa joskus vaatteen vain sillä perusteella, että on kiva, kaupasta harvemmin. Suosin käytettyä, mutta valitettavasti liian harvoin löydän kirpparilta vaatteita, joita kelpuutan. Ostan joskus myös esim. tori.fistä. Suosin aina tilanteen ja budjetin salliessa kotimaisia merkkejä ja myös muita laadukkaampia merkkejä, joissa on läpinäkyvä valmistusketju, mutta ostan myös ketjumuotia. Esim. nyt mulla on päällä kirpparilta ostettu villapaita ja farkkupaita, Onlyn toppi, H&M:n housut ja polvisukat, Ruskovillan pitkikset sekä kahdet villasukat, jotka on saatu lahjaksi. Tää yhdistelmä kuvaa hyvin mun pukeutumista.

Niin, ja uusia vaatteita tilaan tosi usein, koska asun kaukana sellaisista liikkeistä, jotka myyvät laadukkaita vaatteita.

Vierailija
5/21 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpputorilta koska rahatilanne on huono. Ja onhan se ekologisempaakin. Nykyään löytyy tosi hyväkuntoisia vaatteita kirppareilta. Ainoastaan alusvaatteet, sukat, sukkahousut ja kengät ostan yleensä uutena. 

Vierailija
6/21 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, millainen sinä olet tässä asiassa? :)

2

Vierailija
7/21 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein juuri päätöksen, että tulevana vuonna en osta yhtään vaatetta uutena. Ostan vain kierrätettyjä, laadukkaita vaatteita ja vain todelliseen tarpeeseen. Omistan niin paljon kenkiä ja vaatteita, etten todennäköisesti tule tarvitsemaan juuri mitään. Alushousut ostan uutena jos kaikki vanhat menevät pesusss pilalle.

Vierailija
8/21 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein juuri päätöksen, että tulevana vuonna en osta yhtään vaatetta uutena. Ostan vain kierrätettyjä, laadukkaita vaatteita ja vain todelliseen tarpeeseen. Omistan niin paljon kenkiä ja vaatteita, etten todennäköisesti tule tarvitsemaan juuri mitään. Alushousut ostan uutena jos kaikki vanhat menevät pesusss pilalle.

Eikö ne enemmänkin kulu käytössä, eivätkä mene pesussa pilalle?

Vierailija
9/21 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostamani vaatteet olen viime aikoina löytänyt Prismasta. Tavallisia housuja ja paitoja tavalliseen arkikäyttöön. Edullista ja minulle sopivaa kokoakin sieltä on löytynyt.

Sen lisäksi ostan kalliimpia vaatteita, kuten ulkoilu- ja vaellustarkoitukseen housuja, kuorivaatteita ja kengät Outdoor Storesta, yleensä käyn sielläkin ihan paikanpäällä sovittamassa. Netistä tulee usein katsottua hintoja ja se, onko kyseisessä liikeessä omaa kokoani jäljellä. Ostan sieltä myös kalliimpia ulkoiluun tarkoitettuja sukkia. Nämä hankinnat kestävätkin sitten useamman vuoden ja toisinaan tulee ostettua vaikka takki 50% alennuksesta, kun alkuhintakin on jo huimannut.

Vierailija
10/21 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähentänyt shoppailua huomattavasti - viihdyn niissä muutamissa samoissa vaatteissa ja ostan yleensä vasta sitten, kun ei oikeasti ole mitään päällepantavaa. 

Nyt, kun taloudellinen tilanteeni sen sallii, pyrin suosimaan kotimaisia merkkejä sekä vähän laadukkampia tuotteita. Tavoitteeni on myös ajatella hyvin pitkänäköisesti, eli välttelen trendejä ja liian rajattuihin tilanteisiin sopivia vaatteita. Esimerkiksi uusi juhlamekkoni sopii asusteista riippuen rennompaan tai virallisempaan illanviettoon. 

