Voidaanko äitiysloman aikana alentaa esimiesasemasta rivityöntekijäkai?
Miten on? Voidaanko perhevapaiden jälkeen todeta, että joudutkin huonommalla palkalla eri tehtäviin?
Kommentit (22)
Ei voida. Ota yhteys työpaikkasi luottamusmieheen ja tarvittaessa liittoon.
Tietenkin voi, ei perhevapaa ole mikään suoja alennukselle. Toki siihen on oltava syy ja perhevapaa ei (yleensä) kelpaa syyksi. Mikä on työnantajan selittämä syy?
Miksi ei voitaisi? Palkanalennus on asia, josta voi mennä oikeuteen asti, mutta jo on 10 pomoa ja organisaatiouudistuksen jälkeen enää 4, niin hankala on vedota epätasa-arvoiseen toimintaan.
Ensisijaisesti tulisi saada palata aikaisempaan työhön. Jos tämä ei ole mahdollista, tulee työntekijälle tarjota sellaista työsopimuksen mukaista työtä, joka vastaa mahdollisimman pitkälle aikaisempaa työtä. Jos sekään ei ole mahdollista, on työntekijälle tarjottava muuta työsopimuksen mukaista työtä. Tarjotun työn ja aikaisemman työn tulisi aina vastata mahd. pitkälle toisiaan.
Tilallesi ei voida valita toista henkilöä esimieheksi, mutta jos esimiesten määrää vähennetään, niin sille ei ei voi mitään, oli töissä tai ei.
Tottakai. Susta ei ole mitään hyötyä työnantajalle lusmuillessasi kotona.
Sulla ei ole nokan koputtamista siihen miten firma elää kun et ole paikalla.
Palkkaa ja organisaatiota voidaan muuttaa yt-neuvotteluiden kautta. Toki, jos työntekijämäärä on pieni, niin yt:itä ei tarvita.
Ok, kiitos vastauksista. Tilalleni on siis valittu toinen henkilö ja pomojen määrää on itse asiassa lisätty, ei suinkaan vähennetty. Nyt kuitenkin ilmoitettiin että tilalleni palkattu henkilö on uusi esimieheni ja itse olen rivityöntekijä.
Oletin tosiaan että palaisin samantyyppisiin tehtäviin vanhempainvapaan jälkeen. Toki ymmärrän että vuodessa monet tehtävät muuttuvat, mutta en tajunnut että ero voisi olla näin räikeä.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ok, kiitos vastauksista. Tilalleni on siis valittu toinen henkilö ja pomojen määrää on itse asiassa lisätty, ei suinkaan vähennetty. Nyt kuitenkin ilmoitettiin että tilalleni palkattu henkilö on uusi esimieheni ja itse olen rivityöntekijä.
Oletin tosiaan että palaisin samantyyppisiin tehtäviin vanhempainvapaan jälkeen. Toki ymmärrän että vuodessa monet tehtävät muuttuvat, mutta en tajunnut että ero voisi olla näin räikeä.
T. Ap
Tarkoitatko tuolla, että hän on sijaistanut sinua ja nyt saa jatkaa sinun entisessä tehtävässäsi vakinaisena? Tuo ei kyllä kuulostaisi ihan oikealta menettelyltä.
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei ole nokan koputtamista siihen miten firma elää kun et ole paikalla.
Eipä ole ihme etteivät nuoret naiset halua hankkia lapsia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ap
Tarkoitatko tuolla, että hän on sijaistanut sinua ja nyt saa jatkaa sinun entisessä tehtävässäsi vakinaisena? Tuo ei kyllä kuulostaisi ihan oikealta menettelyltä.
En osaa sanoa onko palkattu sijaiseksi vai alunperinkin vakituiseksi minun paikalleni. Sekin vaikuttaa oudolta että sijaiseni onkin yhtäkkiä minun esimieheni ja päättää esim palkastani ja työsopimuksestani?
T. Ap
T.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ap
En osaa sanoa onko palkattu sijaiseksi vai alunperinkin vakituiseksi minun paikalleni. Sekin vaikuttaa oudolta että sijaiseni onkin yhtäkkiä minun esimieheni ja päättää esim palkastani ja työsopimuksestani?
T. Ap
T.
Kyllä tuossa nyt on jotain haiskahtavaa.