Uudelle vuodelle aion ottaa tavoitteeksi etsiä aina ensin tuotteen käytettynä ja vasta sitten harkita uuden ostamista. Ja tietenkin vain tarpeeseen, kuten nyt.

Alusvaatteet, sukat yms vaatteet aion jatkossakin kuitenkin ostaa uutena. Näitä ostelen ihan perus ketjukaupoista. 

Vierailija
11/21 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, millainen sinä olet tässä asiassa? :)

2

Ostan n. 90% kirpputorilta, taloudellisen tilanteen takia. Mutta ostan paljon turhaa, joka jää täysin käyttämättä koska "ostin kun halvalla sain".

Nyt yritän päästä turhista eroon ja ostaa jatkossa vain tarpeeseen. Ja uskon että kun lopetan ostamasta paljon turhaa ja halpaa, voin sitten siihen tarpeeseen ostaa laadukkaampaa.

Vierailija
12/21 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ulkomailla ja meillä on täällä paljon outletostoskeskuksia. Noista lähinnä ostan, koska voin saada Calvin Klein ja J Crew tason vaatteita henkkamaukan hintaan. 

Vierailija
13/21 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kylmä niin seuraava ostos on talvitakki. Muut vaatteet sen mukaan kun tarvitsen.

Vierailija
14/21 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erittäin laiska ostamaan vaatteita. Käytän kaikki vaatteet totaalisesti loppuun, korjailen saumanpurkaumia, paikkaan reikiä myös aiempien paikkausten päälle. Kengät ovat yleensä käytössä siihen asti, kunnes pohja kokonaan irtoaa (varpaista tai kantapäästä saattaa repsottaa puolikin vuotta, ennen kuin lopullisesti hajoaa).

Vihaan shoppailua enkä tykkää kun ei koskaan löydy kuitenkaan mieleistä.

Suurin osa vaatteistani on saatuja. Saan siskoiltani, kavereiltani, äidiltäni sekä myös mummoltani heidän vanhoja vaatteitaan, mille heillä ei enää ole syystä tai toisesta käyttöä. En siis todellakaan seuraa muoteja, joten päälle menee melkein mitä vain. Minulle tärkeintä vaatteiden kanssa on mukavuus ja käytännöllisyys. Lisäksi vältän keinokuituja (niiden kemikaalikuorman takia sekä hiusteni sähköisyyden takia).

Toisinaan saatan ostaa jonkun vaatteen, esim ulkomaanmatkoilta. Toki viimeksi ulkomailla olin 3? vuotta sitten, mutta käytössä on 2 siltä reissulta ostettua hupparia.

Ostan uutena lähinnä sukkia ihan peruskaupoista, ja n. yhdet uudet kengät per vuosi. Tänä vuonna ostin tennarit, viime vuonna en yksiäkään ja toissa vuonna talvikumisaappaat.

Säästän siis varmaan aika suuria summia omissa vaatteissani.

Lastenvaatteita taas rakastan ostaa, mutta niitäkin kohtuudella. Lastenvaatteissa suosin kierrätettyjä vaatteita kotimaisilta merkeiltä. Materiaaleina pellava, puuvilla ja mulesing-vapaa villa tai suomenlampaan villa. Toki ulkovaatteissa Reimatec, mutta käytettyinä.

Vierailija
15/21 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alusvaatteet pääasiassa sloggi/isot urheilumerkit. Sukat ja sukkikset marketeista.

Pyrin nykyään enemmän ostamaan kotimaisilta merkeiltä (Esim. R-Collection, R/H, Uhana, Papu Lumoan..). Aika harvat vaatteet ovat ainakaan kokonaan Suomessa tehtyjä, mutta enimmäkseen aika paljolti Virossa ja muissa matalan riskin Euroopan maissa.

Erittäin päärynän muotoinen vartalo/läskiys kyllä pakottaa ostamaan ainakin housut pikamuotipuolelta, kun näitä suomisuunniteltuja vaatteita ei ole kaavoitettu ihan mun kropalle, mutta ainakin yläosat menevät.