Kuulostaa kyllä oudolta, minäkin ottaisin yhteyttä liittoon.
Kerro sitten mitä kävi, jos otat yhteyttä liittoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei ole nokan koputtamista siihen miten firma elää kun et ole paikalla.Eipä ole ihme etteivät nuoret naiset halua hankkia lapsia...
Jep, hullua hankkiutua raskaaksi tänä päivänä, ei todellakaan kannata!
Onpa sinulla ahdistava tilanne, otan osaa!
Ei tuo kovin tavalliselta kuulosta ja vaatisin kyllä selitystä työnantajalta. Ilman muuta tiedustelisin myös liiton kantaa asiaan.
Älä ainakaan taistelutta antaudu.
Perhevapaan aikana työpaikalla on saattanut tapahtua monenlaisia muutoksia. Näiden vuoksi omat työtehtävät ovat voineet muuttua tai hävitä kokonaan.
Työlainsäädännössä perhevapaalla olevia suojellaan kuitenkin monella eri tavalla.
Perhevapaalla, kuten äitiys-, isyys-, vanhempain- tai hoitovapaalla, olevalla työntekijällä on oikeus palata ensisijaisesti aikaisempaan työhönsä. Raskaana tai perhevapaalla olevia työntekijöitä ei lähtökohtaisesti saa irtisanoa.
PERHEVAPAALLA OLEVALLA TYÖNTEKIJÄLLÄ ON OIKEUS PALATA ENSISIJAISESTI AIKAISEMPAAN TYÖHÖNSÄ.
Perhevapaalla olevaa työntekijää ei myöskään saa kohdella epäedullisemmin sen vuoksi, että hän käyttää oikeuttaan perhevapaisiin. Tällöin voi olla kyse kielletystä syrjinnästä.
Työnantajan velvollisuus tarjota työtä
Oikeus palata aikaisempaan työhön koskee myös määräaikaisia työntekijöitä, jos työsuhde on vielä paluun jälkeen voimassa.
Aina paluu aikaisempaan työhön ei ole mahdollista. Entiset työtehtävät ovat voineet vähentyä tai ne on järjestetty uudelleen toisten työntekijöiden tehtäväksi. Joskus työtehtävät on ulkoistettu.
Näissä tapauksissa työnantajan tulisi tarjota työntekijälle sellaista työsopimuksen mukaista työtä, joka vastaa mahdollisimman pitkälle aikaisempaa työtä. Jos tällaisenkaan työn tarjoaminen ei ole mahdollista, työntekijälle on tarjottava muuta työsopimuksen mukaista työtä.
Tarjotun työn ja aikaisemman työn tulee vastata mahdollisimman pitkälle toisiaan. Töiden vastaavuutta arvioitaessa otetaan huomioon työtehtävien sisältö sekä työntekijän kokemus ja koulutus.
Sijainen ei paremmassa asemassa
Perhevapaalle jäävän työntekijän tilalle palkataan usein sijainen. Perhevapaan aikana työpaikalla saatetaan myös palkata uusia työntekijöitä tekemään samankaltaisia töitä kuin mitä perhevapaalla oleva työntekijä on tehnyt.
Sijaisen tai muun työntekijän palkkaaminen ei saa kuitenkaan tarkoittaa sitä, ettei perhevapaalta palaavalle työntekijälle ole enää töitä tarjolla. Työnantaja ei voi esimerkiksi vakinaistaa sijaisen tai muun määräaikaisen työntekijän työsuhdetta, jos vakinaistamisen seurauksena työtä ei riitä perhevapaalta palaavalle työntekijälle.
Oikeuskäytännön mukaan työnantaja ei voi esimerkiksi vakinaistaa sijaisen työsuhdetta ja tarjota perhevapaalta palaavalle muuta työtä sillä perusteella, että sijainen suoriutuu perhevapaalla olleen työntekijän entisistä työtehtävistä paremmin.
Näin ei voi menetellä siinäkään tapauksessa, että työtehtävät ovat osittain muuttuneet, jos perhevapaalta palaava työntekijä on kuitenkin koulutettavissa osittain muuttuneisiin työtehtäviin.
Tottakai. Irtisanoa ei voi, mutta työnantajallahan on tietenkin aina täysi oikeus muuttaa tehtäviä, toimenkuvia ja organisaatiota.