Kirppikseltä ostaisin mielellään, mutta aika heikosti löydän mitään järkevää vaatepuolelta ja olen laiska kiertelemään näitä.

Ennen ostelin ihan liikaa vaatteita, jopa viikottain. Nyt en ole ostanut mitään yli puoleen vuoteen.

Vierailija
16/21 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen erittäin laiska ostamaan vaatteita. Käytän kaikki vaatteet totaalisesti loppuun, korjailen saumanpurkaumia, paikkaan reikiä myös aiempien paikkausten päälle. Kengät ovat yleensä käytössä siihen asti, kunnes pohja kokonaan irtoaa (varpaista tai kantapäästä saattaa repsottaa puolikin vuotta, ennen kuin lopullisesti hajoaa).

Vihaan shoppailua enkä tykkää kun ei koskaan löydy kuitenkaan mieleistä.

Suurin osa vaatteistani on saatuja. Saan siskoiltani, kavereiltani, äidiltäni sekä myös mummoltani heidän vanhoja vaatteitaan, mille heillä ei enää ole syystä tai toisesta käyttöä. En siis todellakaan seuraa muoteja, joten päälle menee melkein mitä vain. Minulle tärkeintä vaatteiden kanssa on mukavuus ja käytännöllisyys. Lisäksi vältän keinokuituja (niiden kemikaalikuorman takia sekä hiusteni sähköisyyden takia).

Toisinaan saatan ostaa jonkun vaatteen, esim ulkomaanmatkoilta. Toki viimeksi ulkomailla olin 3? vuotta sitten, mutta käytössä on 2 siltä reissulta ostettua hupparia.

Ostan uutena lähinnä sukkia ihan peruskaupoista, ja n. yhdet uudet kengät per vuosi. Tänä vuonna ostin tennarit, viime vuonna en yksiäkään ja toissa vuonna talvikumisaappaat.

Säästän siis varmaan aika suuria summia omissa vaatteissani.

Lastenvaatteita taas rakastan ostaa, mutta niitäkin kohtuudella. Lastenvaatteissa suosin kierrätettyjä vaatteita kotimaisilta merkeiltä. Materiaaleina pellava, puuvilla ja mulesing-vapaa villa tai suomenlampaan villa. Toki ulkovaatteissa Reimatec, mutta käytettyinä.

Sinun kannattaisi korjauttaa kenkiäsi, saisivat paljon lisää käyttöikää. 

Vierailija
17/21 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan enimmäkseen Uffin euron päiviltä, ostopäätöksen kriteereinä 1) mahtuu päälle 2) ei kutita, hankaa, hierrä jne. ja 3) hinta. Viimeksi ostin SPR:n Kontin 50% alesta talvitakin, se maksoi peräti 4,30 €.

Vierailija
18/21 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paidat SCHOFFA

Kengät - sieltä mistä saa laatujalkineita ... mm Korkeavuorenkadulta

Neuleet- milloin mistäkin

Solmiot , sama- Stockan ale, Megamyyntiareena, Schoffa

Sukat ulkomailta - Suomesta ei enää saa pitkiä miesten sukkia

Kun ostaa laatua, niin se kirpaisee mutta kestää, vanhimmat jutut ovat 1980-luvun lopulta

19/21 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kohtuuhintaisista nettikaupoista, joiden valikoima on makuuni ja joissa toimitus ja palautus on ilmaista ja vaivatonta. Ostan vaatteita vain, jos tarvitsen, yleensä 3-4 kertaa vuodessa.

Vierailija
20/21 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kokoa 54 joten isojen tyttöjen kaupoista lähinnä ostan. En ostele vaatteita koskaan turhaan, minulla on aina se minimi perusvaatevarasto jolla arjessani pärjään. En yleensä kierrätä vaan käytän vaatteet loppuun itse, esim. sitten kun töihin ostettu vaate alkaa olla vähän kuluneen ja nuhraisen näköinen, menee se vielä pitkään koiralenkki- ja kotivaatteena.